شناسهٔ خبر: 52932846 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آخرین خبرها از تبعات جنگ روسیه و اوکراین

نفت ۱۸۵ دلاری می‌شود؟

صاحب‌خبر -
در روزهای اخیر به سبب جنگ روسیه و اوکراین و انتشار اخباری مبنی بر اینکه امریکا به‌دنبال تحریم نفت روسیه است، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روندی صعودی داشت، به‌طوری‌که اکنون قیمت هر بشکه نفت خام به 118دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که ارقام بالاتری نیز برای قیمت نفت ثبت خواهد شد.
در این باره بانک جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام برنت در پایان سال ۲۰۲۲میلادی به ۱۸۵دلار برای هر بشکه می‌رسد.
به‌گزارش بلومبرگ، بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت روسیه، قیمت نفت خام برنت در پایان سال‌جاری میلادی به ۱۸۵دلار برای هر بشکه می‌رسد.  قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه (۱۲اسفندماه) در پی امتناع معامله‌گران از خرید نفت روسیه به‌دلیل حمله این کشور به اوکراین، به حدود ۱۲۰دلار برای هر بشکه رسید.
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با درخواست‌های چندباره برای ممنوع کردن واردات نفت روسیه روبه‌رو است، اما وی هنوز هیچ تحریمی علیه نفت مسکو اعمال نکرده ‌است. تحلیلگران این بانک معتقدند اکنون ۶۶درصد نفت روسیه هیچ خریداری ندارد. این تحلیلگران با این پیش‌فرض که نفت ایران به‌سرعت وارد بازار نمی‌شود، اعلام کردند که قیمت نفت در ماه‌های آینده به ۱۲۰دلار برای هر بشکه می‌رسد و در این قیمت باقی می‌ماند. افزایش تحریم‌های مسکو و در اولویت قرار گرفتن امنیت انرژی، پیامدهایی برای فروش نفت روسیه به اروپا و امریکا داشته است و به طور بالقوه بر فروش نفت روسیه به مقدار ۴میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز تأثیر می‌گذارد. این بانک تغییری در برآورد میانگین قیمت نفت خام برنت در سه‌ ماهه دوم، سوم و چهارم سال‌جاری میلادی ایجاد نکرد و آن را به‌ترتیب ۱۱۰دلار برای هر بشکه، ۱۰۰دلار برای هر بشکه و ۹۰دلار برای هر بشکه اعلام کرد.
جی‌پی‌مورگان انتظار دارد در صورت بازنگشتن نفت ایران به بازار، میانگین قیمت نفت در سه‌ ماهه دوم، سوم و چهارم ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۱۱۵دلار برای هر بشکه، ۱۰۵دلار برای هر بشکه و ۹۵دلار برای هر بشکه باشد.
اروپا امکان کاهش واردات گاز از روسیه را دارد
در همین حال اروپا نیز به‌دنبال راهی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه است. در این زمینه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه می‌تواند ظرف یک سال به دوسوم مقدار کنونی برسد.
به‌گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه (۱۲اسفندماه) در طرح ۱۰گزینه‌ای خود برای کاهش وابستگی به روسیه اعلام کرد که اروپا می‌تواند یک‌سوم واردات گاز خود از روسیه را در بازه زمانی یک‌ساله کاهش دهد. وابستگی ۴۰درصدی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، مسکو را به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز این منطقه تبدیل کرده و حمله روسیه به اوکراین نگرانی بیشتری در زمینه وابستگی به این کشور و احتمال اختلال در عرضه را بالا برده ‌است. فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده ۳۱کشور صنعتی دنیا بجز روسیه است، گفت: استفاده روسیه از منابع گاز طبیعی به‌عنوان سلاحی اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد اروپا باید هرچه سریع‌تر برای بی‌ثباتی عرضه گاز این کشور در زمستان آینده آماده شود. عرضه گاز روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین ثابت بوده، اما قیمت گاز در بازار حتی پیش ‌از آغاز درگیری‌های اوکراین و به‌وجود آمدن نگرانی‌های جدید رو به ‌افزایش بوده ‌است.
قیمت شاخص گاز اروپا روز پنجشنبه به رقم بی‌سابقه ۱۹۹یورو (معادل ۲۲۰دلار) برای هر مگاوات ساعت رسید. این رقم در مدت مشابه پارسال کمتر از ۱۶یورو برای هر مگاوات ساعت بود. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اروپا می‌تواند سالانه حدود ۳۰میلیارد مترمکعب گاز از قطر، امریکا و دیگر کشورها وارد کند که حدود ۲۰درصد عرضه گاز روسیه به این قاره است. این نهاد اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید با روسیه قرارداد جدید گازی امضا کنند و به جای آن باید الزام‌های ذخیره‌سازی گاز را کاهش دهند و پروژه‌های برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی خود را شتاب بخشند. آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: این اقدام‌ها می‌تواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را طی یک سال آینده بیش‌ از ۵۰میلیارد مترمکعب یعنی یک‌سوم کاهش دهد.

نظر شما