شناسهٔ خبر: 52931632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تولید سالانه ۱۹۰ هزار تن انواع محصولات در پتروشیمی ارومیه

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه از اشتغال ۲۳۳ نفر در مجتمع پتروشیمی ارومیه خبر داد و گفت: این مجتمع سالانه ۱۹۰ هزار تن انواع محصولات شیمیایی تولید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا،پژمان اسدی  در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تولید سالانه ۱۹۰ هزار تن انواع محصولات شیمیایی در مجتمع پتروشیمی ارومیه گفت: عمده مصرف تولیدات این مجتمع در داخل کشور استفاده شده و مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می شود.

اسدی افزود: عمده محصولات تولیدی این مجتمع کریستال ملامین به میزان ۴ هزار تن سالانه سولفات آمونیوم ۴۶ هزار تن،اسید سولفوریک با تولید سالانه ۵۰ هزار تن،پتاسیم ۴۰ هزار تن و اسید کلریدریک  ۵۰ هزار تن است که از این تعداد محصول ۴ نوع به صورت دایمی برای مصارف داخلی کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه برای تولید و صادرات اسید یه دلیل استفاده آن در تولید مواد محترقه و مواد مخدر صنعتی در دنیا ممنوعیت های خاص وجود دارد گفت: این محصول تحت نظارت و کنترل شدید دولت ها تولید و حمل و نقل میشود .

وی افزود: محصولات تولیدی این مجتمع به اکثر کشورها صادر می شود و تنها محصول تولیدی سولفات آمونیوم به کشورهای همجوار و هندوستان صادر می شود.

اسدی اذعان کرد: کودهای شیمیایی تولیدی به دلیل استفاده آنها در کشور اجازه صادرات به خارج از کشور را ندارد و فقط به شرط تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخلی مجوز صادرات به کودهای شیمیایی صادر می شود.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی ارومیه با اشاره به اینکه کودهای شیمیایی در دنیا به سه دسته تقسیم می شوند گفت: تمامی کودهای شیمیایی مورد استفاده در دنیا در این سه دسته قرار دارند.

وی با بیان اینکه برخی کشور ها این کودها را با هم ترکیب کرده و با ایده و روش خود اقدام به تولید کود می کنند که منطبق با استاندار های جهانی و بین المللی نیست گفت: همین امر باعث بروز مشکلات در زمینه صادرات محصولات کشاورزی این کشورها می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه  با بیان اینکه مشتری اصلی شرکت، ادارات دولتی از جمله جهاد کشاورزی است ادامه داد : شرکت دارای موفق ترین و پیشرفته ترین آزمایشگاه بوده و محصولات بصورت مرتب کنترل‌ شده و تولید شرکت با اطمینان خاطر عرضه می شود.

اسدی خاطرنشان کرد : در این مجموعه ٢٣۲ نفر بصورت مستقیم و ٢٠ نفر نیز نیروی خدماتی مشغول بکار هستند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه افزود: تا پایان بهمن ماه امسال ۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات این شرکت به ارزش بیش از ۳ میلیون دلار  عمدتا به کشورهای عراق، هندوستان،پاکستان و ترکیه صادر شده است.

اسدی با اشاره به اینکه  دومین تولید کننده سولفات پتاسیم در غرب کشور و بزرگترین تولید کننده کریستال ملامین با در دست داشتن ۲۵ درصد سهم بازار کشور است گفت:پتروشیمی ارومیه سهامدار پترول و وابسته به صنایع تکمیلی خلیج فارس است.

وی افزود: بازار سهام تابع فاکتورهای کلان اقتصادی و سیاست های پولی کشور است و گاها عرضه کردن اوراق باعث تغییر قیمت ها می‌شود.

‍ ‍ آخرین وضعیت احداث پارک ملامین در ارومیه 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه  گفت :  ملامین به عنوان یک محصول باارزش در شرکت تولید می شود که با قیمت مناسبی و سودآوری بالا هم در بورس عرضه می شود.

وی ادامه داد : الگوی توسعه و زنجیره پایین دستی پارک ملامین برای جذب سرمایه گذار در دستور کار هلدینگ و قراردادی با ۵ طرف از جمله استانداری، صمت، حضرت پور نماینده مردم ارومیه، پتروشیمی و پترول انجام گرفته است. 

اسدی با اشاره به مراحل واگذاری مناقصه افزود : دراین مجموعه ۶ محصول اچ دی اف، ام دی اف، پارکت، روکش ها و ورق ملامینه و رزین سازی تولید می شود. 

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ٧۵٠ میلیارد تومان پیش بینی بودجه برای احداث پارک ملامین و  ۶ محصول پیش بینی شده و پتروشیمی ارومیه نیز به عنوان آورده ٢٠ درصدی زمین و برخی همراهی را انجام می دهد. 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه با اشاره به نامگذاری سال و با انتقاد از عدم همراهی مسوولان امر گفت : برخی از سنگ اندازی ها، افزایش بی رویه قیمت حامل‌های انرژی و خوراک ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شرکت شده است. 

 اسدی افزود : متاسفانه برخی از نوسانات قیمت مواد اولیه هم مشکلات زیادی برای شرکت و تولید ایجاد کرده است.

IMG_20220306_161204_208

احداث ۳۰ هکتار کمربند سبز در پتروشیمی ارومیه

 اسدی با بیان اینکه پتروشیمی ارومیه در چند سال اخیر سعی در ایجاد فضای بهتر محیط زیست کرده است گفت: از ١١٠ هکتار مساحت شرکت ٣٠ هکتار از آن  درختکار و فضای سبز ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین پتروشیمی ارومیه در خصوص جلوگیری از نفوذ آلودگی به آب منطقه اقدام به اصلاح سیستم پساب و فاضلاب های صنعتی  کرده است.

 

نظر شما