شناسهٔ خبر: 52822296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چرا آمریکا و کشورهای اروپایی اوکراین را تنها گذاشتند؟

صاحب‌خبر -
چرا آمریکا و کشورهای اروپایی اوکراین را تنها گذاشتند؟
خبرگزاری آریا-ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد کشورهای غربی این کشور را در مقابل روسیه تنها گذاشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا،ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت کشورش در برابر روسیه «تنها گذاشته شده است».
زلنسکی در پیامی تلویزیونی گفت: «امروز از سران 27 کشور اروپایی مستقیم و صریح پرسیدم آیا اوکراین عضو ناتو خواهد بود؟ (اما) همه ترسیده‌اند، هیچ کدام جواب ندادند.»
او با اشاره به وعده های کشورهای غربی تاکید کرد آنها باید تحریم های سخت تر و موثرتری را علیه مسکو اعمال کنند، کاری که تاکنون از اعمال آن سرباز زده اند. 

انتقاد از مواضع اروپا در قبال جنگ اوکراین
اوکراین درحالی در مقابل تهاجم نظامی روسیه دست‌بسته و زمینگیر شده است که در هفته‌های اخیر روز و شب صدای بلند حمایت‌های کشورهای غربی شنیده می‌شد. کشورهای اروپایی به رهبری آمریکا از واکنش هماهنگ، جامع و بی‌سابقه به حمله احتمالی روسیه صحبت می‌کردند. با این حال، تنها واکنش آنها، تحریم‌هایی بود که از نظر بسیاری‌، نه چندان جدی  و ناقص است.
از روز اولی که احتمال حمله روسیه‌ مطرح شد، مقامات نظامی و مردم عادی در اوکراین بارها در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها گفته بودند در صورت حمله، به‌تنهایی باید جلوی ارتش مجهز روسیه بایستند و امیدی به حمایت‌های غرب ندارند. دیروز، زلینسکی به‌شدت از انفعال رهبران غربی انتقاد کرد و خواستار واکنش شدیدتر آنها به روسیه شد. او که لباس نظامی بر تن کرده بود، ‌ در سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به رهبران غربی گفت: «ستون تانک‌ها و حملات هوایی خیلی شبیه چیزی است که اروپا خیلی وقت پیش در جنگ جهانی دوم دیده است. مطمئنم که شما، تمام شما، همه اروپا، همه اینها را می‌بینید، اما ما نمی‌بینیم که شما چه‌کار می‌خواهید بکنید. چطور می‌خواهید از خودتان دفاع کنید وقتی که این‌قدر در کمک کردن به اوکراین کند هستید؟»
پیش از این صحبت‌ها، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که مدت‌ها وعده می‌داد در حمله نظامی احتمالی روسیه به اوکراین، کی‌یف را تنها نخواهد گذاشت، صراحتا گفت هیچ نیرویی به اوکراین نخواهد فرستاد. دیروز بن والاس، وزیر دفاع انگلیس هم درخواست‌های اوکراینی‌ها و برخی نمایندگان محافظه‌کار پارلمان برای اعمال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد کرد و گفت چنین کاری، درگیری مستقیم با روسیه را به همراه خواهدداشت و در نتیجه به جنگ در سراسر اروپا منجر خواهد شد. او به بی‌بی‌سی گفت: «برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع، باید جت‌های انگلیسی را مقابل روس‌ها قرار بدهم و ناتو هم باید علیه روسیه اعلان جنگ کند. من نمی‌توانم و نمی‌خواهم یک جنگ اروپایی را شروع کنم.»
هرچند بن والاس دیروز گفت ارتش روسیه از برنامه زمانی‌اش در اوکراین عقب افتاده و به اهداف اصلی خود در روز اول نرسیده، اما ارتش اوکراین با وجود تلاش‌هایش نتوانسته از پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های مختلف جلوگیری کند و زیر سایه قدرت نظامی روسیه قرار داشت.
قدرت‌های غربی هم که از ایستادن در کنار اوکراین درصورت حمله احتمالی صحبت می‌کردند، اقدامی فراتر از وضع تحریم علیه مسکو نکرده‌اند.

چرا آمریکا از اوکرایت حمایت نکرد؟
شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به دلایل متعددی اشاره کرد که چرا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین نیروهای آمریکایی را به آن کشور اعزام نکرده است.
 در این گزارش آمده است که بایدن اعلام کرده که علی‌رغم شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیروهای آمریکایی آماده مبارزه نیستند و علاوه بر آن احتمال اعزام نیرو به اوکراین جهت نجات شهروندان آمریکایی را دور از ذهن دانست.
طبق این گزارش، بایدن همچنین نیروهای مستشاری و حفاظتی آمریکایی را قبل از شروع این عملیات از اوکراین خارج کرده بود.
به دنبال این ماجرا، این گزارش سعی در پاسخ به این سوال دارد که علل و دلایل اینکه بایدن اعزام نیرو با اوکراین را خط قرمز سیاست خارجی خود ‌می‌داند، چیست؟ براساس این گزارش، دلایل عدم اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین به شرح زیر است:
اول از همه، اوکراین در همسایگی آمریکا نیست، در کنار مرزهای آمریکا قرار ندارد، میزبان پایگاه نظامی آمریکا نیست، ذخایر استراتژیک نفتی ندارد و شریک تجاری بزرگی برای آمریکا محسوب نمی‌شود.
این عامل با غرایز "غیر مداخله جویانه" بایدن مرتبط است به عبارتی او در ابتدا از اقدام نظامی ایالات متحده در دهه 1990 برای مقابله با درگیری‌های قومی در بالکان حمایت کرد؛ اما با توجه به تجربه‌های او از پیامدهای جنگ عراق و مداخلات نظامی آمریکا در آن دوران، از آن زمان به بعد نسبت به استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده محتاط‌تر شد.
بایدن همچنین با مداخله اوباما در لیبی و همچنین افزایش نیروها در افغانستان مخالف بود. آخرین اقدام او در این راستا خارج ساختن نیروهای آمریکی از افغانستان پس از دو دهه مبارزه علی‌رغم هرج و مرج صورت گرفته در جریان خروج است که گویای مخالفت او با سیاست مداخله نظامی است.
نظرسنجی اخیر AP-NORC نشان داد که 72 درصد گفتند که ایالات متحده باید نقش ثانویه را در درگیری بین روسیه و اوکراین ایفا کند یا اصلاً نقشی نداشته باشد. مردم آمریکا بر مسائل اقتصادی، به ویژه افزایش تورم تمرکز می‌کنند، چیزی که با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای برای بایدن حائز اهمیت بسیاری است. در واشنگتن، قانونگذاران هر دو حزب، خواستار اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه هستند؛ اما حتی صداهای تندروترین آن نمایندگان مانند تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه نمی‌خواهند بایدن نیروهای آمریکایی را به اوکراین برای شروع جنگ با روسیه بفرستد.
نکته مهم اینجاست، ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای روسیه که کلید همگی آنها در دست پوتین است. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد با اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین جنگ جهانی سوم را آغاز کند.
در همین راستا بایدن در اوایل این ماه در مصاحبه با شبکه NBC گفت؛ اینطور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سر و کار داریم. ما با یکی از بزرگترین ارتش‌های هسته‌ای جهان سر و کار داریم. این وضعیت بسیار دشواری است و ممکن است همه چیز به سرعت پیش برود.
اوکراین عضو ناتو نیست در نتیجه هیچ تعهد و پیمانی وجود ندارد که ایالات متحده آمریکا را مجبور به انجام این ریسک کند. به عبارتی طبق ماده 5 اساسنامه ناتو، حمله به هر کشور عضو ناتو، حمله به همه اعضا محسوب می‌شود، این درحالی است که همانطور که گفته شد اوکراین عضو ناتو نیست، لذا هیچ گونه مسؤولیت و تعهد بین‌المللی متوجه آمریکا در قبال اوکراین نیست. عاملی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای توضیح اینکه چرا آمریکایی‌ها برای ارزش‌هایی که آنقدر تجلیل می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند، ذکر کرده است.

بایدن: آغازجنگ جهانی سوم تنها گزینه تحریم روسیه است
رئیس جمهور ایالات متحده گفت که تحریم های ضد روسیه به "بزرگترین محدودیت ها در تاریخ" تبدیل شده اند.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که تحریم های ضد روسیه به "بزرگترین محدودیت ها در تاریخ" تبدیل شده اند. به گفته وی، مسکو بهای اقدامات خود را "هم در کوتاه مدت و هم هم در بلندمدت" پرداخت خواهد کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مدعی شد که آغاز "جنگ جهانی سوم" می توانست تنها جایگزین تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین بشود.
بایدن در مصاحبه با برایان کوئن بلاگر یوتیوب گفت: "دو راه وجود داشت: یا باید جنگ جهانی سوم شروع شود، یعنی کاملا وارد جنگ با روسیه شویم، یا باید کاری به انجام برسد تا کشوری که خلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، بهای اقداماتش را بپردازد".
رئیس جمهور ایالات متحده گفت که تحریم های معرفی شده به "بزرگترین محدودیت ها در تاریخ" تبدیل شده اند. مسکو بهای اقدامات خود را "هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت" پرداخت خواهد کرد.
بایدن تصمیم مربوط به استقرار نیروهای آمریکایی در اروپا را تایید کرد. رهبر آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که درهای ناتو به روی کشورهای اروپایی که ارزش‌های این پیمان را درک می کنند باز خواهد بود.
گفتنی است که صبح روز 24 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عملیات نظامی ویژه ای را برای محافظت از دونباس اعلام کرد. وی تاکید کرد که نمی توان بدون دلسوزی به آنچه در این منطقه می گذرد نگاه کرد. پوتین در عین حال خاطرنشان کرد که ما قصد اشغال نظامی اوکراین را نداریم.
در وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید کردند که زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی و فرودگاه‌های اوکراین با سلاح‌هایی با دقت بالا از کار افتاده است. جمعیت غیرنظامی در خطر نیست.

روزنامه سعودی: به آمریکا غرب نمی‌ توان اعتماد کرد
روزنامه سعودی الشرق الأوسط با اشاره به تنش و جنگ بین روسیه و اوکراین نوشت که آمریکا و غرب به اوکراین خیانت کردند و دیگر نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد.
در این مطلب آمده است: «جهان بعد از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده و ائتلاف‌ها نیز تغییر خواهد کرد. کسی که دیروز مورد اعتماد بود امروز دیگر اینگونه نیست و کسی که تا دیروز دشمن بود چه بسا امروز متحد باشد. نسل ما و نسل‌های بعد در برابر یک واقعیت آشکار قرار داریم و آن اینکه ایالات متحده آمریکا و اروپا مورد اعتماد نیستند.»
«ما در برابر تجربه‌های ملموسی هستیم از افغانستان گرفته تا اوکراین. جهانیان هرگز تصاویر افغانی‌هایی را که از هواپیمای آمریکایی سقوط می‌کردند، فراموش نخواهد کرد. همانگونه که التماس‌های رئیس جمهور اوکراین و اینکه 27 کشور درخواست این کشور برای ملحق شدن به ناتو را نادیده گرفتند، فراموش نخواهد کرد. زلنسکی کسی را که بتواند در برابر حمله روسیه در کنارش بیاستد، پیدا نکرد.»
بر اساس این یادداشت، بی‌شک آمریکا و اروپا به اوکراین خیانت کردند و از این کشور به عنوان ورقه‌ای برای بازی با بینی خرس روسی که اهل شوخی نبود، استفاده کردند تا اینکه روس‌ها به اوکراین حمله کردند.
در حالی که رئیس جمهور آمریکا جو بایدن می‌گوید "ما هرگز نیرو به اوکراین نخواهیم فرستاد، صدراعظم آلمان نیز می‌گوید "از پوتین استدعا می‌کنم که جنگ را متوقف کند". از طرفی وزیر دفاع انگلیس در پارلمان این کشور می‌گوید "باید همه اینجا صریح باشیم اینکه نیروهای بریتانیا و نیروهای ناتو نباید در اوکراین نقش فعالی داشته باشند".
در بخشی از این یادداشت روزنامه الشرق الأوسط آمده است که به رغم اینکه روسیه به یک کشور دموکراتیک اروپایی حمله کرده، و می‌شد این بحران را با راه حل دیپلماتیک حل کرد ولی اروپایی‌ها جدیتی به خرج ندادند.
«ما می‌گوییم دنیا تغییر کرده است؛ برای اینکه ایالات متحده آمریکا و اروپا به دنبال تنبیه روسیه هستند اما بدون به خطر افتادن بازار نفت و بدون متوقف کردن جنگ به زور اسلحه و کشورهای اروپایی هم شدیدا در برابر اینکه از اهرم «سوئفیت» برای تنبیه روسیه استفاده کنند، دچار دو دستگی هستند در حالی که آن‌ها قبلا به استفاده از آن اشاره کرده بودند و روزها در آتش این بحران بدون توجیهی می‌دمیدند.»
نویسنده سعودی در ادامه می‌نویسد، سخن اینجا درباره اتخاذ مواضع نبوده بلکه برای ارزیابی سیاسی است. قصد ضدیت یا حمایت از کسی را نداریم. بلکه داستان این است که دنیا تغییر کرده است؛ دنیایی که وارد جنگ سرد جدیدی شده و تنش بی‌پایانی در سایه رهبران غربی ضعیف آغاز شده و ما در برابر جنگ واقعی بدون رهبران واقعی قرار داریم.»
در این یادداشت به تبعات این جنگ نیز اشاره شده است: «تبعات حمله روسیه به اوکراین گریبان‌گیر ائتلاف‌ها در سرتاسر جهان خواهد بود و برنده این شرایط چین و بازنده راهبردی آن نیز آمریکا و اروپاست؛ چرا که ما در برابر سیاستمداران غربی‌ای هستیم که دل مشغولی آن‌ها انتخابات است ولی زیان کشورهایشان بیشتر خواهد بود.»
«درسی که این جهان در حال تغییر می‌دهد این است که هر کس هوای جبهه داخلی خود و آشتی ملی را مراعات کند و با عقلانیت قدم بردارد، برنده است. در این دنیای در حال تغییر این پیام واضح در حال مخابره شدن است که نباید به کسی اعتماد کرد. به ویژه اینکه ما در هر لحظه در برابر تحول خطرناکی قرار می‌گیریم و بعد از حمله روسیه به اوکراین با قبل از آن فرق خواهد کرد.»


نظر شما