شناسهٔ خبر: 52830725 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

زیرکی پوتین در رد پیشنهاد مضحک اسرائیل درباره بحران اوکراین

رد پیشنهاد مضحک رژیم صهیونیستی برای میانجی‌گری در بحران اوکراین از جانب رئیس جمهور روسیه، چند مسئله را آشکار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، بعد از تحولات سریع میان روسیه و اوکراین و بحرانی که در این کشور به وجود آمده، بازیگران زیادی از شرق و غرب در صدد نقش آفرینی در این عرصه با اهداف مختلف هستند. در این میان اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر که با وجود حمایت‌های فراوان آمریکا و اروپا هنوز بعد از 7 دهه نتوانسته موجودیت خود را در سراسر جهان به رسمیت بشناساند، در قبال بحران اوکراین در وضعیت یک بام و دوهوا قرار دارد.

صهیونیست‌ها به همان اندازه که متحد اصلی آمریکا در منطقه به شمار می‌روند و باید رضایت این کشور را جلب کنند، از هرگونه موضع‌گیری علیه روسیه در بحران اوکراین نیز هراس دارند. درواقع بحران اوکراین از همان ابتدا با یک‌سری بیم و امیدها برای اسرائیل آغاز شد. تل‌آویو از یک سو نگران است که در مرحله آینده روسیه تحرکات اسرائیل در سوریه را محدود کند؛ همانطور که اخیرا جنگنده‌های روسیه و سوریه به شکل مشترک در آسمان ارتفاعات جولان اشغالی به پرواز درآمدند و مسکو اعلام کرده که این اتفاق بازهم تکرار خواهد شد.

اسرائیلی‌ها از طرف دیگر نگران همگرایی بیشتر ایران و روسیه در جریان بحران اوکراین هستند و معتقدند که تحریم‌های آمریکا علیه مسکو در زمینه تجارت منابع انرژی می‌تواند ایران و روسیه را بیشتر از قبل به یکدیگر نزدیک کند و به این ترتیب ایران در مرحله بعدی در سوریه نیز حضور پررنگ‌تری خواهد داشت.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی و مقامات آن تلاش می‌کنند به منظور جلوگیری از پیامدهای احتمالی بحران اوکراین بر امنیت اسرائیل، از هرگونه موضع‌گیری علیه روسیه اجتناب کنند. اما همانطور که روزنامه صهیونیستی هآرتص اشاره می‌کند، اسرائیل در نهایت مجبور است که موضع خود را در این زمینه روشن و اعلام کند که با غرب است یا می‌خواهد در مقابل آن قرار بگیرد.

اما در طرف مقابل تل‌آویو بحران اوکراین را فرصتی برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود می‌بیند. در شرایطی که پدید «مهاجرت معکوس» یهودیان از اراضی اشغالی به ویژه بعد از جنگ اخیر غزه به شکل قابل توجهی شدت یافته است، سران اسرائیل از همان ابتدای بحران اوکراین تصمیم گرفتند از وضعیت وخیم مردم این کشور برای مهاجرت یهودیان اوکراین به فلسطین اشغالی سوءاستفاده کنند.

در همین زمینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به یهودیان اوکراین اعلام کرد که ما در مرزها منتظر شما هستیم. اما آنگونه که رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند اغلب یهودیان اوکراین که تعداد آنها به بیش از 200 هزار نفر می‌رسد این خواسته را نپذیرفته و ترجیح دادند در کشور بحران‌زده خود بمانند یا دست کم به کشوری مهاجرت کنند که امن باشد؛ نه فلسطین اشغالی که به دلیل حکومت اشغالگران آینده‌ای نامعلوم دارد.

از طرف دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا در گفتگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد داد که تل‌آویو میانجی‌گری در بحران اوکراین را بر عهده بگیرد. اما به گزارش رسانه‌های اسرائیلی پوتین این پیشنهاد را رد کرد.

بر همین اساس کارشناسان معتقدند که رد چنین پیشنهادی از جانب پوتین زیرکی وی را ثابت می‌کند؛ چرا که این پیشنهاد میزان فریبکاری سیاسی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد و اسرائیل قصد دارد با پوشیدن لباس میانجی در بحران اوکراین و روسیه خودش را از پیامدهای این بحران در امان بدارد و از طرف دیگر یک چهره دیپلماتیک از خود مقابل جهان به نمایش بگذارد.

طبق عرف و قوانین بین‌المللی کشوری می‌تواند مسئولیت میانجی‌گری بین دو کشور دیگر را بر عهده بگیرد که اولا کاملا بی‌طرف باشد و در وهله دوم سابقه‌ای در زمینه حل و فصل اختلافات داشته باشد؛ درحالی که خود اسرائیل یک رژیم اشغالگر و آپارتاید به شمار می‌رود که از هیچ تجاوزی علیه ملت‌های عربی و به ویژه فلسطینیان دریغ نکرده است. بنابراین پیشنهاد میانجی‌گری رژیم صهیونیستی برای حل بحران اوکراین قبل از هرچیزی یک ایده مضحک است.

گفته می‌شود که نفتالی بنت این پیشنهاد را به درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین که گفته می‌شود تابعیت اسرائیلی دارد مطرح کرده است. از طرف دیگر ولادیمیر پوتین معتقد است که اسرائیل به عنوان متحد اصلی آمریکا قطعا در جریان بحران اوکراین در سنگر واشنگتن ایستاده است و نباید به آن اعتماد کرد.

وضعیت یک بام و دو هوای رژیم صهیونیستی در بحران اوکراین و قرار گرفتن آن در تیم آمریکا مرحله جدیدی از روابط میان مسکو و تل‌آویو را رقم خواهد زد؛ مرحله‌ای که باب میل صهیونیست‌ها نبوده و پیش‌بینی می‌شود دست و پای اسرائیل را به ویژه درباره پرونده سوریه و اشغالگری در ارتفاعات جولان ببندد.

به طور کلی با وجود اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش است در جریان بحران اوکراین خودش را بی‌طرف نشان دهد اما چه روسیه و چه خود اسرائیل نیز به خوبی می‌دانند که این رژیم بزرگترین متحد آمریکا در منطقه بوده و ناچار است در تیم غربی‌ها باشد؛ مسئله‌ای که دورنمای روابط مسکو و تل‌آویو را در آینده نزدیک تیره و تار می‌کند.

نظر شما