شناسهٔ خبر: 52742786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه

آمریکا: ممکن است هر لحظه تحریم‌های کنترل صادراتی علیه روسیه وضع شود

نیویورک- ایرنا- دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور اقتصاد بین‌الملل در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد تحریم‌های اضافه علیه مسکو از جمله کنترل‌های صادراتی ممکن است در هر لحظه‌ای وضع شوند.

صاحب‌خبر -

 معاون شورای اقتصاد ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو  با شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که حتی اگر روسیه تهاجم بیشتری به اوکراین انجام ندهد، آمریکا و متحدانش می توانند تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع کنند.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا به زمان اجرای این تحریم ها اشاره نکرد اما به نوع تحریم ها از جمله کنترل های صادراتی اشاره کرد که واشنگتن می تواند از آنها استفاده کند.

این مقام آمریکایی گفت که این هزینه ها افزایش خواهند یافت. ارزش دارایی های دو بانک بسیار بزرگ در اقتصاد روسیه که روز گذشته تحریم شده اند، ۷۵۰ میلیارد دلاری هستند.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد کنترل های صادراتی ما که می توانند ارسال تکنولوژی های مهم را به این کشور مسدود کنند، هنوز اعلام نشده اند. ما می توانیم در هر زمانی از این تحریم ها رونمایی کنیم.

وی در پاسخ به سوال مجری سی ان ان که از او پرسید اگر روسیه اقدام بیشتری انجام ندهد، آیا تحریم های جدید وضع خواهند شد؟ گفت که تحریم ها از این مرحله افزایش خواهند یافت. نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین غیر قابل قبول است.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا پیش از این نیز گفته بود تحریم های مالی ما برای تحمیل هزینه های شدید و فوری به بزرگترین موسسات مالی و شرکت های دولتی  روسیه طراحی شده است.

 معاون شورای اقتصاد ملی آمریکا گفته بود آمریکا آماده اعمال کنترل های قدرتمند صادراتی به عنوان بخشی از بسته پاسخ خود است و تحریم های مالی و کنترل صادرات، روسیه را از دسترسی به چیزی که به آن نیاز دارد و تنها از آمریکا و متحدان و شرکای آن قابل تهیه است، محروم می کند.

وی در عین حال گفته بود که همه گزینه ها روی میز باقی می مانند اما اینطور نخواهد بود که سوئیفت را در نخستین بسته تحریمی  ببینید.

وزارت خزانه داری آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در پی اقدام مسکو مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک جزئیات تحریم چند شخصیت و بانک روسیه را اعلام کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، بانک توسعه و امور اقتصادی خارجی (VEB) "ونش اکونومبانک" و بانک  Promsvyazbank"   (PSB) " روسیه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک با بیان اینکه اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است، از آغاز وضع تحریم‌ها علیه مسکو و دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا هیچ ابزار دیگری به استثناء شانتاژ و تهدید و فشار در اختیار ندارد اما این وسیله در مورد قدرت های جهانی تاثیری ندارد،اعلام کرد که به تحریم های آمریکا پاسخ محکم و متناسب با تحریم هایی که وضع می شود، خواهد داد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت امور خارجه روسیه آمده  است: بسته تحریمی اعلام شده ازسوی آمریکا، یکصد و یکمین بسته علیه روسیه است که بخش های مالی را دربرمی گیرد و شامل فهرست بزرگی از افرادی است که بطور شخصی علیه آنها تحریم وضع می شود و این اقدامات در راستای تلاش های مستمر برای تغییر سیاست و رویکرد روسیه است. 

در این بیانیه گفته شده است: به رغم بیهوده بودن تلاش ها در چند سال اخیر برای مانع شدن از توسعه و پیشرفت اقتصاد روسیه، آمریکا بار دیگر بنا به عادت خود به ابزار تحریمی متوسل شده است که غیرموثر و غیرسازنده است. 

  وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: روسیه این واقعیت را ثابت کرده است که در همه شرایط تحریمی توانایی به حداقل رساندن آسیب ها را دارد و فشار تحریمی نمی تواند بر عزم ما برای دفاع از منافع خود تاثیر گذاشته و خلل وارد کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

پیش  از این اقدام پوتین، هفته قبل از آن دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواسته بود استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

نظر شما