شناسهٔ خبر: 52908666 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

سهام استقلال و پرسپولیس چگونه عرضه می‌شود؟

طلسم واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس شکسته شد؛ طلسمی که در یک ماه گذشته درگیر حاشیه‌های بسیاری شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس از همان ابتدای مطرح شدن، آنقدر جاذبه داشت که پایش به میان صحبت‌های خطیب نمازجمعه هم کشیده و از آن صحبت شد که سهام این دو باشگاه باید به هواداران آنها در کل کشور واگذار شود و محدودیتی در خرید سهام به وجود نیاید.

بیشتر بخوانید

چگونه می‌توان سهام پرسپولیس را خرید؟

مساله الگو گرفتن از باشگاه‌های ورزشی خارجی برای واگذاری این دو باشگاه حاشیه دیگری بود که در میان صحبت‌های ریز و درشت خودش را نشان داد. برخی مسئولان اینطور عنوان می‌کردند که از واگذاری باشگاه‌های ورزشی خارجی الگو می‌گیرند تا کار واگذاری استقلال و پرسپولیس به بهترین شکل انجام شود.

البته در همان زمان یک کارشناس بازار سرمایه به ایسکانیوز گفته بود: در تمام کشورها باشگاه‌های فوتبال یک باشگاه سودده هستند چون کپی رایت وجود دارد و از طرق مختلف مثل حق پخش فوتبال یا فروش پیراهن باشگاه مربوطه درآمدزایی می‌کنند. باشگاه‌های فوتبال در ایران وابسته به هلدینگ‌ها یا دولت هستند و عملا خرج‌شان را دولت می‌دهد. یعنی تقریبا هیچ گونه درآمدی از محل بلیت فروشی یا حق پخش ندارند.

باشگاه‌هایی که سودده نیستند

بهنام صمدی در این خصوص عنوان کرده بود: عملا این دو باشگاه سودده نیستند و اگر کسی اقدام به خرید آن می‌کند، به دلیل تعصب هواداری است. چون این باشگاه‌ها نمی‌توانند به این زودی سودی به سهامداران‌شان بدهند. در مورد ارزش‌گذاری هم هنوز فایل آن منتشر نشده و نمی‌دانیم بر چه مبنایی انجام شده است. توجه داشته باشید که این باشگاه‌ها دارایی خاصی هم ندارند. برای همین احتمالا عمده ارزش‌گذاری آنها بر اساس برند باشگاهی‌شان صورت گرفته است. هنوز هم برایمان شفاف نیست.

بیشتر بخوانید

شباهت مشکلات واگذاری تپسی به سرخابی‌ها

چیزی که باعث شده تا مدیرعامل فرابورس هم برای خرید این دو باشگاه هشدار دهد و بگوید که در خرید سهام سرخابی‌ها دچار هیجان نشوید!

میثم فدایی در این رابطه گفته است: از مدیران عامل دوباشگاه، هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان میخواهم چه در عرضه اولیه چه در معاملات ثانویه از ایجاد هرگونه هیجان روی قیمت تابلو اجتناب کنند. زیرا اثرات هیجانی که در سال ۱۳۹۹ دیدیم بسیار ناگوار بود. پس خودداری کنند که ضرر و زیانی شامل کسی نشود. هر سهامدار خرد می‌تواند برای هر باشگاه ۳۰۰ هزار تومان سفارش بگذارد.

تعاونی شدن دو باشگاه

اما مساله دیگری که در این میان مطرح شده، طرح تعاونی شدن این دو باشگاه ورزشی پرطرفدار است. در همین رابطه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی کامل این وزارتخانه برای اجرای طرح تعاونی شدن سرخابی‌ها را اعلام کرده است. آنطور که این مقام مسئول گفته، شیوه تعاونی سهامی عام بهترین شکل ممکن برای اداره سرخابی‌ها است که موجب مشارکت همه هواداران و حامیان آنها می‌شود.

هرچه که هست، واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از امروز یکشنبه 15 اسفند رسما آغاز می‌شود. رئیس سازمان خصوصی سازی در همین رابطه عنوان کرده است که واگذاری این دو باشگاه یک فرایند صحیح در واگذاری است. اتفاقی که سالیان سال در انتظار آن بودیم تا این باشگاه‌ها با مشارکت مردم به جایگاه شایسته خود برسند.

قیمت سهام چقدر است؟

آنطور که اطلاعیه منتشر شده از سوی فرابورس نشان می‌دهد، یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶ سهم جدید استقلال ناشی از سلب حق تقدم در نماد معاملاتی «استقلال» از تاریخ ۱۵ اسفندماه به مدت ۳۰ روز (تا زمان اتمام پذیره نویسی) پذیره‌نویسی خواهد شد.

بر این اساس قرار است به هر یک از هواداران باشگاه استقلال تعداد یک هزار و ۳۰ سهم با قیمت دو هزار و ۹۱۰ ریال تعلق گیرد و آمار موجود حاکی از آن است که هر سهامدار نیازمند ۳۰۰ هزار تومان نقدینگی برای مشارکت در این پذیره نویسی هستند.

باشگاه پرسپولیس هم قرار است یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم جدید خود که ناشی از سلب حق تقدم در نماد معاملاتی «پرسپولیس» است را از تاریخ ۱۵ اسفندماه به مدت ۳۰ روز پذیره نویسی (تا زمان اتمام پذیره نویسی) کند.

در سهام باشگاه پرسپولیس به هر سهامدار تعداد ۸۸۵ سهم با قیمت سه هزار و ۳۸۷ ریال اختصاص پیدا می‌کند، سهامداران برای خرید سهام این باشگاه نیاز به ۳۰۰ هزار تومان نقدینگی دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما