شناسهٔ خبر: 52772895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پیش‌بینی آمریکا به وقوع پیوست:

سقوط در 48 ساعت

دروغ‌گویی‌هایی پوتین که می‌گفت به اوکراین حمله نمی‌کند آشکار شد زیرا او برخلاف گفته‌هایش عمل کرد و نیروهای نظامی خود را وارد خاک اوکراین کرد. در مقابل پیش‌گویی غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها که بارها گفتند پوتین به اوکراین حمله می‌کند درست از آب درآمد. در ساعت‌های آغازین حمله روسیه تانک‌های بلاروس به پشتیبانی از نیروهای روس وارد خاک اوکراین شدند. نیروهای روسیه مدعی شدند که مرزبانان اوکراین هیچ مقاومتی از خود نشان ندادند. زلنسکی نیز بعد از آغاز جنگ در تماس‌های متعدد به دفتر پوتین با عدم پاسخگویی وی مواجه شد. علیرغم وعده‌های گوناگون غرب مبنی بر حمایت‌های نظامی و لجستیکی از اوکراین اما تاکنون مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا تنها به ابراز محکومیت و افزایش تحریم‌ها علیه روسیه بسنده کردند. تلاقی این حمله با آخرین روزهای مذاکرات برجام شرایط را برای ایران پیچیده کرده است. از سوی دیگر اسرائیل که نیازمند حمایت‌های روسیه برای امنیت خود در منطقه است به دلیل رویارویی با آمریکا نمی‌تواند محکومیت و یا جانب‌داری خود را از روسیه اعلام کند. جو بایدن در یک سخنرانی که شامگاه پنجشنبه ایراد کرد فهرست بلند بالایی از تحریم‌هایی که آمریکا با 27 کشور اروپایی و ژاپن و کانادا قرار است علیه روسیه وضع کنند را برشمرد و گفت تمام اموال و دارایی‌های روسیه در آمریکا و اروپا بلوکه‌شده است. مهم‌تر اینکه بایدن گفت چند بانک روسی که ارزش دارایی آن‌ها حدود هزار میلیارد دلار است مشمول تحریم شده است. به نظر می‌رسد غرب بجای رویارویی نظامی با پوتین قصد دارد با ابزار اقتصاد و تحریم پوتین را به‌زانو درآورد. برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که پوتین در تله غربی‌ها افتاده است. در ادامه گزارش ستاره صبح از آخرین شرایط جنگ و البته بررسی برجام نسبت به جنگ اوکراین را می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

پیام فیض-دبیر گروه سیاسی

کیف در عرض 48 ساعت سقوط کرد
خبرگزاری آسوشیتدپرس از تیراندازی و درگیری‌ها نزدیک مقر دولت در کی یف خبر داد. ارتش اوکراین توپ‌های ۲۰۳ میلی‌متری را در مرکز کی یف مستقر کرد. نبردها در شمال کی یف به شهر مینسک رسیده است. نیروهایی که در این منطقه و محور عمل می‌کنند عمدتاً یگان‌های هوابرد ارتش روسیه هستند که به‌صورت گسترده نوک پیکان حمله را در اختیاردارند. منابع مطلع از ورود نیروهای روسیه به کی یف پایتخت اوکراین و تصرف یک ایستگاه مترو خبر دادند. خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره خبر داد، با ورود خودروهای زرهی ارتش روسیه به محله آپولون در کی یف، درگیری‌هایی در این منطقه آغاز شد. وزیر دفاع اوکراین که بیشتر مردم را به ساخت و استفاده از کوکتل مولوتف توصیه کرده بود دقایقی پیش در فضای مجازی نوشت نیروهای روسی در لباس نظامیان اوکراینی وارد شهر کی یف شدند. رسانه‌های غربی ساعاتی پیش اعلام کردند نیروهای روسی به ۳۰ کیلومتری کی یف رسیده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، منبعی امنیتی در اوکراین گفت، در محله آپولون شهر کی یف درگیری شدیدی آغاز شده است، نیروهای اوکراینی و ساکنان این محله در برابر نیروهای روسی ایستاده‌اند.

ادعای شبکه تلویزیونی روسی: زلنسکی کی‌یف را ترک کرد
شبکه تلویزیونی «ان.ت.و» از شبکه‌های غیردولتی روسیه مدعی شد که ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین کی یف را ترک کرد.  شبکه تلویزیونی سراسری «ان.ت.و» روسیه روز جمعه در خبری فوری مدعی شد که زلنسکی کی یف را ترک کرده است و همین که در یک پناهگاه زیرزمینی در منطقه‌ای خارج از پایتخت بسر می‌برد. رسانه روسی گفت که رئیس‌جمهوری اوکراین از این پناهگاه زیرزمینی، فرامین را صادر می‌کند و سخنان وی درباره آمادگی کی یف برای مذاکره با روسیه در مورد موقعیت بیطرف اوکراین از این محل بیان‌شده است. شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ هم در گزارشی به نقل از ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، گفت که پاریس متعهد شده است که برای محافظت از رئیس‌جمهوری اوکراین اقدام کند. به ادعای این رسانه روسی، ناتو به دلیل پیشگیری از درگیر شدن با روسیه از اعزام نیروی نظامی به اوکراین خودداری کرده است.

پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه شامگاه جمعه در سخنانی از ارتش اوکراین خواست تا قدرت را در این کشور در دست بگیرد. وی که در جلسه شورای امنیت ملی روسیه صحبت می‌کرد، گفت: «من از ارتش اوکراین می‌خواهم که اجازه ندهد از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده شود.» رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت که حکومت اوکراین به دستور بیگانگان شهرهای خود را با سلاح‌های سنگین بمباران می‌کند. وی در ادامه خطاب به ارتش اوکراین گفت: اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.
نیروهای روسیه کنترل فرودگاه استراتژیک نزدیک کی‌یف را به دست گرفتند
خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش کرده که نیروهای نظامی روسی کنترل فرودگاه کلیدی هوستومل در نزدیکی کی‌یف را به دست گرفته‌اند. براساس این گزارش در این عملیات از ۲۰۰ هلیکوپتر و یک هواپیمای حامل نیروهای نظامی استفاده شده است.به گفته روسیه مسیرهای ورودی از غرب شهر کی‌یف نیز توسط نیروهای روسی مسدود شده است. تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد یک دستگاه تانک روسی از روی یک خودروی شخصی در حال حرکت در کی‌یف، پایتخت اوکراین عبور می‌کند. مردم در تلاش هستند تا راننده خودروی شخصی که فردی سالمند است را از خودرو بیرون بکشند.

دانمارک جت‌های جنگنده بیشتری به ناتو می‌دهد
دانمارک می‌خواهد هواپیماهای جنگی بیشتری را در اختیار ناتو قرار دهد. ژپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد پارلمان کپنهاگ عصر پنجشنبه به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این باره از سوی دولت رأی مثبت داد. این کشور احتمالاً تا ۲۰ فروند جت جنگنده -16 را برای تأمین امنیت حریم هوایی کشورهای متحد، همچنین یک ناوچه شامل هلیکوپتر و هواپیمای ترابری و سایر پرسنل نظامی نیز را در اختیار ناتو قرار می‌دهد. به گفته مورتن بودسکوف، وزیر دفاع دانمارک این تصمیم پس از حمله روسیه به اوکراین گرفته شده و در درجه اول در خدمت بازدارندگی روسیه و حفاظت از قلمرو کشورهای ناتو است.
عملکرد نامطلوب دولت رئیسی
در جنگ اوکراین
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تأثیر مخرب تداوم و تشدید جنگ در اوکراین بر مذاکرات وین تاکید داشت که اگر چه من نسبت به سایه سنگین آغاز جنگ اوکراین بر مذاکرات وین بدبینم، اما در همین شرایط باز هم اعتقاد دارم آغاز جنگ در اوکراین توسط پوتین این آمادگی و پذیرش مضاعف را در طرف‌های اروپایی و آمریکا ایجاد کرده است که مذاکره بر سر پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران هرچه زودتر به نتیجه برسد تا از یک طرف ایران بیش از پیش در زمین روسیه بازی نکند. دوما نفوذ مسکو در مذاکرات وین به پایان برسد و مهمتر از آن پرونده بسیار حساس و چالش برانگیز توان هسته‌ای ایران هرچه زودتر حل و فصل شود تا به تبعش انباشت چالش‌ها برای آمریکا و اروپا شکل نگیرد. از طرف دیگر اگر اروپا و آمریکایی‌ها هرچه زودتر مذاکرات وین را به نتیجه برسانند می‌توانند تمرکز بیشتری روی جنگ اوکراین و مقابله با روسیه داشته باشند.

بشار اسد در گفتگوی تلفنی 
با پوتین از حمله نظامی روسیه به اوکراین استقبال کرد
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، از حمله روسیه به اوکراین استقبال کرد و آن را «تصحیح تاریخ» خواند. در بیانیه ریاست جمهوری سوریه از قول آقای اسد آمده است: «آنچه امروز اتفاق می افتد تصحیح تاریخ و بازگرداندن تعادل نظم بین الملل پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی است.»

طالبان روسیه و اوکراین را به «خویشتنداری» دعوت کرد
امارت اسلامی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد در تحولات اوکراین «سیاست بیطرفی» را دنبال می‌کند و از طرفین خواسته است از خود «خویشتنداری» نشان دهند. طالبان از دو سوی منازعه خواسته است از طریق «گفتگو و روش‌های مسالمت آمیز» بحران را حل و فصل کنند و از «اقدامی که به بالا رفتن سطح خشونت منجر شود» پرهیز کنند.

سرگئی لاوروف: روسیه می‌خواهد اوکراینی‌ها را از بند ظلم آزاد کند
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که قصد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور از انجام عملیات نظامی ویژه «آزاد کردن اوکراین از بند ظلم» است. آقای لاوروف که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیسلاو دینگو، وزیر امور خارجه جمهوری خلق لوگانسک و سرگئی پرسادو، معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق دونتسک شرکت کرده بود هدف روسیه را «نازی‌زدایی» در اوکراین خواند و گفت: «کسی قصد اشغال اوکراین را ندارد. روسیه می‌خواهد که مردم اوکراین استقلالشان را حفظ کنند.» وزیر خارجه روسیه غرب را به «چشم بستن» بر نسل‌کشی ادعایی در جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک متهم کرد و گفت روسیه نمی‌توانسته نسبت به «درخواست دفاع از متجاوز» از سوی این دو ناحیه بی‌تفاوت بماند.

سخنگوی اتحادیه اروپا: پوتین مانند نازی‌ها عمل می‌کند
پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را متهم کرد که مانند «نازی‌ها» عمل می‌کند. سخنگوی جوزپ بورل افزود: «ولادیمیر پوتین می‌گوید به دنبال پیشگیری از یک نسل‌کشی است اما خودش در حال ارتکاب همان است.»

پاپ فرانسیس به سفارت روسیه رفت
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان صبح روز جمعه برای ابراز «نگرانی» از جنگ در اوکراین به سفارت روسیه رفت. رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان بازدیدش از سفارت روسیه با سفیر این کشور به مدت نیم ساعت گفتگو کرد. پاپ فرانسیس روز چهارشنبه خواستار «حفاظت از جهان» در برابر «جنون جنگ» شده بود.

اسرائیل بازنده جنگ روسیه و اوکراین
شکی نیست که در جنگ اوکراین، اگر اسرائیل به سمت واشنگتن یا مسکو متمایل شود و جانبِ یکی از آن‌ها را بگیرد، این بدان معناست که این رژیم چیزی بیش از تحت الحمایه دولت‌های مذکور نیست. مساله‌ای که در نوع خود می‌تواند خصومت‌ها علیه این رژیم را از سوی طرف‌های ثالت، تحریک و تشویق کند. فرارو- پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی، از اثرگذاریِ منفی و مخرب جنگ اوکراین بر مواضع منطقه‌ای و بین المللی اسرائیل خبر داده و تاکید کرده که وقوع جنگِ مذکور عملاً موجب شده تا تل آویو راهی به جز عیان کردنِ مواضع مبهم خود و طرفداری روشن از روسیه و یا آمریکا در چهارچوب بحران اوکراین نداشته باشد. مساله‌ای که در نهایت می‌تواند تبعات به شدت مخرب و منفی را برای اسرائیل، بویژه در بُعد منطقه‌ای و در قالب رویه‌ها و سیاست‌های آن در خاورمیانه به همراه داشته باشد.

نظر شما