شناسهٔ خبر: 52954296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

گزارش جروزالم‌پست از رفتار دوگانه روسیه در قبال ایران

جروزالم پست در تحلیلی به رفتار دوگانه روسیه در قبال ایران پرداخت و نوشت: روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین، می‌خواهد منافع خود را در جاهای دیگر تضمین کند اما این اقدام برای مذاکرات هسته‌ای وین سازنده نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا رسانه اسرائیلی جروزالم‌پست در گزارشی با اشره به مواضع اخیر روسیه در مذاکرات وین نوشت: ایران تاکنون تصور می‌کرد که  روسیه همواره در مذاکرات وین حامی  ایرانی‌ها   بوده است. اما اکنون احتمال دارد که مسکو از رابطه‌ای که با  ایران دارد سوءاستفاده کند تا چیزهای بیشتری را از توافق کسب کند‌. از آنجایی که روسیه به دلیل تهاجم خود به اوکراین منزوی شده است، مسکو همچنان کارتی دارد که می‌تواند بر ایالات متحده و جامعه بین‌المللی اعمال نفوذ کند. اکنون گزارش جدید گاردین نشان می‌دهد که روسیه به دنبال بهره‌برداری از مذاکرات به نفع خود است و می‌خواهد هم آمریکا و هم ایران را برای رسیدن به آنچه که می‌خواهد تحت فشار قرار دهد.

روسیه متهم شده است که می‌خواهد توافق هسته‌ای ایران را به عنوان بخشی از نبرد گسترده خود با غرب در مورد اوکراین به گروگان بگیرد. حتی به نظر می‌رسد رسانه‌های ایرانی این موضوع را تایید می‌کنند‌. البته رسانه‌های ایرانی برای نشر اطلاعات خود فقط به گزارش‌های خارجی اتکا نمی‌کنند.

روسیه در حال حاضر از گروکشی هسته‌ای در جریان حمله خود به اوکراین استفاده می‌کند و اکنون مسکو می‌خواهد از تهران نیز برای اهدافش استفاده کند.

گاردین می‌گوید: پس از ماه‌ها مذاکره در وین، انتظار می‌رفت طرفین ظرف چند روز به توافقی بازنگری شده برسند که بر اساس آن تحریم‌های آمریکا در ازای بازگشت تهران به توافق لغو می‌شود. اما این تلاش‌های دیپلماتیک به دلیل درخواست غیرمنتظره روسیه برای دریافت تضمین کتبی مبنی بر معافیت تجارت اقتصادی این کشور با ایران از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه که از زمان حمله این کشور به اوکراین اعمال شد، به نتیجه نرسید.

روسیه خواهان "حقوق" خود در توافق هسته‌ای است. اکنون پرده از آنچه در وین در جریان است برداشته شده است. ایالات متحده و ایران تا حدودی به روسیه باور داشتند، اما روسیه بازی را به نفع خود انجام می‌داد و اکنون مشخص شد که آن‌ها از یک روش روسی برای استفاده از مذاکرات هسته‌ای برای منافع خود استفاده کردند.

ایران به دلیل اقداماتی که روسیه در اوکراین انجام می‌دهد، نمی‌پذیرد که روسیه با آن مانند یک سپر رفتار کند. به گفته مقامات ایرانی به نقل از گاردین، روس‌ها این خواسته را دو روز پیش در مذاکرات وین مطرح کردند. این درک وجود دارد که روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین، می‌خواهد منافع خود را در جاهای دیگر تضمین کند اما این اقدام برای مذاکرات هسته‌ای وین سازنده نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما