شناسهٔ خبر: 52735118 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مردم از دامداری‌های فاقد تصفیه‌خانه شاکی هستند

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک گفت: نداشتن تصفیه‌خانه از سوی دامداری‌ها و ایجاد بوی نامطبوع و مشمئز ناشی از فعالیت آنها موجب گلایه مردمی شده و شاکی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فارس از قزوین، امید رحمانی در جلسه هم‌اندیشی با دامداران شهرستان در راستای رفع مشکلات زیست محیطی، بر رعایت مسائل زیست محیطی در حوزه پسماندهای پزشکی، فاضلاب و کود دامی از سوی صاحبان واحدهای دامی تاکید کرد و گفت: بسیاری از صاحبان دامداری‌ها در زمان أخذ مجوز بهره‌برداری  و طرح توسعه پاشنه اداره حفاظت از محیط زیست را از پا درآوردند اما نسیت به رعایت مسائل محیط زیستی اهتمام لازم را ندارند و معضلات و آلودگی های زیادی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: در برخی از گاوداریها شاهد افزایش تعداد دام بیش از ظرفیت هستیم که برای خود دامداری‌ها هم معضل ایجاد می‌شود و عوارض آلایندگی آنها هم به محیط زیست آسیب می‌زند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک ادامه داد: در سال‌های گذشته تعهد محضری از صاحبان دامداری‌ها و دامپروری ها أخذ شده که در زمان أخذ مجوز باید نسبت به احداث تصفیه‌خانه اقدام شود که برخی اقدام نکرده‌اند و موضوع به مرحله بحرانی رسیده است.

رحمانی اضافه کرد: عدم احداث تصفیه‌خانه در واحدهای دامی موجب ایجاد بوی نامطبوع و نارضایتی مردم شده و شاکی هستند و خواستار رفع مشکلات زیست محیطی این واحدها شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: صرف ساخت تصفیه‌خانه مهم نیست بلکه مدیریت تصفیه‌خانه از اهمیت بیشتری برخوردار است و شبانه‌روز باید نگهبان بر آن نظارت داشته باشد که کارشناسان محیط زیست بازدید شبانه برای کنترل و نظارت بر تصفیه‌خانه واحدهای مختلف را انجام می‌دهند.

این مسئول اذعان کرد: توسط هر واحد بزرگ گاوداری بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود و میزان مصرف آب برای تولید گوشت بالاست.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک افزود: از صاحبان دامداری‌ها درخواست می‌شود برای انتقال پسماندهای پزشکی از طریق سامانه پیش‌بینی شده گام برداشته و با هر پیمانکاری که مشخص شد و مجوزدار بود قرارداد منعقد کرده و نسبت به جمع‌آوری و انتقال پسماندهای پزشکی اقدام کنند.

۴ گاوداری بزرگ فاقد تصفیه‌خانه هستند

علی علیجانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با اشاره به نگاه مثبت در حوزه سلامت و اعتقاد به همفکری و هم‌اندیشی برای رفع مشکلات بهداشتی  واحدهای دامی برای ارتقای سطح بهداشت و سلامت اذعان کرد: چهار گاوداری بزرگ فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب بودند که معرفی به دستگاه قضایی شده‌اند و یکی از این واحدها برای احداث تصفیه‌خانه در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار قرار دارد.

وی افزود: طبق گزارش‌های واصله از شدی برخی دامداری‌ها در خارج از محل دامداری، دپوی فضولات صورت می‌گیرد که موجب شده مشکلات زیست محیطی عدیده‌ای ایجاد شود.

این مسئول بر جمع‌آوری پسماندهای پزشکی توسط واحدهای دامی شهرستان آبیک تاکید کرد و گفت: آمادگی برگزاری کلاسهای توجیهی و آموزشی در خصوص قوانین رعایت مسائل بهداشتی در دامداری‌ها توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک صورت گیرد.

علی همت زاده‌ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک هم در این جلسه به وجود برخی مشکلات در گاوداری‌های بزرگ به جا مانده از سالهای گذشته تصریح کرد: شکایت‌هایی از سوی دهیاران و شوراهای روستاها مبنی بر ایجاد مزاحمت و بوی نامطبوع ناشی از وجود فضولات و پسماندهای دامی دامداری‌ها به جهاد کشاورزی رسیده که باید مدیریت شوند.

وی افزود: به دامداری‌هایی که بیشتر از ظرفیت کار می‌کنند اخطارهای لازم داده شده و لازم است تیپ مشخص و یکسانی به واحدهای دامی برای تصفیه‌خانه داده شود تا راهنمایی برای همه دامداران باشد و برای احداث اقدام کنند.

در این جلسه، صاحبان واحدهای دامی به بیان دغدغه‌ها،  کمبودها،  مشکلات خود پرداختند و حمایت و کمک مسئولان برای رفع مسائل موجود در حوزه تولید را خواستار شدند.

انتهای پیام

نظر شما