شناسهٔ خبر: 52852822 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بارندگی اخیر کشت‌های پاییزه خراسان‌شمالی را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش های روزهای گذشته اثر بخشی زیادی در رشد و نمو کشتزارها دارد بطوریکه کشت های پاییزه را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص بارندگی روزهای گذشته در استان، اظهارکرد: بارندگی ها در افزایش ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی به میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نقش داشته است.

وی کل میزان ارزش اقتصادی حوزه کشاورزی استان را سالانه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بیشترین تولیدات این بخش مربوط به حوزه زراعت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش باران و نبود بارندگی موثر در هر نوبت بارش باران در زنجیره تولید تاثیر مثبتی خواهد داشت که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان از این فرصت استفاده کنند و برای افزایش تولید تغذیه باغات را طبق اصول علمی و اساسی انجام دهند.

تشکری افزود: بارندگی خوب و موثر ۲۴ ساعت گذشته موجب شد تا بخشی از تنش و تشنگی اراضی کشاورزی استان به ویژه دیمزارها کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

تشکری افزود: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

وی افزود: بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است، از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

تشکری گستره باغ های استان را ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار عنوان کرد و گفت: در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود.

انتهای‌پیام/ز

نظر شما