شناسهٔ خبر: 52745483 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معلمان حق‌التدریس به دنبال وعده استخدام

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

خیابان سپهبد قرنی و ساختمان وزارتی وزارت آموزش و پرورش چند روزی است صحنه اعتراض معلمان حق‌التدریسی شده که به دنبال مطالبه حق و حقوقشان برای استخدام هستند. این افراد به نمایندگی از ۱۲ هزار و ۸۰۰ معلم حق‌التدریس اینجا جمع شده‌اند که براساس قانون باید روند استخدامی‌شان مانند سری اول و دوم آغاز شود، اما وزارتخانه از انجام این کار خودداری کرده‌است و احکام آن‌ها را با هماهنگی با سازمان اموری و استخدامی صادر نمی‌کند. این در حالی است که حدود دو هفته پیش وزیر آموزش و پرورش گفته‌بود اسامی این معلمان برای اخذ کد کارمندی و صدور احکام استخدامی به سازمان اداری استخدامی تحویل شده‌است.

جمعیتی حدوداً صد نفری هستند و مطالبه‌شان صدور حکم استخدامی‌شان است. این جمع به نمایندگی از ۱۲‌هزار و ۸۰۰ معلم حق‌التدریسی در برابر ساختمان وزارت آموزش و پرورش جمع شده‌اند که قبل از سال ۹۱ با آموزش و پرورش همکاری دارند و بنا بر قانون مجلس شورای اسلامی مشمول استخدام می‌شوند. طبق قانون مجلس، این معلمان باید دوره مهارت‌آموزی را بگذرانند و این افراد که آذرماه همین امسال دوره مهارت آموزی‌شان را به پایان رسانده‌اند، منتظرند حکم استخدامشان صادر شود. این در حالی است که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش حدود دو هفته پیش در خصوص استخدام معلمان حق‌التدریس گفته‌بود: «براساس قانون مصوب مجلس، اسامی معلمان حق‌التدریسی برای أخذ کد کارمندی و صدور احکام استخدامی آنها، به سازمان اداری استخدامی کشور تحویل داده می‌شود.»
مهلتی چند روزه برای حمایت قانون از استخدام معلمان حق‌التدریس
جمعیتشان قابل‌توجه است. برخی روی زمین در سایه سقف وزارتخانه چمباتمه زده‌اند و گروهی دیگر نزدیک در ورودی ایستاده‌اند و درباره خواسته‌هایشان با هم حرف می‌زنند. بعضی‌هایشان هم پلاکاردی در دست دارند تا عابران و احیاناً خبرنگاران را متوجه مطالباتشان کنند.
روی یکی از پلاکارد‌ها نوشته شده‌است: «معلمین حق‌التدریس گروه ۲۵ دانش‌آموخته در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با توجه به قول‌های مساعد جناب وزیر و معاونان ایشان جناب نجار و عملی‌نشدن قول‌های ایشان، خواستار صدور هر چه زودتر مجوز احکام پیمانی خود قبل از پایان هفته هستیم».
طبق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین‌تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس مصوب ۳ شهریور ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی این معلمان قرار بود، پس از گذراندن دوره مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان و مراحل مختلف گزینشی و داشتن کد پرسنلی به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش در آیند.
طی دو مرحله تعدادی از آنان جذب شده و قرار بود در مرحله سوم یعنی دی ماه امسال مراحل استخدام ۱۲‌هزار و ۸۰۰ هزار نفر از این افراد انجام شود، اما این تاریخ به بهمن‌ماه موکول و پس از پایان بهمن‌ماه نیز به این وعده عمل نشد.
با توجه به برنامه ششم توسعه، این مصوبه مجلس شورای اسلامی باید تا قبل از پایان امسال اجرایی شود، با پایان این تاریخ، مصوبه دیگر الزام اجرایی نخواهد داشت و احتمال دارد جذب این معلمان در عمل ملغی شود.
نماینده معلمان معترض هم با تأکید بر مهلت اجرای ان قانون و دلیل عجله و تجمع معلمان می‌گوید: «اگر این قانون تا پایان اسفند اجرا نشود، قانون ملغی می‌شود. چون طبق مصوبه، قانون تا پایان برنامه توسعه ششم است؛ یعنی مهلت اجرای این قانون تا پایان سال ۱۴۰۰ است و اگر این زمان بگذرد هیچ قانونی از ما حمایت نمی‌کند؛ بحث ما این است که تکلیف ما را مشخص کنند.»
این معلمان سرگردان بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی مانده‌اند و هیچ‌کس پاسخگوی آن‌ها نیست.
حقوق ناچیزی که تعطیلات از آن می‌کاهد!
معلمان حق‌التدریس حقوقی ناچیز می‌گیرند و این در حالی است که هر تعطیلی هم باعث می‌شود حقوقشان کمتر شود.
آنطور که نماینده معلمان حق‌التدریس می‌گوید بابت تعطیلات تقویمی ۲۰۰ هزار تومان از حقوقشان کسر می‌شود. به طور نمونه حتی برای روز ولادت امام علی (ع) که روز پدر بود، بابت آن تعطیلی، ۲۰۰هزار تومان از معلمان حق‌التدریس کسر شد.
حدود دو هفته پیش، وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌بود که «براساس قانون مصوب مجلس، اسامی معلمان حق‌التدریسی برای أخذ کد کارمندی و صدور احکام استخدامی آنها، به سازمان اداری استخدامی کشور تحویل داده می‌شود.»
نوری درباره آخرین اقدام انجام‌شده در این زمینه اینگونه توضیح داد: «روی آمار و ارقام اندکی مشکل داریم که شب گذشته بخشی از آن برطرف شده‌است. با رئیس سازمان امور اداری استخدامی تماس گرفتم و قرار شد پیگیری کنند. کار در دست پیگیری است و قاعدتاً باید در آینده نزدیک و تا پایان سال احکامشان صادر شود.»
وزیر آموزش و پرورش درباره تسویه معوقات حق‌التدریس شاغلین نیز گفت: «ماه گذشته بخشی را پرداخت کردیم. مهر و آبان را پرداخت کرده‌ایم و تسویه ماه‌های باقیمانده را نیز پیگیریم.»
معلمان حق‌التدریس دریافتی چندانی ندارند و زحمت زیادی برای تعلیم و تربیت فرزندان ما می‌کشند و اگر آموزش و پرورش بنای بر استخدام دارد، بدیهی است باید این افراد که تجربه سال‌ها خدمت و تدریس دارند، در اولویت قرار بگیرند.

نظر شما