شناسهٔ خبر: 52756184 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کل ناتو: متاسفانه صلح در اروپا  فروپاشیده شد و ما طرح دفاعی خود را فعالی می کنیم

تهران – ایرنا - «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درپی وقایع امروز در اوکراین در سخنانی در بروکسل گفت که صلح در اروپا ضربه خورد و از هم فروپاشیده شد و لذا مجبوریم طرح دفاعی خود را فعال کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، استولتنبرگ که در بروکسل دراین باره سخنرانی کرد گفت: روسیه به اوکراین حمله کرد این یک  اقدام سبعانه جنگی است.

وی افزود: دراین میانه ما به یاد مردم شجاع اوکراین هستیم، متاسفانه آنچه که طی ماه های گذشته به آن هشدار داده بودیم و با وجود تمامی درخواست ها و تلاش های خستگی ناپذیر سیاسی از روسیه برای  تغییر رویه، به این  امر  رسیدیم.

دبیر کل ناتو: متاسفانه صلح در اروپا  فروپاشیده شد

استولتنبرگ گفت: اکنون ما شاهد وقوع جنگ در اروپا هستیم، این یک لحظه حساس برای امنیت اروپا به شمار می رود.
دبیرکل ناتو گفت: روسیه با قوای نظامی، از هوا و حملات موشک  و نیروهای ویژه اهداف نظامی اوکراین را مورد هدف قرا داده است.
وی افزود:با وجود دروغ پردازی و دادن اطلاعات غلط، قصد کرملین برای جهان مشخص بود؛ رهبر روسیه مسئول این اقدام و جان انسان هاست؛ متحدان ناتو تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم می کنند.

استولتنبرگ همچنین اظهار داشت: این نقض قوانین بین المللی است،  اقدامی متجاوزانه علیه قلمرو کشوری که در صلح به سر می برد و تهدید جدی برای اروپا است. بنابراین ما از روسیه می خواهیم تا فورا اقدام نظامی خود را متوقف کند، نیروهای خود را از اوکراین خارج  کند و مسیر دیپلماسی را برگزیند.
وی تصریح کرد: ما قویا از قلمرو و حاکمیت اوکراین حمایت می کنیم و اوکراین حق دفاع از خود را دارد. 

دبیرکل ناتو با اعلام اینکه روسیه تلاش می کند تا برای بازنویسی تاریخ از قوای نظامی استفاده کند، افزود: امروز پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بنابر درخواست از ژنرال «تاد والتر»  (Tod Wolters)  (فرمانده عالی متفقین اروپا) تصمیم به فعال کردن طرح دفاعی خود  گرفت.

دبیرکل ناتو با اعلام خبر آماده باش کامل ۱۰۰ جنگنده ناتو   گفت: این یک گام برای دفاع از خود و ایجاد سپر دفاعی متحدان ناتو در قبال این بحران  است .
استولتنبرگ کفت: درپاسخ به تقویت گسترده نظامی روسیه ما اقدام به تقویت قوای خود در روی زمین، دریا و هوا گرفته ایم طی هفته و روزهای گذشته آمریکا و دیگر متحدان اروپایی اقدام به اعزام قوا به مناطق شرقی اروپا کرده اند و نیروهای بیشتری در حالت آماده باش به سر می برند.
وی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ جنگنده درحالت آماده باش کامل برای دفاع از آسمان کشورهای متحد قرار گرفته اند.
دبیرکل ناتو افزود از دریای شمال تا مدیترانه ده ها کشتی جنگی برای دفاع قرارگرفته اند و اینها تمام موارد دفاعی برای حفاظت از متحدان ناتو در برابر این تجاوز نظامی است. 
وی با اعلام اینکه فردا یک نشست مجازی رهبران ناتو برای بررسی این وضعیت برگزار خواهد شد گفت: روسیه اکنون با بهای شدید و پیامدهای این اقدام روبه رو بوده و هدف کرملین ایجاد نفوذ خود در منطقه است.

نظر شما