شناسهٔ خبر: 52807767 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:

استفاده ازظرفیت بورس برای احیای واحدهای تولیدی

اقتصاد ایران: معاون اول رئیس جمهور گفت: راه اندازی جریان احیاگری، مسیری میان‌بر برای رسیدن به اهداف رشد اقتصادی ۸ درصد، مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و توسعه صادرات خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محمد مخبر، امروز یکشنبه در نشست نهضت احیای واحد‌های اقتصادی، شهادت امام موسی کاظم (ع) را تسلیت گفت و با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای واحد‌های اقتصادی، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات برای راه اندازی نهضت احیای واحد‌های تولیدی و اقتصادی، طراحی الگو‌های تأمین مالی است که می‌توان با استفاده از الگو‌های موجود و نیز الگو‌های جدید در این زمینه فعالیت کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بازار سرمایه و بورس، افزود: متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط اعمال شده در سال‌های اخیر، شاهد مشکلاتی در بورس هستیم و این در حالی است که بورس و بازار سرمایه باید یکی از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشند. 
 
وی با تأکید بر این که باید تحولاتی در بورس ایجاد شود تا بتوان از این بازار مهم برای نهضت احیای واحد‌های تولیدی و اقتصادی استفاده کرد، گفت: مشارکت صندوق‌های بین‌المللی، فاینانس خارجی و استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد برنامه‌های نهضت احیا ایفا کند. 
 
مخبر با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی دقیق در برنامه‌های نهضت احیای واحد‌های اقتصادی، اظهار داشت: باید بنگاه‌هایی در اولویت قرار گیرند که هم ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران و هم توسعه صادرات به همراه داشته باشند. 
 
وی با اشاره به ظرفیت گسترده نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، به بازدید‌های اخیر خود از برخی نمایشگاه‌های تولیدات دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه‌ها طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه شده بودند که هر یک از آن‌ها می‌توانند زمینه تحولات اساسی در اقتصاد کشور را ایجاد کنند. 
 
معاون اول رئیس جمهور از دست‌اندرکاران نهضت احیای واحد‌های اقتصادی خواست که هدف‌گذاری مشخص در تدوین برنامه‌های نهضت احیا را دنبال کنند و از هم‌اکنون برنامه نهضت احیا برای سال ۱۴۰۱ شامل تعداد واحد‌های قابل احیا و میزان سرمایه‎‌گذاری مورد نیاز را مشخص کنند.
 
مخبر، گفت: اگر برنامه‌های نهضت احیا بتوانند به اهداف مورد نظر منتهی شوند، الگوی مناسبی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام کشور نیز ایجاد خواهد شد و می‌توان با اتکا به تجربیات این موضوع، طرح‌های نیمه‌تمام کشور را نیز با استفاده از الگو‌های سرمایه‌گذاری مختلف به پایان رساند. 
 
وی افزود: شخصا آمادگی دارم برای راه اندازی هر یک از این واحدها، در نقاط مختلف کشور حضور یابم تا هر چه سریع‌تر شاهد تحول اساسی در شاخص‌های کلان اقتصاد باشیم. 
 
در این نشست، سید امیر حسین مدنی، نماینده معاون اول رئیس جمهور در راه اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحد‌های اقتصادی، گزارشی از تدوین برنامه‌های نهضت احیا ارائه کرد و گفت: این برنامه‌ها در سه بخش جبهه‌های عملیاتی، نظام پشتیبانی و الزامات نیاز‌ها تدوین شده‌اند.
 
وی در ادامه، به تشریح و تبیین هر یک از این بخش‌ها پرداخت و افزود: در بخش جبهه‌های عملیاتی، روش‌هایی برای تأمین منابع مالی در نظر گرفته شده که توسعه و متنوع‌سازی ابزار‌های تأمین مالی شرکت‌ها، احیا از طریق تفاهم‌نامه سازمان‌ها و نهاد‌های احیاگر، احیا از طریق دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و احیا از طریق توسعه الگو‌های همکاری با احیاگران، از جمله این روش‌ها هستند.
 
نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی، همچنین به تشریح جزئیات نظام پشتیبانی و الزامات اجرای برنامه‌های نهضت احیا پرداخت و پیشنهاداتی نیز برای سرعت بخشیدن به روند اجرای برنامه‌ها و رفع موانع پیش رو، ارائه کرد.

نظر شما