شناسهٔ خبر: 52922260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گلوبال تایمز: آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه اشتباه کرد

گلوبال تایمز نوشت که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت دفاعی روسیه نه تنها مخرب نبوده بلکه باعث افزایش تقاضای خرید تسلیحات روسیه می‌شود.

صاحب‌خبر -

روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی درباره تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نوشت: «آمریکا علی رغم تصمیم خود برای تنبیه روسیه و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، این بار در محاسبات خود اشتباه کرده است.»

به نوشته این روزنامه، واشنگتن در تلاش برای آسیب جدی به تولید کنندگان و صادر کنندگان تسلیحات روسی و ضربه زدن به نیرو‌های مسلح روسیه، تحریم‌های جدیدی وضع کرده، اما محدودیت‌ها آن‌طور که آمریکا انتظار داشت تخریب کننده نخواهد بود زیرا صنعت دفاعی روسیه، صنعتی مستقل است و به فناوری غربی وابسته نیست.

گلوبال تایمز در گزارش خود تاکید کرد که استفاده از تجهیزات نظامی روسیه در شرایط جنگ واقعی، تبدیل به یک تبلیغ با کیفیت برای آن خواهد شد و تقاضا برای خرید تسلیحات از روسیه را افزایش خواهد داد.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی در مصاحبه با این روزنامه با بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا ضربه مخربی به روسیه وارد نمی‌کند، گفت: «تسلیحات و تجهیزات روسی به دلیل توسعه مستقل خود شناخته شده و معروف هستند و اکثر آن‌ها از فناوری‌های غربی استفاده نمی‌کنند. برعکس، سلاح‌های روسی می‌توانند در بازار بین المللی محبوبیت بیشتری پیدا کنند زیرا آن‌ها در جنگ آزمایش می‌شوند. مبارزه، بهترین راه برای اثبات عملکرد تسلیحات روسی است و استفاده تسلیحات در جنگ باعث نمی‌شود که روسیه بازار‌های بین المللی تسلیحات خود را از دست بدهد و روسیه همچنان قادر خواهد بود بر تحریم‌های مالی که با آن مواجه است، غلبه کند.»

این تحلیلگر نظامی در ادامه گفت که  سلاح‌های روسی عمدتا به هند، ترکیه و ایران فروخته می‌شود. به جز ترکیه که عضو ناتو است، هند و ایران تحت کنترل آمریکا نیستند.

تحلیلگر دیگری به این روزنامه گفت: «از زمان جدایی ایران از سوئیفت، تجارت نظامی این کشور با روسیه باید از راه‌های دیگری که تحت کنترل آمریکا نیست حل و فصل شده باشد.»

به گفته این تحلیلگر، تجارت انرژی حدود ۵۰ درصد از تجارت خارجی روسیه و ۴۰ درصد از درآمد مالی آن را تشکیل می‌دهد و این در حالی است که محصولات کشاورزی حدود ۱۰ درصد را تشکیل می‌دهد.

یک کارشناس نظامی مستقر در پکن به این روزنامه گفت: «حتی قبل از بحران اوکراین، ایالات متحده در تلاش بود تا با مجازات خریداران به صادرات تسلیحات روسیه ضربه بزند و اگر چه این امر تا حدی موثر بود، اما مانع از افزایش تقاضا برای تسلیحات روسی نشد.»

همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کشور‌های غربی و آمریکا در واکنش به‌ آن تحریم‌های زیادی را علیه این کشور اعمال کرده و دارایی‌های روسیه را در کشور‌های مختلف بلوکه کردند. روسیه نیز اعلام کرده است که اعمال تحریم‌ها به معنی جنگ مستقیم تلقی می‌شود.

نظر شما