به گزارش مفدا، روز نخست دوره دو روزه آموزشی با موضوع آشنایی با مبانی ، اصول و راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان غیرمهلک و مهلک، روز یکشنبه ۸ اسفند ماه باحضور دکتر فرشاد بهاری رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، دکتر افسانه صادقی معاون مدیرکل دانشجویی این وزارتخانه، اساتید، مشاوران، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاههای علوم پزشکی در سالن همایشهای بین الملل رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
دوره آموزشی دو روزه حضوری و غیرحضوری راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان غیرمهلک و مهلک با حضور اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان، دبیران شورای انضباطی، مسوولان حراست، روسای خوابگاههای دانشجویی، ناظم و ناظمه های خوابگاههای دانشجویی در مرکز بین المللی همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران درحال برگزاری است.
در این برنامه دو روزه اساتید، حاضران در نشست درخصوص روشهای مقابله با افکار و رفتارهای خود آسیب رسان و پیشگیری از آسییبهای اجتماعی در میان دانشجویان بحث و تبادل نظر میکنند
این برنامه و دوره دو روزه آموزشی جزو برنامههای عملیاتی ستادی و جزو یکی از برنامههایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت در مسیر اهداف از پیش تعیین شده ابلاغ کرده تا بتوان برنامههای مرتبط با پیشگیری از برنامههای آسیب رسان را در میان مخاطبان هدف پیاده سازی کرد.
دکتر فرشاد بهاری رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت درابتدای این جلسه ضمن خیرمقدم به اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی و روسای ادارات مشاوره و سلامت دانشگاهها گفت: این برنامه درحالت تلفیقی و به صورت حضوری و غیرحضوری( وبیناری ) درحال برگزاری است و دانشگاههای علوم پزشکی البرز، قزوین، قم، سمنان، کاشان، تهران، ایران، شهید بهشتی و علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و روسای آموزشی این دانشگاهها به صورت حضوری در این دوره آموزشی حضور دارند و مابقی دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی در قالب فضای وبیناری، این کارگاه آموزشی را پیگیری کرده و در برنامه های آموزشی حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم طی برگزاری این دوره آموزشی دو روزه بر اساس برنامه هایی از پیش طراحی شده، بتوانیم با برگزاری کارگاهها و سخنرانیهای تخصصی در حوزه راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان، رضایت خاطر اساتید و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی را جلب کرده سطح دانش آنها را در این مقوله افزایش دهیم.
دکتر بهاری اظهار کرد: طی برگزاری این دوره آموزشی، حاضران در نشست و دوره آموزشی با روشهای مقابله با افکار و رفتارهای خودآسیب رسان آشنا شده و در راستای رفع مشکلات و مداخلات مخاطبان خود، با دانش بهتر، بهترین تصمیم گیری ها را انجام خواهند داد.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از مسائلی که دانشگاهها با آن مواجه هستند و آن را به عنوان یک رسالت خطیر قلمداد میکنند، تامین سلامت روان دانشجویان است. چالشهای متفاوتی از مسائل از جمله موضوعات آموزشی و تحصیل، مشکلات خانوادگی، عاطفی ودیگر مسائل متعدد، میتواند دانشجویان را طی دوران تحصیل با آن درگیر کند که دراین مسیر کارشناسان و روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه از طریق مداخلات روان درمانی، مشاوره، دارو درمانی، روانپزشکی و... نقش بسزایی در پیشگیری از احتمال بروز آسیبهای روانشناختی و پیشگیری از شیوع مشکلات و رفتارها و آسیبهای اجتماعی ایفا میکنند بنابراین برگزاری این کارگاهها و دوره های آموزشی میتواند در افزایش سطح دانش مخاطبان ما در حوزه مشاوره و سلامت روان موثر ومفید واقع شود.
دکتر بهاری افزود: این برنامههای آموزشی جزو برنامه عملیاتی ستادی سال ۱۴۰۰ است و در عین حال جزو یکی از برنامه هایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت ابلاغ کرده و در راستای این برنامه تلاش خواهد شد با برپایی دوره های آموزشی با حضور اساتید متخصص و باتجربه، برنامههای مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی که در ذیل این وزارت آمده را عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: طی دوماه اخیر در مسیر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشجویان، به ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی اعتباراتی تخصیص داده شد و این دانشگاهها تلاش زیادی در این مسیر انجام دادند و توانستند طی این مدت ۱۱۶ هزار خدمات مشاوره و سلامت روان را به مخاطبان جامعه هدف ارایه دهند که این مهم، افتخاری برای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
دکتر بهاری در تشریح این دوره آموزشی دو روزه گفت: درروز نخست این برنامه آموزشی، اساتید مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان افرادی که ارتباط مستقیم با دانشجویان دارند و هدایت تحصیلی آنها را برعهده دارند، به صورت حضوری و وبیناری در برنامه حضور دارند و با شرکت در این دوره آموزشی، با روشهای علمی مقابله با افکار و رفتارهای خودآسیب رسان آشنا میشوند. خوشبختانه امروزه اساتید و مشاوران ما در دانشگاههای علوم پزشکی توانسته اند خدمات خوب مشاورهای به دانشجویان ارایه دهند و تعاملی که ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاهها با عوامل ستادی دارند، ستودنی است.
وی افزود: کارشناسان و روسای آموزش دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان افرادی که با دانشجویان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارند، یکی از منابع بالقوه کمک به دانشجویان هستند که خوشبختانه در روز نخست این دوره آموزشی درخدمت آنها هستیم و تلاش میکنیم با برگزاری برنامه های متنوع آموزشی زیر نظر اساتید برجسته، ظرفیت و توان علمی آنها را افزایش دهیم تا آنها بتوانند در برخورد با رفتارهای دانشجویان، مداخلات خوبی انجام دهند.
رئییس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در روز دوم این دوره آموزشی، فردا دوشنبه ۹ اسفند ماه، کارگاه آموزشی با حضور همکاران حراست، دبیران شورای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی، روسای خوابگاهها، ناظم وناظمههای خوابگاهها و نیز روسای ادارات مشاوره برگزار خواهد شد.
دکتر بهاری در ادامه برنامه در قالب یک پنل آموزشی درخصوص عوامل حفاظت کننده در برابر رفتارهای خودآسیبرسان در جمعیت دانشجویی، معرفی نظریه بین فردی پانورامیک، پیش فرضهای نظریه بین فردی خودکشی، اختلالات روانی و عوامل ایجاد کننده آن، بیماریهای جسمی که خطر خودکشی را افزایش می دهند، انزوای اجتماعی، نظریه سیستمهای خانواده «صباح»، چهارفرضیه اصلی نظریه بین فردی خودکشی، و... سخنرانی کرد.
همچنین در ادامه این برنامه، دکتر حمید پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی این دانشگاه در خصوص برنامههای پیشگیرانه از خودکشی دردانشگاههای علوم پزشکی به ارائه سخنرانی پرداخت.
موضوع رفتارهای خودآسیب رسان، عوامل خطر، عوامل محافظت کننده، سرنخها ونشانههای رفتار خود آسیب رسان، باوردهای نادرست درخصوص خودکشی، روشهای شناسایی، ترغیب و ارجاع افراد در معرض خطر خود آسیبی به متخصصان حرفهای ، بحث تخصصی مداخله برای پیشگیری ازخودکشی( QPR)، نقش غیرمتخصصان در پیشگیری از خودکشی و... از جمله مباحث مطرح شده از سوی دکتر پورشریفی در روز نخست این دوره آموزشی بود.
بحث درخصوص نشانهها و علائم افراد آشفته و تحت استرس، باورهای نادرست در خصوص رفتارهای آسیب رسان،افکار منفعلانه درباره خودکشی، استفاده از تکنیک طبیعیسازی و تکنیک شرم درمقابله با افکار آسیب رسان، طرز صحبت با افراد خودآسیب رسان، نحوه پرسش درباره افکار خود آسیب رسان، نحوه ترغیب به دریافت کمک حرفه ای و... ازدیگر موارد مطروحه در این دوره آموزشی در روز نخست است.
در ادامه، حاضران در نشست در قالب برنامه پرسش وپاسخ سوالاتی درخصوص راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیبرسان از دکترپورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح کردند که در ادامه این گفتمان و تعامل دوسویه، به سوالات پاسخ داده شد.
دوره آموزشی دو روزه حضوری و غیرحضوری راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان غیرمهلک و مهلک با حضور اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان، دبیران شورای انضباطی، مسوولان حراست، روسای خوابگاههای دانشجویی، ناظم و ناظمه های خوابگاههای دانشجویی در مرکز بین المللی همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران درحال برگزاری است.
در این برنامه دو روزه اساتید، حاضران در نشست درخصوص روشهای مقابله با افکار و رفتارهای خود آسیب رسان و پیشگیری از آسییبهای اجتماعی در میان دانشجویان بحث و تبادل نظر میکنند
این برنامه و دوره دو روزه آموزشی جزو برنامههای عملیاتی ستادی و جزو یکی از برنامههایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت در مسیر اهداف از پیش تعیین شده ابلاغ کرده تا بتوان برنامههای مرتبط با پیشگیری از برنامههای آسیب رسان را در میان مخاطبان هدف پیاده سازی کرد.
دکتر فرشاد بهاری رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت درابتدای این جلسه ضمن خیرمقدم به اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی و روسای ادارات مشاوره و سلامت دانشگاهها گفت: این برنامه درحالت تلفیقی و به صورت حضوری و غیرحضوری( وبیناری ) درحال برگزاری است و دانشگاههای علوم پزشکی البرز، قزوین، قم، سمنان، کاشان، تهران، ایران، شهید بهشتی و علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و روسای آموزشی این دانشگاهها به صورت حضوری در این دوره آموزشی حضور دارند و مابقی دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی در قالب فضای وبیناری، این کارگاه آموزشی را پیگیری کرده و در برنامه های آموزشی حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم طی برگزاری این دوره آموزشی دو روزه بر اساس برنامه هایی از پیش طراحی شده، بتوانیم با برگزاری کارگاهها و سخنرانیهای تخصصی در حوزه راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان، رضایت خاطر اساتید و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی را جلب کرده سطح دانش آنها را در این مقوله افزایش دهیم.
دکتر بهاری اظهار کرد: طی برگزاری این دوره آموزشی، حاضران در نشست و دوره آموزشی با روشهای مقابله با افکار و رفتارهای خودآسیب رسان آشنا شده و در راستای رفع مشکلات و مداخلات مخاطبان خود، با دانش بهتر، بهترین تصمیم گیری ها را انجام خواهند داد.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از مسائلی که دانشگاهها با آن مواجه هستند و آن را به عنوان یک رسالت خطیر قلمداد میکنند، تامین سلامت روان دانشجویان است. چالشهای متفاوتی از مسائل از جمله موضوعات آموزشی و تحصیل، مشکلات خانوادگی، عاطفی ودیگر مسائل متعدد، میتواند دانشجویان را طی دوران تحصیل با آن درگیر کند که دراین مسیر کارشناسان و روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه از طریق مداخلات روان درمانی، مشاوره، دارو درمانی، روانپزشکی و... نقش بسزایی در پیشگیری از احتمال بروز آسیبهای روانشناختی و پیشگیری از شیوع مشکلات و رفتارها و آسیبهای اجتماعی ایفا میکنند بنابراین برگزاری این کارگاهها و دوره های آموزشی میتواند در افزایش سطح دانش مخاطبان ما در حوزه مشاوره و سلامت روان موثر ومفید واقع شود.
دکتر بهاری افزود: این برنامههای آموزشی جزو برنامه عملیاتی ستادی سال ۱۴۰۰ است و در عین حال جزو یکی از برنامه هایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت ابلاغ کرده و در راستای این برنامه تلاش خواهد شد با برپایی دوره های آموزشی با حضور اساتید متخصص و باتجربه، برنامههای مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی که در ذیل این وزارت آمده را عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: طی دوماه اخیر در مسیر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشجویان، به ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی اعتباراتی تخصیص داده شد و این دانشگاهها تلاش زیادی در این مسیر انجام دادند و توانستند طی این مدت ۱۱۶ هزار خدمات مشاوره و سلامت روان را به مخاطبان جامعه هدف ارایه دهند که این مهم، افتخاری برای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
دکتر بهاری در تشریح این دوره آموزشی دو روزه گفت: درروز نخست این برنامه آموزشی، اساتید مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان افرادی که ارتباط مستقیم با دانشجویان دارند و هدایت تحصیلی آنها را برعهده دارند، به صورت حضوری و وبیناری در برنامه حضور دارند و با شرکت در این دوره آموزشی، با روشهای علمی مقابله با افکار و رفتارهای خودآسیب رسان آشنا میشوند. خوشبختانه امروزه اساتید و مشاوران ما در دانشگاههای علوم پزشکی توانسته اند خدمات خوب مشاورهای به دانشجویان ارایه دهند و تعاملی که ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاهها با عوامل ستادی دارند، ستودنی است.
وی افزود: کارشناسان و روسای آموزش دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان افرادی که با دانشجویان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارند، یکی از منابع بالقوه کمک به دانشجویان هستند که خوشبختانه در روز نخست این دوره آموزشی درخدمت آنها هستیم و تلاش میکنیم با برگزاری برنامه های متنوع آموزشی زیر نظر اساتید برجسته، ظرفیت و توان علمی آنها را افزایش دهیم تا آنها بتوانند در برخورد با رفتارهای دانشجویان، مداخلات خوبی انجام دهند.
رئییس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در روز دوم این دوره آموزشی، فردا دوشنبه ۹ اسفند ماه، کارگاه آموزشی با حضور همکاران حراست، دبیران شورای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی، روسای خوابگاهها، ناظم وناظمههای خوابگاهها و نیز روسای ادارات مشاوره برگزار خواهد شد.
دکتر بهاری در ادامه برنامه در قالب یک پنل آموزشی درخصوص عوامل حفاظت کننده در برابر رفتارهای خودآسیبرسان در جمعیت دانشجویی، معرفی نظریه بین فردی پانورامیک، پیش فرضهای نظریه بین فردی خودکشی، اختلالات روانی و عوامل ایجاد کننده آن، بیماریهای جسمی که خطر خودکشی را افزایش می دهند، انزوای اجتماعی، نظریه سیستمهای خانواده «صباح»، چهارفرضیه اصلی نظریه بین فردی خودکشی، و... سخنرانی کرد.
همچنین در ادامه این برنامه، دکتر حمید پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی این دانشگاه در خصوص برنامههای پیشگیرانه از خودکشی دردانشگاههای علوم پزشکی به ارائه سخنرانی پرداخت.
موضوع رفتارهای خودآسیب رسان، عوامل خطر، عوامل محافظت کننده، سرنخها ونشانههای رفتار خود آسیب رسان، باوردهای نادرست درخصوص خودکشی، روشهای شناسایی، ترغیب و ارجاع افراد در معرض خطر خود آسیبی به متخصصان حرفهای ، بحث تخصصی مداخله برای پیشگیری ازخودکشی( QPR)، نقش غیرمتخصصان در پیشگیری از خودکشی و... از جمله مباحث مطرح شده از سوی دکتر پورشریفی در روز نخست این دوره آموزشی بود.
بحث درخصوص نشانهها و علائم افراد آشفته و تحت استرس، باورهای نادرست در خصوص رفتارهای آسیب رسان،افکار منفعلانه درباره خودکشی، استفاده از تکنیک طبیعیسازی و تکنیک شرم درمقابله با افکار آسیب رسان، طرز صحبت با افراد خودآسیب رسان، نحوه پرسش درباره افکار خود آسیب رسان، نحوه ترغیب به دریافت کمک حرفه ای و... ازدیگر موارد مطروحه در این دوره آموزشی در روز نخست است.
در ادامه، حاضران در نشست در قالب برنامه پرسش وپاسخ سوالاتی درخصوص راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیبرسان از دکترپورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح کردند که در ادامه این گفتمان و تعامل دوسویه، به سوالات پاسخ داده شد.
نظر شما