شناسهٔ خبر: 52774398 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزییات روش‌های کلاه‌برداری در بازار اینترنتی

صاحب‌خبر -

رئیس پلیس فتا تهران نسبت به تهیه بلیت مسافرتی توسط شهروندان از سایت‌های بی‌هویت، هشدار داد. سرهنگ داوود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با میزان گفت: مجرمان سایبری همواره سعی دارند بر اساس نیاز کاربران و بر اساس اقداماتی که کاربران در فضای مجازی در حال انجام هستند، تله‌های خود را پهن و درصدد سوءاستفاده از آن‌ها هستند. وی افزود: سایت‌هایی تحت عنوان تور مسافرتی ارزان‌قیمت فعالیت می‌کنند که اخیراً پرونده‌هایی به پلیس فتا مبنی بر اینکه برخی از این سایت‌ها توسط افراد شیاد و کلاه‌بردار گردانده می‌شود، واصل‌شده است. وی تصریح کرد: این سایت‌ها نه‌تنها هیچ‌گونه خدماتی را به مردم ارائه نمی‌دهند بلکه از آن‌ها کلاه‌برداری می‌کنند، شهروندان از پرداخت مبالغ به افراد ناشناس جلوگیری کنند. وی افزود: از شهروندان تقاضا دارم که برای انجام مسافرت و تهیه بلیت با سایت‌های معتبر در این زمینه همکاری کنند و به هر تبلیغی که دراین‌باره در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اعتماد نکنند. سرهنگ داوود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شیوه‌های کلاه‌برداری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال و رمز ارز گفت: عمده‌ترین دلیل کلاه‌برداری از افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال، دانش کم و ناآگاهی آنان از حوزه‌ای است که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برخی از این افراد تمام سرمایه وزندگی خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده‌اند.

شگردهای کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران رمز ارز
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درباره شگردهای کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران رمز ارز هشدار داد و گفت: متأسفانه عدم آگاهی و دانش کافی سبب شده تا طی یک سال اخیر جرائم مرتبط با رمز ارزها در حوزه پلیس فتای تهران بزرگ افزایش داشته باشد و به دنبال آن پرونده‌های مرتبط با این موضوع در پلیس نیز بیشتر شود. معظمی گودرزی ادامه داد: از سوی دیگر نیز لازم است که عنصر قانونی جرم در این خصوص نیز مدون شود و بانک مرکزی و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه نیز دستورالعمل‌های صریحی را در این خصوص ابلاغ کنند. باید سازوکاری برای احراز هویت کاربران این فضا فراهم شود؛ چراکه متأسفانه کاربران به راحتی در دام کلاه‌برداران سایبری بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند. او افزود: افراد نباید تصور کنند که با چند دقیقه پرسش و پاسخ یا مطالعه چند جزوه، دیگر کارشناس حوزه رمز ارز شده و تمام اصول و مبانی آن را آموزش‌دیده‌اند. آموزش‌ها باید اصولی، صحیح و از منابع معتبر باشد.

سرقت ارز دیجیتال با بد افزار
معظمی گودرزی یکی از روش‌های سوءاستفاده از حساب سرمایه‌گذاران در حوزه رمز ارز را استفاده سودجویان از بد افزارها دانست و گفت: متأسفانه افراد سودجو و کلاه‌بردار با طراحی بد افزارها در حوزه ارز دیجیتال و تبادلات مالی نیز ورود کرده‌اند. این افراد با ارسال لینک‌های ناشناس اقدام به آلوده کردن تلفن همراه یا دستگاه رایانه کاربران کرده و از این طریق به رمزها و کدهای امنیتی آنان دسترسی پیدا می‌کنند. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: پس کاربران باید توجه داشته باشند که تحت هیچ شرایطی وارد لینک‌های ناشناس نشده و برنامه‌های تلفن همراه خود را نیز از سامانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین مجاز دانلود و نصب کنند. وی با تأکید بر اینکه نباید مردم تمام زندگی و سرمایه خود را در یک رمز ۱۲ تا ۲۴ رقمی خلاصه کنند، گفت: شیوه دوم دسترسی به همین رمزها ورود به کیف پول ارزهای دیجیتال است. لازم است کاربران این فضا از رمزهای قوی و مناسب برای کیف پول ارز دیجیتال خود استفاده کنند. رمزهایی که ترکیبی از عدد و حروف و علائم بوده و قابل حدس نباشد. همچنین حتماً آن را به خاطر هم بسپارند و از بیان آن به افراد ناشناس و غیرقابل‌اعتماد خودداری کنند.

ساخت کیف پول ارز دیجیتال را به غریبه‌ها نسپارید
معظمی گودرزی افزود: متأسفانه در موارد متعددی مشاهده‌شده که افراد به دلیل عدم آشنایی با این حوزه ساخت کیف پول ارز دیجیتال خود را به افراد غیر و حتی غریبه سپرده‌اند و این افراد نیز با سوءاستفاده از همین موضوع و نگه‌داشتن رمز ورود به کیف پول در هنگام سوددهی یا افزایش رقم موجود در آن، حساب را خالی کرده‌اند. پس کاربران این فضا باید بدانند که قبل از ورود به این بازار حتماً لازم است که دانش خود را ارتقا داده و ساخت و مدیریت کیف پول ارز دیجیتال خود را شخصاً انجام دهند.

کلاه‌برداری از سوی افراد کارشناس نما
معظمی گودرزی، روش دیگر را کلاه‌برداری از سوی افراد کارشناس نما دانست و گفت: در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها می‌توان موارد بسیاری از تبلیغات در این حوزه را مشاهده کرد. افرادی که خود را کارشناس و مشاور حوزه رمز ارز می‌دانند و از این طریق از افراد دیگر دعوت می‌کنند تا به آنها مشورت دهند.

نظر شما