شناسهٔ خبر: 52895523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روسیه حمله به نیروگاه هسته‌ای در اوکراین را دروغ خواند

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت امنیت تاسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به صورت مشترک با نیرو‌های مسلح روسیه و اپراتور‌های اوکراینی تامین می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد که کشورش به حمله به یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین متهم شده است، این اتهام را دروغ خواند و آن را محکوم کرد.

<div id="video-display-embed-code_7707122"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3377683/7707122?width=600&height=350"></script></div>

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری شورای امنیت این سازمان پس از حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین گفت: نیرو‌های روسی حین گشت زنی در محوطه اطراف این نیروگاه از سوی خرابکاران اوکراینی مورد حمله قرار گرفتند و این خرابکاران بودند که نیروگاه را آتش زدند و حالا اوکراین با همراهی غرب قصد دارد روسیه را مقصر نشان بدهد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: جلسه امروز تلاشی دیگر از سوی مقامات کی یف است تا درباره آنچه در اوکراین در حال وقوع است، هیجان کاذب ایجاد کنند؛ و اروپایی‌ها و حامیان غربی (دولت اوکراین) از این کار حمایت می‌کنند. امروز دوباره دروغ‌هایی درباره اینکه چطور نیرو‌های روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا حمله کردند، شنیدیم؛ و این بخشی از کارزاری بی سابقه از دروغ‌ها و اطلاعات غلط علیه روسیه است.

شما در تلاش هستید موقعیت را طوری نشان بدهید که انگار نیرو‌های روسیه به نیروگاه زاپروژیا خمپاره زدند و در نتیجه در نیروگاه آتش سوزی به راه افتاده است. این اظهارات صحیح نیستند. شهر انرهودار و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و مناطق اطراف آن در فوریه ۲۸ به کنترل نیرو‌های روسیه درآمدند. در نتیجه مذاکرات با مدیریت نیروگاه، توافقی حاصل شد تا آن را تحت حفاظت نیرو‌های نظامی روسیه قرار بدهیم.

هدف این است که نیرو‌های ملی گرای اوکراینی و تروریست‌های دیگر نتوانند از شرایط فعلی سوءاستفاده کنند و فتنه‌ای هسته‌ای به راه بیندازند. هدف دیگر این است که امنیت نیروگاه تضمین شود و از ایجاد اختلال در تامین برق برای اوکراین و مصرف کنندگان اروپایی جلوگیری به عمل بیاید. در حال حاضر، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و مناطق اطراف آن تحت حفاظت نیرو‌های روس قرار دارد. به منظور انجام این کار، پرسنل باتجربه در این زمینه به نیروگاه آورده شده اند، از جمله آن‌هایی که تجربه راه اندازی تاسیسات فنی و مهندسی موجود در نیروگاه را دارند. موقعیت مشابه‌ای هم در نیروگاه چرنوبیل برقرار است.

امنیت تاسیسات این نیروگاه به صورت مشترک با نیرو‌های مسلح روسیه و اپراتور‌های اوکراینی تامین می‌شود. نیرو‌های پشتیبانی ما در کار اپراتور‌های اوکراینی نیروگاه‌های هسته‌ای دخالت نمی‌کنند. آن‌ها هدف خود را محدود به تامین امنیت نیروگاه‌ها کرده اند. آنطور که وزارت دفاع روسیه به ما اطلاع داده است در شب ۴ مارس، یک کاروان گشت روسیه که در مناطق اطراف نیروگاه زاپروژیا در حال گشت زنی بود تا از امنیت منطقه حفاظت کند (البته منطقه‌ای در حوالی نیروگاه و نه در داخل نیروگاه) توسط یک گروه خرابکار اوکراینی مورد حمله قرار گرفتند.

از چند طبقه از ساختمان آموزش، که درست در خارج از محدوده نیروگاه هسته‌ای قرار دارد، آتش به روی نیرو‌های روسیه گشوده شد. گشت روسی به سمت نقطه‌ای که خرابکاران اوکراینی از داخل ساختمان آتش گشوده بودند، تیراندازی کرد. وقتی که گشت روسی در حال ترک صحنه بود، خرابکاران اوکراینی ساختمان آموزش را به آتش زدند. اجازه بدهید دوباره تاکید کنم که این ساختمان در محوطه نیروگاه زاپروژیا قرار ندارد. آتش نشانانی که وارد صحنه شدند، موفق به اطفای حریق شدند.

در زمان این اقدام تحریک آمیز، هیچ یک از کارکنان نیروگاه زاپروژیا در آن ساختمان حضور نداشتند. در حال حاضر، هیچ یک از کارکنان نیروگاه زاپروژیا زخمی نشده اند و نماینده دائم آمریکا هم این نکته را تایید کرد. این نیروگاه به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد و تاسیسات تحت محافظت قرار دارند و وضعیت تشعشعات هم تحت نظارت است. سطح تشعشات در محدوده نیروگاه عادی است. 

همه تاسیسات هسته‌ای نیروگاه تحت کنترل نیرو‌های نظامی روسیه است و امنیت آن‌ها به طور کامل تضمین شده است و نیروگاه طبق الزامات فنی به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد. واحد‌های (تولید) برق نیروگاه زاپروژیا آسیب ندیده اند. وضعیت آن‌ها به این شرح است: واحد اول برای تعمیر از مدار خارج شده است، واحد‌های دوم و سوم به طور موقت و طبق تصمیم مدیریت نیروگاه از مدار خارج شده اند، واحد چهارم با ظرفیت ۶۹۰ مگاواتی فعال است و واحد‌های پنجم و ششم هم فعالیت خاصی ندارند.

طبق برآورد‌های ما که در گزارشی به تاریخ ۴ مارس در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، فعالیت نیروگاه هسته‌ای به صورت عادی ادامه دارد و تهدید انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

پیشتر؛ به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، پرتابه‌ای به یک ساختمان در داخل سایت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین اصابت کرد، اما آن ساختمان بخشی از رئاکتور نیست.

گروسی گفت که ایمنی رئاکتور‌های نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تحت تاثیر قرار نگرفت و مواد رادیواکتیو نشت نکرد. تنها یکی از واحد‌های زاپوریژیا با حدود ۶۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، دو نفر در زاپوریژیا زخمی شدند که از افراد فنی نبودند بلکه بخشی از نیرو‌های امنیتی هستند.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما