شناسهٔ خبر: 52936443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آنچه در صحن شب مجلس گذشت؛

تعیین مهلت قانونی برای ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ / شرایط نصب تجهیزات ارتباطی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شد

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر قالیباف و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سومین نشست علنی امروز (یکشنبه 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 19 و 30 دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان  آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

اعلام ساز و کار محاسبه مالیات خودروهای لوکس/ نحوه هزینه کرد فاینانس برای طرح های دولتی و غیردولتی تعیین شد

ادامه بررسی لایحه بودجه 1401 کل کشور در دستور کار صحن علنی امشب قرار دارد.

تخصیص یک درصد از منابع حاصل از عوارض واردات کالا به مناطق آزاد به کمیته امداد و سازمان بهزیستی

نمایندگان مجلس با اختصاص یک درصد از منابع حاصل از عوارض ورود کالا به مناطق آزاد به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره 6 لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

متن بند الحاقی به شرح ذیل است:

سازمان مناطق آزاد مکلف است در راستای ایجاد اشتغال محرومان و نیازمندان بومی به منظور زدودن فقر، یک درصد منابع حاصله از وصول عوارض ورود کالا و خدمات، سازمان های مناطق آزاد را براساس بند الف ماده 83 برنامه ششم توسعه کشور به صورت 3 ماهه به خزانه واریز نماید. خزانه داری مکلف است بلافاصله این مبالغ راهبردی اعتباری را به میزان 70 درصد به کمیته امداد امام خمینی (ره) و 30 درصد به سازمان بهزیستی کل کشور واریز نماید.

لازم به ذکر است این بند الحاقی با پیشنهاد و توضیحات علی اکبر بسطامی عضو کمیسیون اجتماعی به تصویب مجلس رسید.

شرایط نصب تجهیزات ارتباطی برای دستگاه های اجرایی در سال ۱۴۰۱ تعیین شد

نمایندگان مجلس دستگاه های اجرایی را مکلف کردند برای نصب تجهیزات ارتباطی خود براساس تعرفه های کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام کنند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ح) تبصره 7 این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ح) تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- به منظور بهره گیری از منابع ملی برای سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و نهادهای عمومی مکلف هستند با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در صورت داشتن ظرفیت، ابنیه و زیرساخت‌های خود از قبیل تیرهای انتقال، مسیرهای ارتباطی زمینی و زیرزمینی، مجرا (داکت ها) و فضاهای مناسب نصب تجهیزات ارتباطی خود را وفق تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار کاربر (اپراتورهای مخابراتی) قرار دهند.

تعیین مهلت قانونی برای ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱

 نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با دو بند الحاقی 8 و 10 تبصره 8 این لایحه موافقت کردند.

در بندالحاقی8 تبصره 8 ماده واحده این لایحه آمده است: از اول فروردین ماه سال 1401، هرگونه اعمال تغییرات در مقررات جهت محدودیت صادرات محصولات کشاورزی، تنها شش ماه پس از ابلاغ آن لازم الاجراء خواهد بود. مصوبات هیأت وزیران از شمول این حکم مستثنی است.

همچنین در بند الحاقی 10 تبصره 8 این لایحه آمده است: به منظور جایگزینی پساب فاضلابها به جای آبهای شرب و خام در واحدهای صنعتی، خدماتی و فضای سبز و جذب سرمایه گذار جهت اجرای طرحهای تصفیه فاضلابهای شهری، شرکتهای آب و فاضلاب استانی مکلفند از طریق مذاکره و تشویق مصرف کنندگان عمده آبهای شرب و خام در بخشهای صنعتی، خدماتی و فضای سبز که امکان استفاده از پسابها را دارند، شرایطی را فراهم کنند که این مصرف کنندگان نسبت به خرید تضمینی پسابها اقدام و بخشی از هزینه سرمایه گذاری را در قالب قرارداد پیش خرید به سرمایه گذار تصفیه پسابها پرداخت و در آینده آب مورد نیاز خود را از سرمایه گذار تحویل بگیرند.

تکلیف مجلس به استانداران برای ارائه گزارش پیشرفت پروژه های استانی

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، بندهای الحاقی 4 و 5 تبصره 8 ماده واحده این لایحه را به شرح زیر به تصویب رساندند.

بندالحاقی4- وزارت نیرو موظف است تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع و اطلس راهنمای داده های آب سطحی و زیرزمینی اقدام نماید و  براساس آن مناطق بحرانی آب را حداکثر تاپایان مهرماه 1401 به تصویب شورای عالی آمایش سرزمینی برساند. پس از تصویب مصادیق مناطق بحرانی آب کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند از صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری، تأمین زیرساخت(آب، برق و گاز) و ارائه خدمت به واحدهای جدید صنایع آب‌بر(به تشخیص وزارت نیرو) جلوگیری نمایند.

بندالحاقی5- استانداران مکلفند به منظور ایجاد شفافیت و تحصیل ساز و کار نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات به پروژه های دارای ردیف ملی و استانی مربوط به هر استان را به تفکیک شهرستان ها همراه با گزارش روند پیشرفت فیزیکی پروژه ها هر 3 ماه یکبار به صورت مکتوب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اعلام نمایند.

اختصاص ۱۰ درصد از وجوه مشترکان شهری آبفا به اصلاح شبکه آب روستایی

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای (د) و (هـ) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (د) تبصره 8 این لایحه آمده است:

1- ده درصد (10%) وجوه حاصل از منابع دریافتی از مشترکان داخل شهرها که اقدام به تفکیک ملک و افزایش واحد می‌نمایند موضوع ماده (11) قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب 11/10/1369 با اصلاحات و الحاقات بعدی، صرف اصلاح شبکه آب روستایی همان استان براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم در هر یک از شهرستان¬های آن استان خواهد شد.

2- شرکتهای آب و فاضلاب استانی مجازند حداکثر ده درصد (10%) از منابع حاصل از اجرای تبصره (3) قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری مصوب 24/3/1377 با اصلاحات و الحاقات بعدی را برای تسریع در اجراء و توسعه‌ طرحهای ایجاد تأسیسات آب و فاضلاب با اولویت اجرای طرحهای ایجاد و بازسازی فاضلاب در روستاهای همان بخش هزینه نمایند.

براساس بند هـ تبصره 8 ماده واحده این لایحه؛ در اجرای بند(ب) ماده(33) قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16/12/1361 با اصلاحات و الحاقات بعدی و برای حفظ و صیانت از آبخوان‌های کشور، شرکتهای آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند باتوجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی مناطق مختلف کشور از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی برای چاههای مجاز فاقد شمارشگر (کنتور) هوشمند بر اساس پروانه بهره‌برداری آنها و برای چاههای مجاز دارای شمارشگر (کنتور) هوشمند براساس برداشت مجاز از آنها، به ازای هر متر مکعب برداشت آب از آبخوان‌ها، حداکثر معادل ششصد (600) ریال متناسب با کشت غالب منطقه و میزان درآمد کشاورزان مطابق دستورالعمل مشترک وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، دریافت و به ردیف شماره 160112 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند. معادل مبلغ واریزی پس از مبادله موافقتنامه از محل ردیف 50-530000 جدول شماره(9) این قانون به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی، خسارت نکشت به کشاورزان همان منطقه، برنامه‌های تعادل‌بخشی، آبخیزداری و اجرای طرحهای افزایش بهره¬وری آب پرداخت می‌گردد. آیین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به‌ تصویب هیأت وزیران می‌رسد. در اجرای این بند، اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی اصلاح و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

پنج درصد(5%) از منابع حاصل از فروش آب موضوع این بند صرف حمایت از طرح های آبخیزداری و آبرسانی به روستاهای شهرستان های محل استقرار سد می شود.

درخصوص چاههای غیرمجاز وفق بند(هـ) ماده(45) قانون توزیع عادلانه آب نسبت به مسلوب‌المنفعه نمودن این چاهها اقدام و جریمه مربوط به میزان برداشت آب تا زمان انسداد چاه به ازای هر مترمکعب حداکثر سه هزار(3.000) ریال متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل وزیر نیرو تعیین می‌شود، دریافت می‌گردد.

نظر شما