شناسهٔ خبر: 52820729 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پاشنه آشیل طارمی کجاست!؟+ فیلم

مهاجم ایرانی پورتو یک نقطه ضعف مهم دارد که هنوز موفق به برطرف کردن آن نشده است.

صاحب‌خبر -

جی پلاس؛ تیم فوتبال پورتو در شبی که طارمی پاس گل تک گل تیمش را به اوانیسلون داد مقابل ژیل ویسنته با تساوی 1-1 متوقف شد. در این دیدار طارمی دو فرصت عالی گلزنی داشت که یکی را تیر دروازه از او گرفت و یکی هم توسط خودش به راحتی هدر داده شد.

طارمی در یکی دو سال اخیر با پیشرفت چشمگیری که داشته، مهارتهای فوتبالی اش را در همه زمینه ها افزایش داده است، اما هنوز یک نقطه ضعف اساسی و به عبارت بهتر یک پاشنه آشیل وجود دارد که ظاهرا برایش لاینحل مانده است؛ باز کردن دروازه با پای چپ از زاویه بسته!

فرصت مسلم گلزنی در مقابل دروازه خالی، تنها باری نبود که طارمی نتوانست گلزنی کند. او پیش از این با از دست دادن یک موقعیت مشابه گلزنی آه و افسوس و حسرت ایرانی ها را به آسمان برده بود. در دیدار مقابل پرتغال جایی که با پنالتی حاصل از VAR به بازی برگشتیم و کار را مساوی کردیم. توپی جلوی پای طارمی افتاد. همه چیز برایمان مهیا بود که گل دوم را بزنیم و برای اولین بار به دور دوم جام جهانی صعود کنیم، اما موقعیت همان پاشنه آشیل طارمی بود. توپ در حال حرکت جلوی پای چپ مهدی بود و زاویه بسته. ضربه او به کنار دروازه رفت.

درست مشابه همین موقعیت گلزنی در دیدار مقابل ژیل ویسنته نصیب طارمی شد. با این تفاوت که زاویه کمی بسته تر اما دروازه خالی بود. مهدی باز هم نتوانست مچ پایش را درست بچرخاند و ضربه اش کاملا مشابه با دیدار تیم ملی مقابل پرتغال به تور کنار دروازه خورد.

به نظر می رسد مهدی اثر سرعت اولیه توپ را هنگام ضربه زدن لحاظ نمی کند. به عبارت دیگر او توپ را به سمت دروازه می فرستد اما چون توپ قبل از ضربه خوردن در حال حرکت بوده به مقصد دلخواه او نمی رود و بر اثر سرعت اولیه ای که داشته منحرف می شود.

ضربه به توپ متحرک یکی از مهارت های مهم فوتبالی است. بازیکنان شوت زن برجسته با رعایت این نکته گل های زیبایی به ثمر رسانده اند. از نمونه های بارز استیون جرارد هافبک سابق لیورپول و تیم ملی انگلیس بود که مهارت زیادی در این زمینه داشت و پاس هایی که در عرض به او داده می شد را از پشت محوطه با شوتی تماشایی به گل تبدیل می کرد. جرارد در این صحنه ها وسط دروازه را نشانه می گرفت چرا که به خوبی می دانست توپی که از روی زمین از کنار به سمت او می غلتد سرعت جانبی دارد و در اثر این سرعت خود به خود به گوشه دروازه هدایت می شود.

در آموزش فوتبال به شکل حرفه ای، نحوه ضربه به توپ متحرک به بازیکنان به شکل جالبی آموزش داده می شود. سطح شیبداری در یک سمت قرارداده شده و توپ از بالای آن به سمت مهاجم می غلتد و بازیکن باید به آن ضربه بزند. شیب سطح شیبدار  قابل تغییر است تا بتوان به توپ در سرعت های مخلتف ضربه زد. هر چه زاویه سطح شیب دار بیشتر شود توپ سرعت اولیه بیشتری پیدا می کند و ضربه زدن به آن سخت تر می شود.

9588

البته که طارمی در چنین آکادمی هایی رشد نیافته و فوتبالش را از بوشهر شروع کرده که طبیعتا از بسیاری امکانات اولیه فوتبال هم محروم بوده است. اما این مهارت را بسیاری از بازیکنان به شکل ذاتی و یا در اثر تجربه به شکل اکتسابی به دست می آورند. طارمی هم بارها توپ متحرک را با پای تخصصی اش به گل تبدیل کرده اما همچنان با پای چپ و خصوصا در زوایای بسته دچار خطای محاسباتی می شود.

 * موقعیت هدر رفته طارمی مقابل ژیل ویسنته در زاویه بسته

*موقعیت مشابه زاویه بسته در دیدار تیم ملی با پرتغال

نظر شما