شناسهٔ خبر: 52811160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نمایندگان مجلس مصوب کردند

معافیت آگهی های تبلیغاتی مطبوعات از مالیات

صاحب‌خبر -
 نمایندگان مجلس ضمن معاف کردن روزنامه‌ها و نشریات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تبلیغات کالاها و خدمات داخلی، موضوع نحوه محاسبه مالیات مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی را به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارجاع دادند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح دیروز، با بندالحاقی (8) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات بر ارزش افزوده تبلیغات در نشریات موافقت کردند. در بخش درآمدی بند (8) تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات در سال 1401 مشمول حکم جزء(3) بند(ب) ماده(9) قانون مالیات برارزش افزوده نیست.
گفتنی است، بند (ش) این تبصره نیز به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور برای کسب دوسوم رأی نمایندگان به رأی گذاشته شد که به دلیل عدم کسب آرای لازم، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داده شد.
در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6)ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود.
همچنین نمایندگان با بند (ق) تبصره (6) که به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور به دو سوم رأی نیاز داشت، موافقت نکردند،از این‌رو این بند که درباره معافیت‌های مالیاتی برخی از مؤسسات بود به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.
مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز معاف شدند
نمایندگان مردم در مجلس با معافیت مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز موافقت کردند. نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر دیروز با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 با 138 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس بند الحاقی مذکور، تمام مدارسی که توسط خیرین یا با مشارکت ایشان ساخته می‌شود از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل کنتور آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش آمپراژ و حق وصل کنتور برق معاف هستند.
مالیات و عوارض پروژه‌های زودبازده در مناطق محروم توسط گروه‌های جهادی صفر شد
نمایندگان مجلس با صفر شدن مالیات و عوارض پروژه‌های زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه‌های جهادی در مناطق کم برخوردار انجام می‌شود، موافقت کردند.نمایندگان با بند الحاقی (6) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره عوارض پروژه‌های عام‌المنفعه موافقت کردند.
در بند الحاقی 6 آمده است تمام طرح (پروژه)های زودبازده و عام‌المنفعه که توسط گروه‌های جهاد، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری اجرا می‌شود مالیات و عوارض آن صفر می‌شود.
اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده منتفی شد
نمایندگان مردم در خانه ملت با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کردند. نمایندگان با حذف بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده لایحه با 129 رأی موافق، 109 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس بند الحاقی 7 حذف شده از تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛ از ابتدای سال 1401 به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دو هزار و 300 ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی(برند) مبلغ 8 هزار ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 15 هزار ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی 300 هزار ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی 300 هزار ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.
حمایت از خانواده کمیته امداد و بهزیستی
نمایندگان مجلس با معافیت مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف فقط برای یک بار موافقت کردند.
اجرای حفظ نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی در بازه یک‌ساله
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: در این جلسه برای حفظ نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی در بازه یک ساله تصمیم‌گیری شد تا قیمت کالاهای اساسی با قیمت حداقلی به دست مردم برسد.
این مصوبه در یک بازه یک‌ساله اعمال می‌شود.
محمدرضا‌پور ابراهیمی داورانی درخصوص تصمیم‌گیری سران قوا برای معافیت مالیاتی در بخشی از کالاهای اساسی گفت: از سال 97 با توجه به دستور مقام معظم رهبری و بر اساس حکم حکومتی، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در کشور تشکیل شد و بر اساس چهارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده بودند در موضوعاتی که شرایط خاص به وجود می‌آید، در این جلسات تصمیم‌گیری انجام شده و به مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و در صورت تأیید ایشان در یک بازه زمانی مشخص تصمیمات اعمال می‌شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: در حکمی که مقام معظم رهبری تبیین کردند، دقیقاً به این موضوع اشاره کردند که هیچ‌گاه نباید قوانین و مقررات در حوزه تصمیمات تحت تأثیر قرار گیرد، مگر اینکه اضطراری وجود داشته باشد که دلایل آن هم توضیح داده می‌شود. در جلسه سران قوا در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالاهای اساسی به دلیل شرایط تورمی مفصل بحث صورت گرفت. آن چیزی که از رسانه ملی اعلام شد، اجرایی نشده و در جلسه با آن موافقت نشد.
در رسانه ملی اعلام شد که مالیات حذف می‌شود، در حالی که در رابطه با نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده مصوباتی داشتیم و اگر قرار است عددی اعلام شود همانند آن چیزی است که در قانون لحاظ شده است.

نظر شما