شناسهٔ خبر: 52941024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

نخستین نشست کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت؛

نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت یکی از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است

نخستین نشست کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با موضوع "افزایش جمعیت" با حضور دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دیگر اعضای کارگروه در سالن اجتماعات شهیداحدی معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار شد. دکتر عباس شیراوژن در این نشست نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت را یکی از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دانست. همچنین در این نشست اعضای کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت بر لزوم تبلیغات محیطی و طراحی پوستر و شعارهای تبلیغاتی با موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری و همچنین برپایی پویشهای متعدد در این زمینه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، نخستین نشست کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با موضوع "افزایش جمعیت" با حضور دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دیگر اعضای این کارگروه  عصر روز شنبه ۱۴ اسفند ماه در سالن اجتماعات شهید احدی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن خوشامد به حاضران در جلسه گفت: موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری از موضوعات جدی است که همواره مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید جدی داشته و دارند و دکتر عین الهی وزیر بهداشت نیز باتاکید بر اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی نسبت به این موضوع، با جدیت پیگیر امور مربوطه هستند. امیدوارم برگزاری این نشست‌ها با موضوع افزایش و جوانی جمعیت و بحث فرزندآوری و مبارزه با تک فرزندی و نهادینه کردن این مباحث در فضاها و محیط‌های دانشگاهی بتواند، بسترهای لازم را برای رسیدن به اهداف مورد نظر فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم بخشی از موضوعات مرتبط با بحث افزایش جمعیت را در قالب بخشنامه به معاونت‌های فرهنگی ودانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کنیم تا پیگیری‌های لازم در این خصوص توسط آنها انجام شود و بخشی از کار را نیز توسط ستاد وزارت بهداشت به سرانجام برسانیم. به هرحال قانون جوانی جمعیت وحمایت از خانواده، از موضوعات مهمی است و امیدوارم  با همفکری و همیاری هم در ستاد و صف، بتوانیم بسترهای لازم برای تحقق اهداف مورد نظر را ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت بر لزوم طراحی پوسترها و شعارهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع افزایش جمعیت و جوانی جمعیت تاکید کرد وگفت: یکی از وظایف مهم ما در کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت، تبلیغ، ترویج و فرهنگسازی با موضوع افزایش جمعیت، مبارزه با تک فرزندی و جوانی جمعیت است و باید از طریق رسانه‌ها، اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی و ساخت پوستر، بروشور و... مخاطبان و افکار عمومی اعم از دانشگاهیان و عموم مردم را نسبت به این مقوله مهم اقناع کنیم و خوشبختانه در وزارت بهداشت با تغییر ریلی که درحال شکل گیری است درصدد هستیم افکار عمومی را نسبت به این مقوله مهم، آگاه و آشنا سازیم.

شیراوژن با اشاره به لزوم برگزاری مراسم‌های ساده ازدواج و تبلیغ و فرهنگسازی این مقوله در سطح جامعه بخصوص جامعه دانشگاهی اظهار کرد: باید تلاش کنیم موضوع برگزاری مراسم ساده ازدواج دانشجویی را در فضاها و محیط‌های دانشجویی فرهنگسازی کنیم و با بهره‌گیری  از امکانات و بسترهایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار دارند، بتوانیم در ترغیب دانشجویان وجوانان به ازدواج و تشکیل خانواده نقش بسزایی ایفا کنیم. برگزاری جشن تکریم مادران دانشجو از جمله پیشنهاداتی است که مقرر است در ایام ماه شعبان برگزار شود. همچنین یکی دیگر از برنامه‌هایی که در مسیر موضوع افزایش جمعیت در دستور کار قرارداده‌ایم، ترجمه مقالات، مستندات و تحقیقات پژوهشگران کشورهای مختلف دنیا درخصوص سیاست‌های جمعیتی است تا بتوان این مقالات را در اختیار اساتید، دانشجویان و مخاطبان گروه هدف قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت به موضوع آسیبهای تک فرزندی و بحث سقط جنین اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش فرزند و فرزندآوری در مقابل تک فرزندی باید در جامعه بخصوص جامعه دانشگاهی ترویج داده شود. برگزاری پویش هم نفس و اجرای طرح معرفت افزایی برای اساتید مامایی و همچنین تشکیل هسته‌های فرزندآوری در دانشگاههای علوم پزشکی و برگزاری نشست اساتید درس دانش خانواده از دیگر برنامه‌هایی است که می تواند به ما در مسیر رسیدن به اهداف کمک کند.

نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت یکی از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است

همچنین در ادامه این نشست دکتر مجید احمدی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: موضوع جمعیت یکی از دغدغه‌های جدی کشور است که شاید در یک دهه گذشته مورد تاکید مسوولان ودولتمردان بوده و بدون شک موضوع افزایش جمعیت و رساندن کشور به یک وضعیت مطلوب جمعیتی، محصول یک کار مستمر فرهنگی و ایجاد یک نگرش جدید در سبک زندگی است و قطعا راه حل آن نیز از این رهگذر قابل حل خواهد بود. به هرحال کارکردهای اقتصادی و مباحثی از این قبیل و مشوق‌هایی از جنس اقتصادی و مسائلی از این دست می‌تواند مقوم کار باشد اما راه حل اصلی به شمار نمی‌رود.

وی اظهار کرد: موضوع تشکیل قرارگاه جمعیت در وزارت بهداشت و لزوم نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت یکی از برنامه‌های اصلی و مدون معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه است که در این مسیر با دعوت از کارشناسان مجرب و همچنین اعضای کارگروه، تلاش داریم موضوع جمعیت را بخصوص در جامعه بخصوص دانشگاه پیگیری کنیم. خوشبختانه در ذیل فعالیت های قرارگاه جمعیت با مسوولیت وزیر بهداشت، کارگروهی فرهنگی تشکیل شد که معاونت فرهنگی و دانشجویی مسوولیت آن را برعهده دارد و مقرر شد براساس دستور وزیر بهداشت، دبیرخانه آن در اداره کل فرهنگی تشکیل شود. قطعا می‌توان با هم افزایی و بکارگیری ظرفیتهای موجود و استفاده از دانش متخصصان و کارشناسان امر، ایده‌های مرتبط با موضوع افزایش جمعیت را در برنامه‌های کوتاه و بلندمدت عملیاتی کنیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: موضوع ایجاد پویش‌ها در قالب‌های مختلف از جمله پویش کتابخوانی با موضوع افزایش جمعیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج، ، ایجاد شبکه مدرسان و کمک به تهیه محتواهای آموزشی با رویکرد فرهنگی باموضوع افزایش جمعیت ، ایجاد شبکه همسان یابی( رابطین ازدواج)، ایجاد شبکه کنشگران( رابط مشوقین ازدواج) به اصناف، فراخوان تهیه پوستر و شعار با موضوع افزایش جمعیت، اعطای نشان کرامت‌افزایی به مطب‌ها، پزشکان و مراکز درمانی و ایجاد کمیته جمعیت در دانشگاه‌ها در سطح معاونت فرهنگی و دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند بسترهای لازم را برای تحقق اهداف مورد نظر فراهم سازد.

وی بر لزوم حمایت از مسکن زوج‌های جوان با توسعه و تجهیز خوابگاههای متاهلی مناسب تاکید کرد وگفت: فرهنگسازی لزوم حمایت از مادران دانشجو با تخصیص مرخصی زایمان، پاس شیردهی و... در میان اساتید و مدیران مراکز آموزشی ودرمانی، بهره گیری از اداره مشاوره برای ترویج ازدواج صحیح و زودهنگام وترویج فرزندآوری، ترویج و حمایت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع ازدواج، فرزندآوری، جمعیت ، حمایت و ترویج برنامه‌های دانشگاهی باموضوع معضلات اجتماعی مرتبط با جمعیت، ازدواج، فرزندآوری و نیز تولید محتوا و برگزاری کارگاه‌های مجازی برای والدین دانشجویان درخصوص ازدواج از دیگر برنامه و سیاست‌ها در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت است.

احمدی به برخی پیشنهادهای اجرایی مرتبط با سیاستهای افزایش جمعیت و تغییر نظامات ارزشیابی اشاره کرد و گفت: توجه به تاهل، فرزندآوری و افزایش سهم و رتبه در قیاس با سایر مولفه‌ها در ارزیابی دانشجوی نمونه، سنجش دانشگاهها در ارزیابی و پایش دانشگاهها در معاونت فرهنگی ودانشجویی به موضوع جمعیت، توجه به سنجه‌های تاهل و فرزندآوری در چک لیستهای نظارتی مثل اعطای امتیاز ویژه در نصب مدیران و یا وجود مهدهای کودک در سازمان و ادارات و... باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه فضاهای تبلیغی، فراخوان تهیه پوستر و شعارهای مختلف با موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: تهیه پوسترهای تبلیغاتی با این موضوع و نصب در محیط‌های بهداشتی و درمانی از جمله در مطب‌های پزشکان، شبکه‌های بهداشت و درمان، خوابگاه‌های دانشجویی متناسب با ذائقه مخاطبان، از جمله اقداماتی است که می‌توان در این مسیر انجام داد. موضوع حمایت از مسکن زوج‌های جوان دانشجو در مجموعه اداره کل دانشجویی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی درحال پیگیری است. همچنین مقوله فرهنگ سازی و لزوم حمایت از مادران دانشجو در قالب قوانین شفاف که در چند ماه اخیر در دولت جدید، مورد تاکید قرار گرفته نیز از دیگر ظرفیت‌های موضوع  مرتبط با سیاستهای افزایش جمعیت است.

احمدی بر لزوم فعالیت ادارات مشاوره در زمینه فرزندآوری و لزوم ازدواج آسان و ترغیب دانشجویان به تشکیل خانواده تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی نیز در حوزه تشکلها و نشریات دانشجویی برای ترویج و حمایت از قانون جمعیت جوان و موضوع افزایش جمعیت وجود دارد که باید در این زمینه جلسات مستمری با مسوولان تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی برگزار شود.

درخصوص سیاستهای جمعیتی باید سیاستهای اقناعی اعمال کنیم

در ادامه این نشست محمد حسین نیکنام  مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت دقایقی درخصوص موضوع لزوم افزایش جمعیت و خطرات پیرشدن جمعیت سخنرانی کرد و گفت: یکی از راه حل‌های مهم تمرکز بر تسهیل ازدواج است. با توجه به اینکه علاقه به فرزندآوری در کشور بالاست اگر روی ازدواج متمرکز شویم و زمینه ازدواج میلیون‌ها جوان در سن ازدواج را فراهم کنیم تاثیر مطلوبی بر وضعیت جمعیتی ایجاد خواهد شد. بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز با افزایش ازدواج حل خواهد شد. در همین رابطه نظام آموزشی می‌بایست به ایجاد کسب و کارهای نوآورانه کمک کند و به جای ارائه محفوظات، مهارت آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهد. ایجاد صندوق‌های برای کمک به کارآفرینی نیز می توان در تسهیل امر ازدواج مثمر ثمر باشد. در نهایت تمام اقدامات باید بر تغییر الگوهای ذهنی جامعه در دراز مدت تاثیر مثبت داشته باشد.

نیکنام گفت: در رابطه با سیاست‌های جمعیتی باید سیاست‌های اقناعی را اعمال کنیم تا مردم قانع شوند که افزایش جمعیت به سود کشور است، لذا در این رابطه استفاده از ابزار و فناوری‌های روز جایگاه مهم را می‌تواند داشته باشد. تا در جمع بندی اقدامات مطالبه رهبر معظم انقلاب در رابطه با افزایش جمعیت در کشور محقق گردد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص موضوع افزایش جمعیت اظهار کرد:تشکیل کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت اقدام ستودنی از سوی دکتر عین الهی وزیر بهداشت است و بدون شک برگزاری این جلسات مستمر و بارش افکار اعضای کارگروه، مسوولان ، دولتمردان، اساتید و صاحبنظران در خصوص این مقوله می‌تواند بسترهای لازم را برای رسیدن به اهداف فراهم سازد. هرچند این اقدام ارزنده باید زودتر انجام می‌شد اما به هرحال اقدام ستودنی و قابل ارزنده‌ای است و قطعا مقام معظم رهبری نیز از اقدام وزارت بهداشت خوشنود می‌شوند.

نیکنام گفت: ترویج مراسم ساده ازدواج برای دانشجویان وجوانان و فراهم کردن بسترهای لازم برای تشکیل خانواده از اقدامات مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب همواره در مناسبتهای مختلف بر ضرورت برگزاری ازدواج‌های آسان دانشجویی تاکید دارند و دانشجویان و جوانان را نسبت به این امر تشویق می‌کنند. به هر حال برگزاری مراسم ازدواج و تهیه جهیزیه و لوازم زندگی در شرایط سخت اقتصادی، برای جوانان دشوار شده است، که باید در این مسیر، اقدامات فرهنگی صورت گیرد و جوانان را به برگزاری مراسم‌های ساده ازدواج ترغیب وتشویق کنیم.

وی اظهار کرد: مشارکت ثمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی در مسیر  فرهنگ سازی با موضوع افزایش جمعیت و همچنین برگزاری ازدواج‌های آسان دانشجویی می‌تواند کمک ساز باشد.ثمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی به دلیل اینکه از جنس مردم هستند و نهادهای غیردولتی به شمار می‌روند، می‌تواند اقدامات سازنده‌ای در این راستا انجام دهند و اثرات عمیق و گسترده ای را روی طبقات مختلف مردم نسبت به موضوع ازدواج آسان داشته باشند.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت به نقش تقویت مشارکت خیرین در موضوع ساخت خوابگاه‌های متاهلی اشاره کرد و گفت: خیرین می‌توانند علاوه بر کمک درحوزه‌های احداث مراکز درمانی و بیمارستانی، بخشی از کمک‌های خود را به موضوع ساخت خوابگاههای دانشجویی متاهلی اختصاص دهند و به نظر می رسد باید موضوع تقویت حضور و مشارکت خیرین در این زمینه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. من معتقدم اگر وزیر بهداشت جلساتی بامجمع خیرین سلامت داشته باشند، می‌توان با کمک خیرین خیلی از مشکلات و موانع سد راه ازدواج جوانها و دانشجویان را از راه برداشت. طی سالهای گذشته خیرین علاقه زیادی به احداث پروژه های عمرانی، بیمارستانی ودرمانی داشته اند و این موضوع به صورت یک فرهنگ نهادینه شده هر چند این اقدام ستودنی و ارزشمند است اما باید با متقاعد کردن آنها بخشی از کمک‌های این عزیزان را در مسیر ازدواج وتشکیل خانواده دانشجویان و همچنین احداث خوابگاه‌های متاهلی سوق دهیم.

همچنین در ادامه فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده درباره تاثیر طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در افزایش جمعیت گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طرح نسبتا جامعی است که به معنای واقعی از جوانی، ارتقای پویندگی و بالندگی جمعیت حمایت می‌کند؛ این طرح دوستدار خانواده است و از زوجینی که تصمیم به فرزندآوری دارند، پشتیبانی و حمایت می‌کند. این قانون اگر به درستی اجرا شود، بی شک شاهد رشد جمعیت کشور خواهیم بود.

وی  اقدام معاونت فرهنگی و دانشجویی در تشکیل کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت را ستودنی عنوان کرد و  افزود: برگزاری این جلسات مستمر با موضوع بررسی آسیب‌های تک فرزندی، موضوع خطرات پیرشدن جمعیت و لزوم افزایش جمعیت و نیز بارش افکار و تعامل چندسویه با اعضای کارگروه می‌تواند آثار و برکات موثری داشته باشد. مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی در موضوع افزایش جمعیت دارد وخوشبختانه نشست‌های متعددی با موضوع افزایش و جوانی جمعیت در ادارات و وزارتخانه‌های مختلف تشکیل می‌شود و خوشبختانه شاهد فعالیت‌های دوستان برای اجرایی سازی قانون مهم جوانی جمعیت درکشور هستیم.از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که انصافا در این مقوله پیشرو بوده  تشکر می‌کنم و امیدوارم برگزاری این نشستها ، دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد. ما در مجلس شورای اسلامی تلاش داریم با هم افزایی، حمایت و پشتیبانی‌های لازم و حضوری میدانی در نظارت‌ها، آیین نامه‌های لازم مرتبط با موضوع جمعیت را تدوین و به راهکارهای اجرایی‌تر برسیم.

محمد بیگی به ارائه چند پیشنهاد درخصوص سیاست‌های افزایش جمعیت درکشور پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ ساده زیستی و ساده انگاری ازدواج، ترویج و تبلیغ ازدواج‌های دانشجویی، تشکیل گروه‌های جهادی ازدواج دانشجویی، راه اندازی گروه های جهادی مشاوره ازدواج و تامین هزینه‌های ازدواج، برگزاری میتینگ‌های ازدواج و سخنرانی‌های ملی و بین‌المللی با موضوع لزوم ازدواج آسان و افزایش جمعیت، ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه و اعطای وام به دانشجویان از جمله راهکارهایی است که می‌توان با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت آن را برگزار کرد.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل گروه‌های جهادی در راستای تامین جهیزیه دانشجویی می توان اقدامات موثری انجام داد و اعتبار تامین این جهیزیه دانشجویی را می توان با عقد قرارداد با کارخانجات مختلف تامین کرد و در این مسیر نیز مجلس شورای اسلامی کمکهای مادی و معنوی خود را انجام خواهد داد. وزارت بهداشت می تواند در این مسیر از طریق ثمن ها و تشکل های غیردولتی گروههایی را برای برای تامین جهیزیه برای گروههای هدف، جذب کند. همچنین می توان در این مسیر از ظرفیتهای کانونهای فرهنگی، تشکل های سیاسی ونهادهای دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی برای فرهنگسازی مراسم ازدواج آسان کمک کرد. 

این نماینده مجلس اظهار کرد: برگزاری میتینگ‌های ازدواج و سخنرانی‌های ملی و بین المللی از دیگر اقداماتی است که در قالب پیشنهاد می‌توان آن را عملیاتی کرد. موضوع افزایش جمعیت را نباید صرفا برای کشورمان دید بلکه کشورهای محور مقاومت نیز باید در این مسیر مورد هدف باشند چرا که هدف ما افزایش جمعیت مسلمان است  و ما پرچم دار تمدن سازی نوین هستیم. موضوع احیای دانشجویان جهان اسلام و تبادل تجربیات بین زندگی دانشجویی کشورهای جهان اسلام، اعطای وام تشویقی به مروجان فرهنگی ازدواج، شناسایی مزدواج دانشجویی و تقدیر از آنها و تقدیر از فعالان حوزه جمعیت و مبارزان با موضوع سقط و نیز اعطای نشان استاندارد به مراکز و دانشگاه‌های ترویج ازدواج از دیگر پیشنهادات در این زمینه است.

وی افزود: اعطای نشان به دانشگاه‌هایی که بیشترین زوج‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند و یا اعطای نشان به دانشگاه‌هایی که بیشترین تعداد خوابگاهی متاهلین را دارند و حتی دانشگاه‌هایی که بیشترین تعداد متاهلان و بیشترین فرزند را دارند  از جمله اهرم‌های تشویقی وانگیزشی در مسیر سیاستهای موضوع افزایش جمعیت بخصوص در فضاهای دانشگاهی است.

لزوم فعالیت روحانیون و مبلغان در دانشگاه‌ها برای ترویج و فرهنگ سازی ازدواج آسان 

محمد بیگی به تقویت شبکه روحانیت مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی برای ترویج و فرهنگ سازی ازدواج آسان تاکید کرد و گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، سخنرانی روحانیون و اساتید دانشگاهی در دانشگاهها با موضوع افزایش جمعیت، برگزاری ازدواج آسان و... می تواند در امر فرهنگ سازی کمک کند. در حوزه فرهنگسازی باید نفس گرم و قدسی حوزه و روحانیون، به دانشجویان بخورد تا بتوانیم دانشجویان را تشویق و ترغیب به تشکیل ازدواج آسان کنیم.

همچنین در ادامه دکتر علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت دقایقی درخصوص اقدامات این صندوق و برنامه‌های مرتبط با قانون جوانی جمعیت به ارائه سخن پرداخت و گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت یکسری برنامه‌های همراستا با قانون جوانی جمعیت تدوین کرده است که از جمله می‌توان به تسهیلات فرزندآوری، افزایش مقدار و تعداد وام‌های ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل، افزایش سرانه حق اولاد دانشجویان، برقراری وام ازدواج دانشجویی، برقراری تسهیلات فرزندآوری، افزایش وام ودیعه مسکن نخبگان، افزایش وامهای دانشجویان متاهل و کمک در تجهیز و بهسازی خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی و نیز ساخت خوابگاه‌های متاهلی اشاره کرد.

تدوین ۹  برنامه مرتبط با قانون جوانی جمعیت در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت

وی خاطرنشان کرد: توسعه حمایت از دانشجویان در راستای پیاده سازی سیاست‌های افزایش جمعیت از جمله راهبردهای ما به شمار می‌رود و ما در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با ۹ برنامه اصلی مرتبط با قانون جوانی جمعیت تلاش داریم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

محمدی افزود: ارائه کمکهای راهبردی در جهت توسعه صندوق‌های فعلی قرض الحسنه خیرین، استفاده از ظرفیت‌های ماده ۶۳ قانون احکام دائمی جهت ساخت خوابگاهها و بهره مندی دانشجویان دستیاری از بیمه تکمیلی و تاکید بر پوشش کامل هزینه‌های ناباروری، نازایی و زایمان برای دانشجویان و... از دیگر برنامه هایی است که در مسیر سیاست‌های افزایش جمعیت و قانون جوانی جمعیت در دستور کار صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت است.

در ادامه این نشست دکتر شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور  زنان نسبت به کاهش نرخ باروری در کشور هشدار داد و گفت: جمعیت ما در حال پیر شدن است. به شکلی که سیر پیر شدن در ایران نسبت به دنیا خیلی سریع‌تر است، در حالی که در حدود ۶۰ سال گذشته جمعیت دنیا ۵ سال پیر شده، جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است.

وی  افزود: یکی از اقدامات در وزارت بهداشت در این زمینه رویکرد برنامه‌های ارتقای نرخ باروری به عنوان یک شاخص بسیار مهم است. باید بدانیم بیش از سه دهه برنامه‌های تحدید موالید، موضوع کاهش جمعیت مطرح می‌شد و حتی برخی سازمان‌های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی در این زمینه به کشور کمک می‌کرد. اکنون برای اصلاح این نگرش نیاز است تا اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان بر استفاده از ظرفیت خیرین برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: اقدام صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در تامین اعطای تسهیلات به دانشجویان متاهل و دیگر تسهیلات ستودنی است اما باید توازن پرداخت این تسهیلات در شهرها و دانشگاه‌های مختلف متناسب با مشارکت خیرین  و اوقاع اقتصادی مردم منطقه، متفاوت باشد.

رسانه ملی به عنوان ابزار مهم فرهنگی نقش بسزایی درترویج و فرهنگسازی افزایش جمعیت دارد

همچنین در ادامه  حجت الاسلام علی اصغر رکوفیان استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم تاکید بر انجام پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع افزایش جمعیت، بحث درمان ناباروری و... اشاره کرد وگفت: بسترهای لازم برای ایجاد این حرکت باید شکل گیرد. یکی از موضوعات مهم ما در مسیر برنامه های مرتبط با قانون جوانی جمعیت، موضوع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ونهادینه سازی فرهنگ ازدواج آسان و موضوع افزایش جمعیت است.

وی گفت:رسانه ملی به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی می تواند در مسیر ترویج و فرهنگ سازی موضوع افزایش جمعیت ومقابله با تک فرزندی و آسیب های این پدیده کمک کننده باشد. موضوع تک فرزندی و عواقب و آسیبهای آن در جامعه از جمله مسائلی است که باید نسبت به آن توجه کرد و با ساخت کلیپ های آموزشی، مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

این مقام مسوول افزود: موضوع بعدی ، مساله سقط جنین است که متاسفانه در جوامع امروزی در حال گسترش است. باید مردم را به لحاظ اعتقادی، فرهنگی وعلمی با عواقب سقط جنین آشنا کرد و در این مسیر با تهیه بروشورهای علمی می‌توان به جنبه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی پرداخت. باید قبح موضوع سقط جنین به خوبی درجامعه برای مردم تبیین شود. سقط جنین در واقع قتل به شمار می رود و ما باید از بسترهای فرهنگی، آموزشی و رسانه ملی این موضوع را برای مردم بیش از پیش تفهیم کنیم.

حجت الاسلام رکوفیان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های مبلغان فرهنگی و روحانیون در تبلیغ و ترویج موضوع افزایش جمعیت در روستاها و شهرهای مختلف و اقناع فضای عمومی جامعه می تواند در این مسیر موثر واقع شود. تهیه بروشورهای علمی با موضوع جوانی جمعیت و خطرات کاهش و پیرشدن جمعیت و رساندن این پیام وهشدارها به دست مردم از طریق مبلغان، ائمه جماعت و روحانیون در شهرها و روستاها می تواند در افزایش آگاهی واطلاع رسانی جامعه کنم کند.

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع افزایش جمعیت در دانشگاه‌ها

وی گفت: برگزاری جلسات آزاد اندیشی با موضوع افزایش جمعیت، حضور و مشارکت دانشجویان در تریبون های آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی با این موضوع و پیوست درسی یک جلسه از جلسات دروس معارف با موضوع افزایش جمعیت در واحدهای دانشگاهی و تبیین آن در میان دانشجویان از جمله اقداماتی است که می تواند در مسیر برنامه های مرتبط با سیاستهای افزایش جمعیت در محیط های دانشگاهی کرد. 

همچنین در ادامه دکتر حمید رضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: موضوع راه اندازی مراکز ازدواج خانواده و ازدواج آسان دانشجویی از موضوعاتی است که باید بیش ازپیش موردتوجه وزارت بهداشت قرار گیرد. به نظر می رسد با استفاده از ظرفیت‌های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها می‌توان فرهنگ سازی و تبلیغ خوبی در این زمینه کرد. ضمن اینکه مجوز سازمان‌های استخدامی در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز درمانی وابسته به آن با اولویت افراد متاهل و به کارگیری آنان، از جمله اقداماتی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مقوله ازدواج دانشجویی و موضوع فرزندآوری ، قطعا به همراهی و همیاری خانواده ها نیازمند هستیم و اگر بخواهیم ازدواج دانشجویی و ترویج آن را در میان دانشجویان فرهنگ سازی کنیم بدون شک خانواده ها نقش بسزایی در این زمینه دارند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اختصاص یک روز در هفته به عنوان روز خانواده در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی و راه اندازی مرکز ارتباط خانواده و دانشگاه می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که به تکریم خانواده کمک می‌کند. برخی از سازمانهای نظامی از جمله سپاه و ارتش یک روز در هفته را به عنوان روز خانواده در برنامه خود دارند و همکارانشان در این روز در کنار خانواده به سر می برند و در کنار فرزندان وهمسر هستند که  پیشنهاد تعمیم این مساله در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند به موضوع تکریم خانواده و تقویت آن کمک کند.

همچنین در این نشست، نسرین صالحی کارشناس ارشد سازمان تبلیغات اسلامی، مونا زینالو مشاور وزیر در امور زنان، سوده مصباح مسوول مشاوره هم نفس کوکب حضرت علی اصغر(ع) و زهرا رحمانی زاده زاده مشاور دکتر محمد بیگی در کمیسیون بهداشت و نیز دکتر عاطفه سمایی فعال حوزه جمعیت در خصوص مسائل مرتبط با سیاست‌های افزایش جمعیت و برنامه ها و راهبردهای مرتبط با قانوت جوانی جمعیت سخنانی ارائه کردند.

به گزارش مفدا، نخستین نشست کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با موضوع "افزایش جمعیت" با حضور دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دیگر اعضای این کارگروه  عصر روز شنبه ۱۴ اسفند ماه در سالن اجتماعات شهید احدی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن خوشامد به حاضران در جلسه گفت: موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری از موضوعات جدی است که همواره مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید جدی داشته و دارند و دکتر عین الهی وزیر بهداشت نیز باتاکید بر اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی نسبت به این موضوع، با جدیت پیگیر امور مربوطه هستند. امیدوارم برگزاری این نشست‌ها با موضوع افزایش و جوانی جمعیت و بحث فرزندآوری و مبارزه با تک فرزندی و نهادینه کردن این مباحث در فضاها و محیط‌های دانشگاهی بتواند، بسترهای لازم را برای رسیدن به اهداف مورد نظر فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم بخشی از موضوعات مرتبط با بحث افزایش جمعیت را در قالب بخشنامه به معاونت‌های فرهنگی ودانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کنیم تا پیگیری‌های لازم در این خصوص توسط آنها انجام شود و بخشی از کار را نیز توسط ستاد وزارت بهداشت به سرانجام برسانیم. به هرحال قانون جوانی جمعیت وحمایت از خانواده، از موضوعات مهمی است و امیدوارم  با همفکری و همیاری هم در ستاد و صف، بتوانیم بسترهای لازم برای تحقق اهداف مورد نظر را ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت بر لزوم طراحی پوسترها و شعارهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع افزایش جمعیت و جوانی جمعیت تاکید کرد وگفت: یکی از وظایف مهم ما در کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت، تبلیغ، ترویج و فرهنگسازی با موضوع افزایش جمعیت، مبارزه با تک فرزندی و جوانی جمعیت است و باید از طریق رسانه‌ها، اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی و ساخت پوستر، بروشور و... مخاطبان و افکار عمومی اعم از دانشگاهیان و عموم مردم را نسبت به این مقوله مهم اقناع کنیم و خوشبختانه در وزارت بهداشت با تغییر ریلی که درحال شکل گیری است درصدد هستیم افکار عمومی را نسبت به این مقوله مهم، آگاه و آشنا سازیم.

شیراوژن با اشاره به لزوم برگزاری مراسم‌های ساده ازدواج و تبلیغ و فرهنگسازی این مقوله در سطح جامعه بخصوص جامعه دانشگاهی اظهار کرد: باید تلاش کنیم موضوع برگزاری مراسم ساده ازدواج دانشجویی را در فضاها و محیط‌های دانشجویی فرهنگسازی کنیم و با بهره‌گیری  از امکانات و بسترهایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار دارند، بتوانیم در ترغیب دانشجویان وجوانان به ازدواج و تشکیل خانواده نقش بسزایی ایفا کنیم. برگزاری جشن تکریم مادران دانشجو از جمله پیشنهاداتی است که مقرر است در ایام ماه شعبان برگزار شود. همچنین یکی دیگر از برنامه‌هایی که در مسیر موضوع افزایش جمعیت در دستور کار قرارداده‌ایم، ترجمه مقالات، مستندات و تحقیقات پژوهشگران کشورهای مختلف دنیا درخصوص سیاست‌های جمعیتی است تا بتوان این مقالات را در اختیار اساتید، دانشجویان و مخاطبان گروه هدف قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت به موضوع آسیبهای تک فرزندی و بحث سقط جنین اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش فرزند و فرزندآوری در مقابل تک فرزندی باید در جامعه بخصوص جامعه دانشگاهی ترویج داده شود. برگزاری پویش هم نفس و اجرای طرح معرفت افزایی برای اساتید مامایی و همچنین تشکیل هسته‌های فرزندآوری در دانشگاههای علوم پزشکی و برگزاری نشست اساتید درس دانش خانواده از دیگر برنامه‌هایی است که می تواند به ما در مسیر رسیدن به اهداف کمک کند.

نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت یکی از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است

همچنین در ادامه این نشست دکتر مجید احمدی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: موضوع جمعیت یکی از دغدغه‌های جدی کشور است که شاید در یک دهه گذشته مورد تاکید مسوولان ودولتمردان بوده و بدون شک موضوع افزایش جمعیت و رساندن کشور به یک وضعیت مطلوب جمعیتی، محصول یک کار مستمر فرهنگی و ایجاد یک نگرش جدید در سبک زندگی است و قطعا راه حل آن نیز از این رهگذر قابل حل خواهد بود. به هرحال کارکردهای اقتصادی و مباحثی از این قبیل و مشوق‌هایی از جنس اقتصادی و مسائلی از این دست می‌تواند مقوم کار باشد اما راه حل اصلی به شمار نمی‌رود.

وی اظهار کرد: موضوع تشکیل قرارگاه جمعیت در وزارت بهداشت و لزوم نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت یکی از برنامه‌های اصلی و مدون معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه است که در این مسیر با دعوت از کارشناسان مجرب و همچنین اعضای کارگروه، تلاش داریم موضوع جمعیت را بخصوص در جامعه بخصوص دانشگاه پیگیری کنیم. خوشبختانه در ذیل فعالیت های قرارگاه جمعیت با مسوولیت وزیر بهداشت، کارگروهی فرهنگی تشکیل شد که معاونت فرهنگی و دانشجویی مسوولیت آن را برعهده دارد و مقرر شد براساس دستور وزیر بهداشت، دبیرخانه آن در اداره کل فرهنگی تشکیل شود. قطعا می‌توان با هم افزایی و بکارگیری ظرفیتهای موجود و استفاده از دانش متخصصان و کارشناسان امر، ایده‌های مرتبط با موضوع افزایش جمعیت را در برنامه‌های کوتاه و بلندمدت عملیاتی کنیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: موضوع ایجاد پویش‌ها در قالب‌های مختلف از جمله پویش کتابخوانی با موضوع افزایش جمعیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج، ، ایجاد شبکه مدرسان و کمک به تهیه محتواهای آموزشی با رویکرد فرهنگی باموضوع افزایش جمعیت ، ایجاد شبکه همسان یابی( رابطین ازدواج)، ایجاد شبکه کنشگران( رابط مشوقین ازدواج) به اصناف، فراخوان تهیه پوستر و شعار با موضوع افزایش جمعیت، اعطای نشان کرامت‌افزایی به مطب‌ها، پزشکان و مراکز درمانی و ایجاد کمیته جمعیت در دانشگاه‌ها در سطح معاونت فرهنگی و دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند بسترهای لازم را برای تحقق اهداف مورد نظر فراهم سازد.

وی بر لزوم حمایت از مسکن زوج‌های جوان با توسعه و تجهیز خوابگاههای متاهلی مناسب تاکید کرد وگفت: فرهنگسازی لزوم حمایت از مادران دانشجو با تخصیص مرخصی زایمان، پاس شیردهی و... در میان اساتید و مدیران مراکز آموزشی ودرمانی، بهره گیری از اداره مشاوره برای ترویج ازدواج صحیح و زودهنگام وترویج فرزندآوری، ترویج و حمایت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع ازدواج، فرزندآوری، جمعیت ، حمایت و ترویج برنامه‌های دانشگاهی باموضوع معضلات اجتماعی مرتبط با جمعیت، ازدواج، فرزندآوری و نیز تولید محتوا و برگزاری کارگاه‌های مجازی برای والدین دانشجویان درخصوص ازدواج از دیگر برنامه و سیاست‌ها در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت است.

احمدی به برخی پیشنهادهای اجرایی مرتبط با سیاستهای افزایش جمعیت و تغییر نظامات ارزشیابی اشاره کرد و گفت: توجه به تاهل، فرزندآوری و افزایش سهم و رتبه در قیاس با سایر مولفه‌ها در ارزیابی دانشجوی نمونه، سنجش دانشگاهها در ارزیابی و پایش دانشگاهها در معاونت فرهنگی ودانشجویی به موضوع جمعیت، توجه به سنجه‌های تاهل و فرزندآوری در چک لیستهای نظارتی مثل اعطای امتیاز ویژه در نصب مدیران و یا وجود مهدهای کودک در سازمان و ادارات و... باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه فضاهای تبلیغی، فراخوان تهیه پوستر و شعارهای مختلف با موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: تهیه پوسترهای تبلیغاتی با این موضوع و نصب در محیط‌های بهداشتی و درمانی از جمله در مطب‌های پزشکان، شبکه‌های بهداشت و درمان، خوابگاه‌های دانشجویی متناسب با ذائقه مخاطبان، از جمله اقداماتی است که می‌توان در این مسیر انجام داد. موضوع حمایت از مسکن زوج‌های جوان دانشجو در مجموعه اداره کل دانشجویی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی درحال پیگیری است. همچنین مقوله فرهنگ سازی و لزوم حمایت از مادران دانشجو در قالب قوانین شفاف که در چند ماه اخیر در دولت جدید، مورد تاکید قرار گرفته نیز از دیگر ظرفیت‌های موضوع  مرتبط با سیاستهای افزایش جمعیت است.

احمدی بر لزوم فعالیت ادارات مشاوره در زمینه فرزندآوری و لزوم ازدواج آسان و ترغیب دانشجویان به تشکیل خانواده تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی نیز در حوزه تشکلها و نشریات دانشجویی برای ترویج و حمایت از قانون جمعیت جوان و موضوع افزایش جمعیت وجود دارد که باید در این زمینه جلسات مستمری با مسوولان تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی برگزار شود.

درخصوص سیاستهای جمعیتی باید سیاستهای اقناعی اعمال کنیم

در ادامه این نشست محمد حسین نیکنام  مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت دقایقی درخصوص موضوع لزوم افزایش جمعیت و خطرات پیرشدن جمعیت سخنرانی کرد و گفت: یکی از راه حل‌های مهم تمرکز بر تسهیل ازدواج است. با توجه به اینکه علاقه به فرزندآوری در کشور بالاست اگر روی ازدواج متمرکز شویم و زمینه ازدواج میلیون‌ها جوان در سن ازدواج را فراهم کنیم تاثیر مطلوبی بر وضعیت جمعیتی ایجاد خواهد شد. بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز با افزایش ازدواج حل خواهد شد. در همین رابطه نظام آموزشی می‌بایست به ایجاد کسب و کارهای نوآورانه کمک کند و به جای ارائه محفوظات، مهارت آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهد. ایجاد صندوق‌های برای کمک به کارآفرینی نیز می توان در تسهیل امر ازدواج مثمر ثمر باشد. در نهایت تمام اقدامات باید بر تغییر الگوهای ذهنی جامعه در دراز مدت تاثیر مثبت داشته باشد.

نیکنام گفت: در رابطه با سیاست‌های جمعیتی باید سیاست‌های اقناعی را اعمال کنیم تا مردم قانع شوند که افزایش جمعیت به سود کشور است، لذا در این رابطه استفاده از ابزار و فناوری‌های روز جایگاه مهم را می‌تواند داشته باشد. تا در جمع بندی اقدامات مطالبه رهبر معظم انقلاب در رابطه با افزایش جمعیت در کشور محقق گردد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص موضوع افزایش جمعیت اظهار کرد:تشکیل کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت اقدام ستودنی از سوی دکتر عین الهی وزیر بهداشت است و بدون شک برگزاری این جلسات مستمر و بارش افکار اعضای کارگروه، مسوولان ، دولتمردان، اساتید و صاحبنظران در خصوص این مقوله می‌تواند بسترهای لازم را برای رسیدن به اهداف فراهم سازد. هرچند این اقدام ارزنده باید زودتر انجام می‌شد اما به هرحال اقدام ستودنی و قابل ارزنده‌ای است و قطعا مقام معظم رهبری نیز از اقدام وزارت بهداشت خوشنود می‌شوند.

نیکنام گفت: ترویج مراسم ساده ازدواج برای دانشجویان وجوانان و فراهم کردن بسترهای لازم برای تشکیل خانواده از اقدامات مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب همواره در مناسبتهای مختلف بر ضرورت برگزاری ازدواج‌های آسان دانشجویی تاکید دارند و دانشجویان و جوانان را نسبت به این امر تشویق می‌کنند. به هر حال برگزاری مراسم ازدواج و تهیه جهیزیه و لوازم زندگی در شرایط سخت اقتصادی، برای جوانان دشوار شده است، که باید در این مسیر، اقدامات فرهنگی صورت گیرد و جوانان را به برگزاری مراسم‌های ساده ازدواج ترغیب وتشویق کنیم.

وی اظهار کرد: مشارکت ثمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی در مسیر  فرهنگ سازی با موضوع افزایش جمعیت و همچنین برگزاری ازدواج‌های آسان دانشجویی می‌تواند کمک ساز باشد.ثمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی به دلیل اینکه از جنس مردم هستند و نهادهای غیردولتی به شمار می‌روند، می‌تواند اقدامات سازنده‌ای در این راستا انجام دهند و اثرات عمیق و گسترده ای را روی طبقات مختلف مردم نسبت به موضوع ازدواج آسان داشته باشند.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت به نقش تقویت مشارکت خیرین در موضوع ساخت خوابگاه‌های متاهلی اشاره کرد و گفت: خیرین می‌توانند علاوه بر کمک درحوزه‌های احداث مراکز درمانی و بیمارستانی، بخشی از کمک‌های خود را به موضوع ساخت خوابگاههای دانشجویی متاهلی اختصاص دهند و به نظر می رسد باید موضوع تقویت حضور و مشارکت خیرین در این زمینه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. من معتقدم اگر وزیر بهداشت جلساتی بامجمع خیرین سلامت داشته باشند، می‌توان با کمک خیرین خیلی از مشکلات و موانع سد راه ازدواج جوانها و دانشجویان را از راه برداشت. طی سالهای گذشته خیرین علاقه زیادی به احداث پروژه های عمرانی، بیمارستانی ودرمانی داشته اند و این موضوع به صورت یک فرهنگ نهادینه شده هر چند این اقدام ستودنی و ارزشمند است اما باید با متقاعد کردن آنها بخشی از کمک‌های این عزیزان را در مسیر ازدواج وتشکیل خانواده دانشجویان و همچنین احداث خوابگاه‌های متاهلی سوق دهیم.

همچنین در ادامه فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده درباره تاثیر طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در افزایش جمعیت گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طرح نسبتا جامعی است که به معنای واقعی از جوانی، ارتقای پویندگی و بالندگی جمعیت حمایت می‌کند؛ این طرح دوستدار خانواده است و از زوجینی که تصمیم به فرزندآوری دارند، پشتیبانی و حمایت می‌کند. این قانون اگر به درستی اجرا شود، بی شک شاهد رشد جمعیت کشور خواهیم بود.

وی  اقدام معاونت فرهنگی و دانشجویی در تشکیل کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت را ستودنی عنوان کرد و  افزود: برگزاری این جلسات مستمر با موضوع بررسی آسیب‌های تک فرزندی، موضوع خطرات پیرشدن جمعیت و لزوم افزایش جمعیت و نیز بارش افکار و تعامل چندسویه با اعضای کارگروه می‌تواند آثار و برکات موثری داشته باشد. مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی در موضوع افزایش جمعیت دارد وخوشبختانه نشست‌های متعددی با موضوع افزایش و جوانی جمعیت در ادارات و وزارتخانه‌های مختلف تشکیل می‌شود و خوشبختانه شاهد فعالیت‌های دوستان برای اجرایی سازی قانون مهم جوانی جمعیت درکشور هستیم.از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که انصافا در این مقوله پیشرو بوده  تشکر می‌کنم و امیدوارم برگزاری این نشستها ، دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد. ما در مجلس شورای اسلامی تلاش داریم با هم افزایی، حمایت و پشتیبانی‌های لازم و حضوری میدانی در نظارت‌ها، آیین نامه‌های لازم مرتبط با موضوع جمعیت را تدوین و به راهکارهای اجرایی‌تر برسیم.

محمد بیگی به ارائه چند پیشنهاد درخصوص سیاست‌های افزایش جمعیت درکشور پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ ساده زیستی و ساده انگاری ازدواج، ترویج و تبلیغ ازدواج‌های دانشجویی، تشکیل گروه‌های جهادی ازدواج دانشجویی، راه اندازی گروه های جهادی مشاوره ازدواج و تامین هزینه‌های ازدواج، برگزاری میتینگ‌های ازدواج و سخنرانی‌های ملی و بین‌المللی با موضوع لزوم ازدواج آسان و افزایش جمعیت، ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه و اعطای وام به دانشجویان از جمله راهکارهایی است که می‌توان با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت آن را برگزار کرد.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل گروه‌های جهادی در راستای تامین جهیزیه دانشجویی می توان اقدامات موثری انجام داد و اعتبار تامین این جهیزیه دانشجویی را می توان با عقد قرارداد با کارخانجات مختلف تامین کرد و در این مسیر نیز مجلس شورای اسلامی کمکهای مادی و معنوی خود را انجام خواهد داد. وزارت بهداشت می تواند در این مسیر از طریق ثمن ها و تشکل های غیردولتی گروههایی را برای برای تامین جهیزیه برای گروههای هدف، جذب کند. همچنین می توان در این مسیر از ظرفیتهای کانونهای فرهنگی، تشکل های سیاسی ونهادهای دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی برای فرهنگسازی مراسم ازدواج آسان کمک کرد. 

این نماینده مجلس اظهار کرد: برگزاری میتینگ‌های ازدواج و سخنرانی‌های ملی و بین المللی از دیگر اقداماتی است که در قالب پیشنهاد می‌توان آن را عملیاتی کرد. موضوع افزایش جمعیت را نباید صرفا برای کشورمان دید بلکه کشورهای محور مقاومت نیز باید در این مسیر مورد هدف باشند چرا که هدف ما افزایش جمعیت مسلمان است  و ما پرچم دار تمدن سازی نوین هستیم. موضوع احیای دانشجویان جهان اسلام و تبادل تجربیات بین زندگی دانشجویی کشورهای جهان اسلام، اعطای وام تشویقی به مروجان فرهنگی ازدواج، شناسایی مزدواج دانشجویی و تقدیر از آنها و تقدیر از فعالان حوزه جمعیت و مبارزان با موضوع سقط و نیز اعطای نشان استاندارد به مراکز و دانشگاه‌های ترویج ازدواج از دیگر پیشنهادات در این زمینه است.

وی افزود: اعطای نشان به دانشگاه‌هایی که بیشترین زوج‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند و یا اعطای نشان به دانشگاه‌هایی که بیشترین تعداد خوابگاهی متاهلین را دارند و حتی دانشگاه‌هایی که بیشترین تعداد متاهلان و بیشترین فرزند را دارند  از جمله اهرم‌های تشویقی وانگیزشی در مسیر سیاستهای موضوع افزایش جمعیت بخصوص در فضاهای دانشگاهی است.

لزوم فعالیت روحانیون و مبلغان در دانشگاه‌ها برای ترویج و فرهنگ سازی ازدواج آسان 

محمد بیگی به تقویت شبکه روحانیت مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی برای ترویج و فرهنگ سازی ازدواج آسان تاکید کرد و گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، سخنرانی روحانیون و اساتید دانشگاهی در دانشگاهها با موضوع افزایش جمعیت، برگزاری ازدواج آسان و... می تواند در امر فرهنگ سازی کمک کند. در حوزه فرهنگسازی باید نفس گرم و قدسی حوزه و روحانیون، به دانشجویان بخورد تا بتوانیم دانشجویان را تشویق و ترغیب به تشکیل ازدواج آسان کنیم.

همچنین در ادامه دکتر علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت دقایقی درخصوص اقدامات این صندوق و برنامه‌های مرتبط با قانون جوانی جمعیت به ارائه سخن پرداخت و گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت یکسری برنامه‌های همراستا با قانون جوانی جمعیت تدوین کرده است که از جمله می‌توان به تسهیلات فرزندآوری، افزایش مقدار و تعداد وام‌های ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل، افزایش سرانه حق اولاد دانشجویان، برقراری وام ازدواج دانشجویی، برقراری تسهیلات فرزندآوری، افزایش وام ودیعه مسکن نخبگان، افزایش وامهای دانشجویان متاهل و کمک در تجهیز و بهسازی خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی و نیز ساخت خوابگاه‌های متاهلی اشاره کرد.

تدوین ۹  برنامه مرتبط با قانون جوانی جمعیت در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت

وی خاطرنشان کرد: توسعه حمایت از دانشجویان در راستای پیاده سازی سیاست‌های افزایش جمعیت از جمله راهبردهای ما به شمار می‌رود و ما در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با ۹ برنامه اصلی مرتبط با قانون جوانی جمعیت تلاش داریم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

محمدی افزود: ارائه کمکهای راهبردی در جهت توسعه صندوق‌های فعلی قرض الحسنه خیرین، استفاده از ظرفیت‌های ماده ۶۳ قانون احکام دائمی جهت ساخت خوابگاهها و بهره مندی دانشجویان دستیاری از بیمه تکمیلی و تاکید بر پوشش کامل هزینه‌های ناباروری، نازایی و زایمان برای دانشجویان و... از دیگر برنامه هایی است که در مسیر سیاست‌های افزایش جمعیت و قانون جوانی جمعیت در دستور کار صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت است.

در ادامه این نشست دکتر شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور  زنان نسبت به کاهش نرخ باروری در کشور هشدار داد و گفت: جمعیت ما در حال پیر شدن است. به شکلی که سیر پیر شدن در ایران نسبت به دنیا خیلی سریع‌تر است، در حالی که در حدود ۶۰ سال گذشته جمعیت دنیا ۵ سال پیر شده، جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است.

وی  افزود: یکی از اقدامات در وزارت بهداشت در این زمینه رویکرد برنامه‌های ارتقای نرخ باروری به عنوان یک شاخص بسیار مهم است. باید بدانیم بیش از سه دهه برنامه‌های تحدید موالید، موضوع کاهش جمعیت مطرح می‌شد و حتی برخی سازمان‌های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی در این زمینه به کشور کمک می‌کرد. اکنون برای اصلاح این نگرش نیاز است تا اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان بر استفاده از ظرفیت خیرین برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: اقدام صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در تامین اعطای تسهیلات به دانشجویان متاهل و دیگر تسهیلات ستودنی است اما باید توازن پرداخت این تسهیلات در شهرها و دانشگاه‌های مختلف متناسب با مشارکت خیرین  و اوقاع اقتصادی مردم منطقه، متفاوت باشد.

رسانه ملی به عنوان ابزار مهم فرهنگی نقش بسزایی درترویج و فرهنگسازی افزایش جمعیت دارد

همچنین در ادامه  حجت الاسلام علی اصغر رکوفیان استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم تاکید بر انجام پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع افزایش جمعیت، بحث درمان ناباروری و... اشاره کرد وگفت: بسترهای لازم برای ایجاد این حرکت باید شکل گیرد. یکی از موضوعات مهم ما در مسیر برنامه های مرتبط با قانون جوانی جمعیت، موضوع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ونهادینه سازی فرهنگ ازدواج آسان و موضوع افزایش جمعیت است.

وی گفت:رسانه ملی به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی می تواند در مسیر ترویج و فرهنگ سازی موضوع افزایش جمعیت ومقابله با تک فرزندی و آسیب های این پدیده کمک کننده باشد. موضوع تک فرزندی و عواقب و آسیبهای آن در جامعه از جمله مسائلی است که باید نسبت به آن توجه کرد و با ساخت کلیپ های آموزشی، مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

این مقام مسوول افزود: موضوع بعدی ، مساله سقط جنین است که متاسفانه در جوامع امروزی در حال گسترش است. باید مردم را به لحاظ اعتقادی، فرهنگی وعلمی با عواقب سقط جنین آشنا کرد و در این مسیر با تهیه بروشورهای علمی می‌توان به جنبه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی پرداخت. باید قبح موضوع سقط جنین به خوبی درجامعه برای مردم تبیین شود. سقط جنین در واقع قتل به شمار می رود و ما باید از بسترهای فرهنگی، آموزشی و رسانه ملی این موضوع را برای مردم بیش از پیش تفهیم کنیم.

حجت الاسلام رکوفیان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های مبلغان فرهنگی و روحانیون در تبلیغ و ترویج موضوع افزایش جمعیت در روستاها و شهرهای مختلف و اقناع فضای عمومی جامعه می تواند در این مسیر موثر واقع شود. تهیه بروشورهای علمی با موضوع جوانی جمعیت و خطرات کاهش و پیرشدن جمعیت و رساندن این پیام وهشدارها به دست مردم از طریق مبلغان، ائمه جماعت و روحانیون در شهرها و روستاها می تواند در افزایش آگاهی واطلاع رسانی جامعه کنم کند.

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع افزایش جمعیت در دانشگاه‌ها

وی گفت: برگزاری جلسات آزاد اندیشی با موضوع افزایش جمعیت، حضور و مشارکت دانشجویان در تریبون های آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی با این موضوع و پیوست درسی یک جلسه از جلسات دروس معارف با موضوع افزایش جمعیت در واحدهای دانشگاهی و تبیین آن در میان دانشجویان از جمله اقداماتی است که می تواند در مسیر برنامه های مرتبط با سیاستهای افزایش جمعیت در محیط های دانشگاهی کرد. 

همچنین در ادامه دکتر حمید رضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: موضوع راه اندازی مراکز ازدواج خانواده و ازدواج آسان دانشجویی از موضوعاتی است که باید بیش ازپیش موردتوجه وزارت بهداشت قرار گیرد. به نظر می رسد با استفاده از ظرفیت‌های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها می‌توان فرهنگ سازی و تبلیغ خوبی در این زمینه کرد. ضمن اینکه مجوز سازمان‌های استخدامی در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز درمانی وابسته به آن با اولویت افراد متاهل و به کارگیری آنان، از جمله اقداماتی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مقوله ازدواج دانشجویی و موضوع فرزندآوری ، قطعا به همراهی و همیاری خانواده ها نیازمند هستیم و اگر بخواهیم ازدواج دانشجویی و ترویج آن را در میان دانشجویان فرهنگ سازی کنیم بدون شک خانواده ها نقش بسزایی در این زمینه دارند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اختصاص یک روز در هفته به عنوان روز خانواده در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی و راه اندازی مرکز ارتباط خانواده و دانشگاه می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که به تکریم خانواده کمک می‌کند. برخی از سازمانهای نظامی از جمله سپاه و ارتش یک روز در هفته را به عنوان روز خانواده در برنامه خود دارند و همکارانشان در این روز در کنار خانواده به سر می برند و در کنار فرزندان وهمسر هستند که  پیشنهاد تعمیم این مساله در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند به موضوع تکریم خانواده و تقویت آن کمک کند.

همچنین در این نشست، نسرین صالحی کارشناس ارشد سازمان تبلیغات اسلامی، مونا زینالو مشاور وزیر در امور زنان، سوده مصباح مسوول مشاوره هم نفس کوکب حضرت علی اصغر(ع) و زهرا رحمانی زاده زاده مشاور دکتر محمد بیگی در کمیسیون بهداشت و نیز دکتر عاطفه سمایی فعال حوزه جمعیت در خصوص مسائل مرتبط با سیاست‌های افزایش جمعیت و برنامه ها و راهبردهای مرتبط با قانوت جوانی جمعیت سخنانی ارائه کردند.

نظر شما