شناسهٔ خبر: 52800284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب با سوپرجاذب های محققان ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان محصولی ساخته که علاوه بر افزایش راندمان سطح زیر کشت باعث کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی می شود.

صاحب‌خبر -

یک شرکت دانش‌بنیان محصولی ساخته که علاوه بر افزایش راندمان سطح زیر کشت باعث کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی می شود.

محسن صادقیان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سوپر جاذب‌های تولیدی این شرکت به‌صورت گسترده در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، گفت: سوپر جاذب‌ها یا ابر جاذب‌ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه‌هایی که درون خود دارند، آب را تا ۵۰۰ برابر وزن خود نگهداری می‌کنند.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های شدید در کشور و از بین رفتن مزارع و باغات ضرورت استفاده از این ماده را برای احیای صنعت کشاورزی توجیه‌پذیر می‌کند. مکانیسم عملکرد این ماده در خاک به‌گونه‌ای است که پس از آبیاری، آب و مواد مغذی خاک را درون خود جذب کرده و متورم می‌شود و سپس در صورت نیاز ریشه آب را به‌صورت تدریجی بازمی‌گرداند.

صادقیان با بیان اینکه با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه‌مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلندمدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می‌شود، اظهار کرد: استفاده از این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب می‌شود و همچنین خاک بدون آبیاری مجدد، مدت‌زمان بیشتری آب را درون خود نگه‌داری کند.

مدیر عامل این شرکت جذب آب بالاتر و افزایش بیشتر ثمر دهی محصولات کشاورزی را از ویژگی‌ها این سوپرجاذب نام برد و یادآور شد: این محصول قابل استفاده برای درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت دیم، درختان غیر مثمر، فضاهای سبز، چمن‌کاری‌ها و زمین‌های گلف، جابجایی نهال و هیدروپونیک است. سوپر جاذب را می‌توان به دو طریق خشک و هیدروژل مورد استفاده قرار داد.

به گفته وی این محصول به‌غیراز کشاورزی در بخش صنعتی و بهداشتی نیز مورد کاربرد دارد و جزو سه ماده شیمیایی محسوب می‌شود که واردات آن به علت حجم مصرف بالا در کشور زیاد است. در بحث کشاورزی محصول داخلی توانسته صرفه‌جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، صادقیان اضافه کرد: از مزایای استفاده از سوپر جاذب تراوا می‌توان به قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش ۵۰ الی ۷۰ درصد مصرف آب، افزایش ۱۰ الی ۲۰ درصدی محصول به جهت نگه‌داری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد نیاز گیاه و رشد سریع‌تر و همچنین افزایش عمر گیاه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب به دلیل نگهداری آب و مواد غذایی درون ساختار خود، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک به ویژه در تابستان می شود، خاطر نشان کرد: افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین ۵ تا ۷ سال و حفاظت از محیط‌زیست در برابر خشکسالی و هدر رفتن منابع آب زیرزمینی از دیگر مزایای کاربرد این محصول است.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما