شناسهٔ خبر: 52777410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه خانه ملت از نهمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۱؛

بودجه‌نویسی پارلمان در مدار محرومان؛ مشوق مالیاتی بهارستان برای توسعه روستاها

نمایندگان مجلس در نهمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۱ با مخالفت با اخذ عوارض مازاد از سیگار، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی و همچنین پروژه های عام المنفعه و زودبازده گروه های جهادی را از پرداخت مالیات معاف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ نهمین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 صبح امروز (شنبه، 7 اسفندماه) به ریاست  علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  رأس ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور 207 نفر از نمایندگان آغاز شد و با توجه به توضیحات ارائه شده توسط نیکزاد از امروز مجلس به صورت سه نوبت از 8 صبح تا ساعت 21 شب، رسیدگی به لایحه بودجه 1401 را در دستور کار قرار خواهد داد.

 

صفر شدن عوارض پروژه های زودبازده در مناطق محروم توسط گروه های جهادی

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401، به عنوان اولین دستور بند الحاقی ( 6 ) ) تبصره (6) ماده واحده درباره عوارض پروژه های عام المنفعه را بررسی و تصویب کردند که بر اساس آن عوارض پروژه های زودبازده در مناطق محروم توسط گروه های جهادی صفر شد.

 

اخذ عوارض مازاد از سیگار منتفی شد

نمایندگان در ادامه نشست امروز به بررسی بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده لایحه پرداختند و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم با ارائه توضیحاتی مبنی بر اینکه عوارض سیگار با نشان داخلی از ۲۵ تومان به ۲۳۰ تومان در سال آتی افزایش یافته است که این میزان حدود ۸۰۰ درصد است و با نشان بین المللی از ۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است و نباید به گونه ای اقدام کنیم که سیگار در کشور از شیشه، تریاک و هروئین گرانتر شود، دلایل خود را برای حذف این بند تشریح کرد.

وی همچنین بیان کرد که وزیر صمت با ارائه نامه ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با این مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم با تشریح دلایل فراوان این مصوبه را غیرمنطقی خوانده است.

در نهایت نمایندگان با توجه به توضیحات ارائه شده توسط امیرآبادی و همچنین مخالفان و موافقان با رای موافق به حذف این بند با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کردند.

 

مجلس یازدهم از آغاز کار خود به طور مداوم حمایت از محرومان و اقشار ضعیف را مورد تاکید قرار داده، در همین این راستا بهارستان نشینان در ادامه بررسی لایحه بودجه با موافقت با بندهای الحاقی (9) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره معافیت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف تنها برای یک بار موافقت کردند.

 

پورابراهیمی: تصمیم سران قوا برای حفظ نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی در بازه یک ساله اجرا می‌شود

جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شامگاه پنجشنبه (5 اسفند) به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در این نشست مصوباتی درباره نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به تصویب رسید که سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در تذکری در رابطه با این اقدام بیان کرد که نمایندگان در مجلس به صورت سه شیفت برای بررسی لایحه بودجه وقت می‌گذارند تا قانونی درست نوشته شود، حال در شرایطی که در ماده 6 قانون برنامه ششم قید شده ارجحیت و ترجیح و معافیت مالیاتی نباید خارج از قانون اعمال شود اما شب گذشته شورای هماهنگی سران قوا در برخی از بخش‌ها معافیت مالیاتی ایجاد کردند و اگر قرار بر اعمال معافیت مالیاتی باشد، باید بر اساس قانون تصویب شود.

البته محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی که خود نیز در  جلسه  شورای هماهنگی اقتصادی حضور داشت در پاسخ به تذکر این نماینده مطرح کرد که از سال 97 با توجه به دستور مقام معظم رهبری و بر اساس حکم حکومتی، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در کشور تشکیل شد و طبق تبیین چارچوبی توسط رهبر معظم انقلاب در موضوعاتی که شرایط خاص به وجود می‌آید، در این جلسات تصمیم‌گیری انجام شده و به مقام معظم رهبری ارسال و در صورت تأیید ایشان در یک بازه زمانی مشخص تصمیمات اعمال می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: در این جلسه برای حفظ نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی در بازه یک ساله تصمیم‌گیری شد تا قیمت کالاهای اساسی با قیمت حداقلی به دست مردم برسد. این مصوبه در یک بازه یک ساله اعمال می‌شود.

 

نبویان: آنچه مطلوب ملت ایران است در توافق احتمالی وجود ندارد

در حالی که در مورد مذاکرات وین  خبر می رسد که توافق هسته ای نزدیک است در همین رابطه سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در جریان نشست امروز در تذکری بیان کرد که شاید روزهای آینده توافق هسته‌ای انجام شود اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد و مشکلات زیادی وجود دارد که باید به هوش باشیم.

 

معاف شدن آگهی‌های تبلیغاتی نشریات و مطبوعات از مالیات معاف/ ارجاع موضوع نحوه محاسبه مالیات مناطق آزاد به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس در ادامه نشست امروز با بند الحاقی ( 8 ) تبصره ( 6 ) ماده واحده لایحه بودجه در مورد معاف کردن مالیات بر ارزش افزوده تبلیغات در نشریات موافقت و همچنین بند (ش) که در مورد موضوع نحوه محاسبه مالیات مناطق آزاد بود و همچنین  بند ( ق ) این تبصره نیز به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور برای کسب دو سوم رأی نمایندگان به رأی گذاشته شد که به دلیل عدم کسب آرای لازم، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای تصمیم گیری در مورد آن ارجاع شد.

نمایندگان همچنین بند الحاقی ( 4 ) که در مورد اخذ عوارض از شهرداری های بالای 500 هزار نفر جمعیت بابت صدور پروانه ساختمانی بود به دلیل عدم کسب دو سوم آرا برای تصویب آن به رای گذاشته شد که با موافقت نمایندگان حذف شد.

محمودوند: اخبار خوبی از روند مذاکرات وین منعکس نمی شود/ مصری: وزیر خارجه فردا در کمیسیون امنیت ملی گزارش می دهد

در ادامه نهمین نشست لایحه بودجه 1401 مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی در تذکری در مورد تیم مذاکره کننده وین بیان کرد که اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی شود و چنانچه منافع ملت ایران در مذاکرات رعایت نشود مجلس انقلابی و نمایندگان این ملت ورود خواهند کرد که مصری نایب رئیس مجلس در پاسخ این تذکر خبر داد که کمیسیون امنیت فردا از وزیر امور خارجه دعوت کرده تا درخصوص روند مذاکرات وین توضیحاتی ارائه کند.

مصری: کمیسیون آموزش درباره قصور عدم اجرای قانون استخدام حق التدریسی ها به صحن علنی گزارش دهد

بر اساس این گزارش؛ علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر در اخطاری انتقاد کرد که یک هفته است که معلمان درباره ماده 17 قانون حق التدریس ها مطالبه به حقی دارند، 88 هزار نفر از معلمان دوره مهارت آموزی را گذراندند، امتحان جامع دادند و اکنون پیگیرند تا استخدام شوند و در این اربطه نیاز است ورود شود که مصری نایب رئیس مجلس از کمیسیون آموزش خواست در نشستی این موضوع بررسی و گزارش آن به صحن علنی ارائه شود.

پایان نهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی عصر امروز برگزار می‌شود

در نهایت عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت12  و 10دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی نوبت عصر (شنبه، 7 اسفندماه) ساعت 14:00 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود./

پایان پیام

رأس ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور 207 نفر از نمایندگان آغاز شد و با توجه به توضیحات ارائه شده توسط نیکزاد از امروز

نظر شما