شناسهٔ خبر: 52827142 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موج دستگیری‌ها در بلاروس در پی اعلام نتایج همه‌پرسی

تهران- ایرنا- در پی اعلام نتایج همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی در بلاروس با هدف تغییر وضعیت غیرهسته‌ای، دولت بلاروس از دستگیری نزدیک به ۸۰۰ نفر معترض خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت بلاروس امروز دوشنبه اعلام کرد در پی اعلام نتایج همه پرسی برگزار شده در این کشور برای تغییر قانون اساسی به منظور کنار گذاشتن وضعیت غیر هسته ای، نزدیک به ۸۰۰ نفر دستگیر شده اند. برگزاری این همه پرسی در حالی صورت گرفته است که بسیاری نگران هستند بلاروس به محلی برای تهاجم روسیه علیه اوکراین بدل شود.  

همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در بلاروس در حالی برگزار شده است که این کشور پیش از این و در نتیجه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و پیروزی دوباره «الکساندر لوکاشنکو» به صحنه اعتراضات بزرگی بدل شد.

رای به تغییر قانون اساسی با هدف کنار گذاشتن وضعیت غیر هسته ای که بر اساس آمار رسمی وزارت کشور بلاروس با ۶۵ درصد تصویب شده است، می‌تواند شاهد ظهور تسلیحات اتمی در این کشور برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شود.

ناظران بر این باور هستند که برگزاری همه پرسی برای تغییر قانون اساسی این کشور در برهه ای رخ می دهد که لوکاشنکو پس از ایفای نقش میانجی میان روسیه و اوکراین، پشت صحنه حمله نظامی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین قرار دارد.

لوکاشنکو دیروز یکشنبه در یک مرکز رای‌گیری گفت که می تواند از روسیه بخواهد سلاح های هسته ای را به بلاروس بازگرداند.

وی خطاب به مقامات کشورهای غربی افزود: «اگر شما تسلیحات هسته‌ای را به لهستان یا لیتوانی و به نزدیکی مرزهای ما منتقل کنید، من به پوتین روی می‌آورم تا سلاح‌های هسته‌ای را که بی هیچ قید و شرطی تقدیم کرده‌ام، برگرداند».

کشورهای غربی در واکنش به نتایج همه پرسی تغییر قانون اساسی در بلاروس اعلام کرده اند که نتایج این رای گیری را به رسمیت نمی شناسد.

نظر شما