شناسهٔ خبر: 52818190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوزوو خواستار تاسیس پایگاه دائمی آمریکا در خاک خود شد

تهران-ایرنا- کوزوو از آمریکا خواست که یک پایگاه نظامی دائمی در این کشور ایجاد کند و پس از حمله روسیه به اوکراین، عضویت آن در ناتو را تسریع بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از "الجزیره"، آرمند مهاج وزیر دفاع کوزوو یکشنبه شب در صفحه فیسبوک خود نوشت: تسریع عضویت کوزوو در ناتو و داشتن پایگاه دائمی نیروهای آمریکایی برای تضمین صلح، امنیت و ثبات در بالکان غربی یک نیاز فوری است. 

کوزوو که در جنوب شرق اروپا واقع  است در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد و از سوی ۱۱۰ کشور (عمدتاً کشورهای غربی) به رسمیت شناخته شد، اما روسیه، چین و صربستان آن را به رسمیت نمی‌شناسند. 

ناتو در اجلاسی که ماه ژوئن (خرداد) برگزار شد، نسبت به تقویت بیشتر روابط در حمایت از امنیت مشترک و از جمله با آماده‌سازی مدیریت بحران، رزمایش‌ها و تبادل اطلاعات و تحلیل‌ها وعده داد. 

ناتو نسبت به آنچه تعمیق همکاری با فنلاند و سوئد خوانده، ابراز رضایتمندی کرده است و در سفر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به استکهلم و هلسینکی در اواخر ماه اکتبر (آبان) ، این مواضع تکرار شد. 

وزارت امورخارجه روسیه هشدار داده است احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پیامدهای سیاسی و نظامی جدی خواهد داشت و از طرف مسکو بی‌پاسخ نخواهد ماند. 

به گزارش راشاتودی، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت که تلاش‌های مداوم ناتو برای کشاندن آن کشورها به مدار منافع و سیاست‌های فرصت طلبانه‌اش، از سوی روسیه بی‌توجه نمانده است. 

وی افزود: کاملا بدیهی است که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، تبعات سیاسی و نظامی جدی‌ای خواهد داشت که مستلزم پاسخ کافی از طرف روسیه است. 

نظر شما