شناسهٔ خبر: 52789310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مجلس ترکیه: به معاهده مونترو پایبندیم

تهران - ایرنا - رئیس مجلس ترکیه گفت: مفاد معاهده « مونترو » درباره تنظیم حرکت در تنگه های آبی کاملا روشن و بدون ابهام است و آنکارا به معنای واقعی کلمه به این معاهده پایبند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «مصطفی شن توپ» این اظهارات که امروز (شنبه) در رسانه‌های ترکیه منتشر شد را در پاسخ به درخواست اوکراین برای بستن تنگه‌های «داردانل» و «بُسفُر» بیان کرد.  

وی تاکید کرد که آنکارا اصول و مفاد معاهده «مونترو» را با قاطعیت و به شکل واضح رعایت می‌کند. 

رئیس مجلس ترکیه اضافه کرد که کشورش تا امروز به معنای واقعی کلمه به مفاد معاهده یاد شده پایبند بوده و پس از این نیز آن را ادامه خواهد داد. 

« شن توپ» از رهبران روسیه و اوکراین خواست تا اختلافات خود را از طریق گفت و گو و روش‌های صلح‌آمیز حل و فصل کنند. 

وی همچنین بر اهمیت پیشنهاد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای میانجیگری میان همتایان روسی و اوکراینی خود تاکید کرد. 

پیشتر نیز «مولود چاوش‌اوغلو»   وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده بود که این کشور نمی‌تواند مانع از دسترسی رزم ناوهای روسیه به دریای سیاه با عبور از تنگه بُسفُر شود؛ زیرا بر اساس یک بند معاهده بین‌المللی شناورها اجازه بازگشت به مقر اصلی خود را دارند. 

اوکراین پیشتر از ترکیه خواسته بود مانع از عبور رزمناوهای روسیه از تنگه‌های بسفر و داردانل شود که به دریای سیاه منتهی می‌شوند. 

معاهده تنگه‌های دریایی مونترِو که در سال ۱۹۳۶ به امضا رسید، اجازه عبور و ماندن ناوهای جنگی متعلق به کشورهایی که هم مرز با دریای سیاه نیستند از تنگه‌های «دردنیل» و «بُسفُر» را می‌دهد مشروط بر اینکه ۱۵ روز قبل از عبور به ترکیه اطلاع داده شود و مدت زمان ماندن آن‌ها در دریای سیاه بیش از ۲۱ روز نباشد.

نظر شما