شناسهٔ خبر: 52867766 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

از طرف ترکیه انجام شد

اعزام تروریست‌های سوریه به اوکراین برای مقابله با روسیه

روزنامه جوان

دستیار رئیس‌جمهور اوکراین، دیروز خبر از برگزاری دومین روز از مذاکرات مسکو- کی‌یف با هدف پایان دادن به جنگ در کشورش داد، با این حال برخی گزارش‌ها از برنامه انتقال بیش از ۲ هزار تروریست از سوریه با واسطه‌گری ترکیه برای جنگ در کنار نیرو‌های اوکراینی حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

دستیار رئیس‌جمهور اوکراین، دیروز خبر از برگزاری دومین روز از مذاکرات مسکو- کی‌یف با هدف پایان دادن به جنگ در کشورش داد، با این حال برخی گزارش‌ها از برنامه انتقال بیش از ۲ هزار تروریست از سوریه با واسطه‌گری ترکیه برای جنگ در کنار نیرو‌های اوکراینی حکایت دارد.
یک هفته از حمله روسیه به اوکراین گذشته است و در سایه انبوه اخباری که از وخامت جنگ اوکراین حکایت دارند، آنچه می‌تواند چهره جنگ در این کشور اروپای شرقی را تحت تأثیر قرار دهد، خبری است که خبرگزاری اسپوتنیک درباره ورود اولین گروه از مزدوران خارجی به اوکراین منتشر کرد. سعید فارس السعید، تحلیلگر سوری نیز در این مورد گفته که حدود ۲هزار و ۵۰۰ تروریست از ادلب سوریه و تحت نظارت ترکیه برای ورود به اوکراین و جنگ با نیرو‌های روسیه آماده می‌شوند. وی گفت: «دستگاه اطلاعات ترکیه بر روند انتقال این تروریست‌ها به لهستان و سپس اوکراین نظارت خواهد کرد. بیشتر این تروریست‌ها دارای تابعیت سوری، عربی یا چچنی هستند.» همچنین پایگاه وایس، ویدئویی از یک سرباز سابق نیروی هوایی انگلیس منتشر کرده که در حال عبور از یک ایست بازرسی در غرب اوکراین است.
اروپا بی‌طرف نباشد
نبرد سنگین در نقاط مختلف خاک اوکراین ادامه دارد. دور جدیدی از حملات در همه جبهه‌ها از جمله حمله‌های مورد انتظار به شهری در این کشور که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را در خود جای داده، مطرح شده است. روسیه یک بندر و یک ایستگاه راه‌آهن در استان خرسون واقع در جنوب اوکراین را به کنترل خود درآورده است. وزارت دفاع اوکراین نیز از تنگ‌تر شدن حلقه محاصره کی‌یف خبر داده است. همچنان آمار‌های متفاوتی از میزان تلفات و خسارات وارد شده به طرفین منتشر می‌شود. سرویس امور اضطراری اوکراین اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون، بیش از ۲ هزار اوکراینی کشته شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور هم شمار نظامیان روس کشته شده را حدود ۶ هزار نفر اعلام کرده است. به موازات این آمارها، فرمانده نیرو‌های عمومی اوکراین از فراتر رفتن تلفات نیرو‌های روسیه از تلفات آن‌ها در دو جنگ چچن سخن گفت و به رقم ۵ هزار و ۳۰۰ سرباز اشاره کرد. زلنسکی درخواست برای عضویت در اتحادیه اروپا را دوباره تکرار کرد و بار دیگر از اروپایی‌ها خواست به کی‌یف کمک کنند: «ما برای پیوستن به اروپا حمایت بیشتری می‌خواهیم و اکنون وقت بی‌طرفی نیست.»
نگرانی از تسلیحات سنگین روسی
سازمان ملل هم اعلام کرده در نتیجه درگیری‌ها، حدود ۸۳۶ هزار نفر از اوکراین گریخته‌اند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل با محکوم کردن استفاده روسیه از تسلیحات سنگین گفت: «دبیرکل سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح‌های سنگین علیه مراکز شهری در اوکراین بسیار نگران است.» شورای حقوق بشر سازمان ملل هم اعلام کرده است که تاکنون حداقل ۱۳۶ غیرنظامی کشته شده‌اند. دوجاریک گفت: «احتمالاً تعداد زیادی از تلفات غیرنظامیان وجود دارد که هنوز گزارش نشده‌اند.» در کنار این آمارها، نیروی هوایی اوکراین خبر سقوط دو جنگنده روسی در جریان نبرد شدید هوایی در آسمان کی‌یف را تأیید کرد. شبکه الجزیره نیز از وقوع چند انفجار در کی‌یف خبر داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها بر این باورند نزاع روسیه و اوکراین تا ۱۵ یا ۲۰ سال دیگر ادامه خواهد داشت.
همه شروط پوتین
دیروز و در آستانه دومین روز از مذاکرات
مسکو- کی‌یف، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به آمادگی روسیه برای تداوم مذاکره با اوکراینی‌ها گفت که تحریم‌های غرب نیازمند پاسخی سخت و فکر شده، است. براساس اعلام کرملین، در جریان تماس تلفنی ولادیمیر پوتین و نیکلاس مادورو، رؤسای جمهوری روسیه و ونزوئلا، پوتین شرایط لازم برای پایان دادن به درگیری اوکراین را شرح داد. رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با همتای ونزوئلایی خود اعلام کرد که اوکراین باید جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد، سپس عملیات نظامی متوقف خواهد شد. او گفت: در صورتی که کی‌یف از غیرنظامیان در دونباس محافظت کند و جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد و حاکمیت روسیه را بر کریمه تأیید کند، عملیات نظامی تمام می‌شود. ولادیمیر پوتین تأکید کرد که هدف روسیه از این عملیات «غیرنظامی‌سازی» اوکراین است.

نظر شما