شناسهٔ خبر: 52904783 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به ایلنا:

عرضه‌های بعدی به صورت بلوکی خواهد بود

رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: عرضه‌های بعدی به صورت خرد و بلوکی خواهد بود و تا شهریور ماه سهام دولت در این باشگاه به کمتر از ۵٠ درصد می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین قربانزاده با تاکید بر اینکه ریالی از پول عرضه اولیه باشگاه پرسپولیس و استقلال وارد خزانه دولت نمی‌شود، اظهار داشت: مردم تصور نکنند که از بورسی کردن این دو باشگاه به دنبال تامین منابع هستیم و تمام درآمد حاصل از عرضه اولیه وارد شرکت باشگاه های مذکور خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره عرضه‌های سهام بعدی این دو باشگاه  گفت: عرضه‌های بعدی به صورت خرد و بلوکی خواهد بود و تا شهریور ماه سهام دولت در این باشگاه به کمتر از ۵٠ درصد می رسد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تفاوت نرخ در ارزش گذاری دو باشگاه ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ارزش این دو شرکت بیش از این عددهای اعلام شده‌ است و این شرکت‌ها ارزش بالایی بین هواداران دارند اما ارزش گذاری شرکت‌های دولتی قوانین و مقرراتی دارد که براساس آن شرکت‌هایی که از سه سال گذشته سوددهی نداشته باشند باید ارزش گذاری با توجه ارزش خالص دارایی‌ها انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزش گذاری توسط کارشناسان مجرب دادگستری انجام شده، گفت: در ارزش گذاری این دو باشگاه به نشان و دارایی‌های نامشهود ، دارایی های مشهود  و ... بوده است.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: مهمترین و عمده‌ترین بخش درآمدزایی این دو باشگاه معطوف به برند است که مبنای ارزش گذاری قرار گرفته است.

کارشناس رسمی دادگستری اذعان داشتند که هر دو باشگاه برای ارزش گذاری مبنای یکسانی داشتند و این قیمتی که اعلام شده نتیجه عملکرد هیات کارشناسی بوده و به تصویب هیات و اگذاری هم رسیده است.

وی افزود: البته درب افزایش دارایی بسته نیست و هر زمانی که دو باشگاه بتوانند دارایی‌های خود را افزایش دهند بر ترازنامه دیده می‌شود و به دارایی‌های دو باشگاه اضافه خواهد شد.

قربانزاده افزود: هر دو باشگاه می‌توانند نسبت به دارایی‌های احراز نشده خود اقدام کند و بلافاصله بعد از تایید این دارایی‌‌ها در سایت کدال افشا می‌شود و اثر قیمتی هم بر روی سهام خواهد داشت.

رییس سازمان خصوصی سازی در باره روش‌های دیگر واگذاری گفت: پیشنهاد واگذاری از طریق مالک و هواداری را هم داده بودیم به این معنا که  هواداران حق عضویت داشته باشند اما در بررسی و تحلیل‌ها به این نتیجه رسیدیم که این دیگر مدل سهامداری نیست و تبعاتی خواهد داشت و با توجه به درآمدهای آینده این دو باشگاه این مدل از واگذاری کارایی لازم را نخواهد داشت.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مرحله اول افزایش سرمایه و مرحله بعدی عرضه بلوکی و خرد به صورت همزمان است.

قربانزاده با بیان اینکه مذاکرات برای واگذاری بلوکی آغاز شده است گفت: در عرضه‌های بلوکی شرکت‌های تعاونی هم می‌توانند هم حضور داشته باشند که اهلیت آنها باید تایید شود.

ریس سازمان خصوصی سازی درباره بدهی‌های مالیاتی دو باشگاه اظهار داشت: هر دو باشگاه معاف از مالیات بوده‌اند اما از آنجایی که اظهارنامه ارائه ندادند مشمول مالیات شدند در حال حاضر بدهی‌های این دو باشگاه تعیین تکلیف شده و بخشی از بدهی‌های مالیاتی غیرقابل بخشش و بخشی دیگر قابل بخشش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه که مشخص شده این است که حدود 200 میلیارد تومان از بدهی‌های مالیاتی برای هر دو باشگاه مشمول بخشش خواهد شد. و سایر بدهی‌های مالیاتی باید پیگیری شود.

قربانزاده درباره واگذاری سهام این دو باشگاه به پیشکسوتان و یا کارکنان این دو شرکت گفت:  درباره واگذاری سهام به پیشکسوتان هنوز تصمیمی گرفته نشده است اما طبق قانون در هر و اگذاری امکان واگذاری پنج درصد از سهم به صورت ترجیحی به کارکنان وجود دارد که این عدد قابل افزایش تا 10 درصد است.

وی تاکید کرد: البته بازیکنان نمی‌توانند کارکنان این باشگاه‌ها محسوب شوند بنابراین باید ترتیبتات جدیدی را در بحث واگذاری سهام ترجیحی برای این دو باشگاه در نظر گرفت.

رییس سازمان خصوصی ساسزی با تاکید بر اینکه ما به مردم نمی‌گوییم با خرید سهام این دو باشگاه حتما سود خواهید کرد گفت: ادعایی بر سوددهی حتمی این دو باشگاه نداریم اما این اطمینان را می‌دهیم که باشگاه استقلال و پرسپولیس امروز با باشگاه‌های سال گذشته متفاوت هستند.

وی تاکید کرد:‌ قیاس خرید سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با خرید سهام در سال 99 بسیار اشتباه است و این دو مووضوع قابل مقایسه نیستند.

وی تاکید کرد: امروز تمام هواداران این دو باشگاه از وضعیت بدهی و درآمدی آنها مطلع هستند و هزاران بار در رسانه‌ها درباره وضعیت مالی دو شرکت اطلاع رسانی شده است و این گونه نیست که مانند سال 99 مردم از ارزش شرکت‌هایی که سهام آ‌ن را خریداری کردند بی‌آطلاع  باشند.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد:‌ اینکه یک بلاگر لوازم آرایشی بابت پخش استوری تبلیغاتی رقمی درآمد دارد که سرمان از آن صوت می‌کشد با اینکه باشگاهی مانند استقلال و پرسپولیس با 80 میلیون هوادار دسترسی به این درآمدهای تبلیغاتی ندارد بسیار قابل  تامل است.

وی گفت: طرح کسب و کار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تایید شده است و ما پیگیر آن هستیم که درآمدهای عملیاتی دو باشگاه محقق شود و این دو باشگاه به جایگاه شایسته خود برسند.

نظر شما