شناسهٔ خبر: 52772642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

150 امضا برای بازگشت طرح صیانت به صحن

صاحب‌خبر -
شماری از نمایندگان مجلس خواستار لغو مصوبه کمیسیون مشترک در خصوص طرح صیانت و بازگشت آن به صحن مجلس شده‌اند. روز گذشته نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در جلسه‌ای کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی موسوم به «طرح صیانت از فضای مجازی» را با ۱۸ رأی تصویب کردند. مصوبه‌ای که واکنش‌های انتقادی زیادی به‌دنبال داشت و حال خبر رسیده بیش از 150 نماینده مجلس خواستار لغو مصوبه کمیسیون مشترک در خصوص طرح صیانت و بازگشت آن به صحن مجلس شده‌اند. در ابتدای امروز جلال رشیدی کوچی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که تعداد امضای موافقان بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس به ۱۱۶ امضا رسید و دقایقی بعد،  صدیف بدری نماینده اردبیل در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر داد که تعداد امضاهای نمایندگان برای لغو مصوبه طرح صیانت از مرز ۱۵۰ امضا گذشته است.
ساعتی پس از انتشار تصویب این مصوبه، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون مشترک با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس و باتوجه به تغییر محتوایی که در این طرح صورت گرفته است، رأی‌گیری در خصوص کلیات این طرح در کمیسیون مشترک را فاقد اعتبار دانست. تصمیمی که از سوی شماری رسانه‌ها ابطال مصوبه جنجالی محسوب می‌شد؛ موضوعی که خیلی به مذاق «رضا تقی‌پور» رئیس کمیسیون ویژه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی خوش نیامد. وی در خصوص نامه معاونت قوانین مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن رأی‌گیری روز گذشته درباره کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی گفت: «در نامه معاون قوانین مجلس آمده است؛ با توجه به اینکه نسخه‌ای که درباره کلیات آن رأی‌گیری شد متفاوت از نسخه‌ ارجاع شده به کمیسیون ویژه یعنی نسخه ۲۶ تیرماه بود بنابراین قابلیت رأی‌گیری نداشته است.» وی ادامه داد: «در این نامه آمده است که امکان بارگذاری این طرح با نسخه جدید برای بررسی شور دوم در سامانه وجود ندارد که باید هیأت رئیسه برای این مشکل تدبیری بیندیشد.»
رئیس کمیسیون ویژه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی گفت: «کمیسیون فرهنگی همان نسخه ۲۶ تیرماه را مطابق اصل ۱۴۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که با نظر مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده بود، به‌عنوان مصوبه مورد تأیید کمیسیون به صحن ارسال کرد و نهایتاً با رأی نمایندگان برای بررسی به‌صورت اصل 85 به کمیسیون ویژه ارسال شد. در ابتدا ملاک بررسی ما در کمیسیون ویژه همین نسخه بود، اما تغییر این متن به‌دنبال ارسال نامه وزیر ارتباطات در ۲۵ آبان ماه و در پی آن جلسه‌ای بود که با حضور رئیس مجلس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و معاون قوانین مجلس، در اتاق جلسات رئیس مجلس تشکیل شد.»
وی تصریح کرد: «در آن جلسه از ما خواستند که نسخه جدیدی بر مبنای نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تهیه شود؛ در اصل این کار به درخواست وزیر ارتباطات و مرکز ملی و با نظر رئیس‌مجلس انجام گرفته است. حالا ملاک قرار دادن نسخه ۲۶ تیرماه یعنی ما کل فعالیت‌های پنج ماهه گذشته کمیسیون ویژه را در نظر نگیریم و به نسخه ۲۶ تیرماه برگردیم.» در واکنش به این اختلاف‌نظرها بود که سیدنظام موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که هیأت رئیسه در جلسه‌ای ایرادات معاونت قوانین مجلس به طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی خواهد کرد و نسبت به درستی یا نادرستی آن نظرش را اعلام می‌کند. گفتنی است آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، صبح امروز در جلسه هیأت دولت گفت: «وزارت ارتباطات مکلف است زیرساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، باکیفیت و پرسرعت فراهم کند.»

نظر شما