شناسهٔ خبر: 52724039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

امیرعبداللهیان: ایران در انزوا نیست

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با یورونیوز با بیان این که به رغم تمام تلاش های دولت ترامپ و تحریم ها، کشور ما در انزوا قرار نگرفته، گفت: در وین ما صرفاً با هدف مذاکره برای مذاکره حضور نیافتیم بلکه هدف ما رسیدن به توافق خوب بوده است.

صاحب‌خبر -

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با یورونیوز با بیان این که به رغم تمام تلاش های دولت ترامپ و تحریم ها، کشور ما در انزوا قرار نگرفته، گفت: در وین ما صرفاً با هدف مذاکره برای مذاکره حضور نیافتیم بلکه هدف ما رسیدن به توافق خوب بوده است.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه یورو نیوز که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که آقای وزیر ممکن است به‌صورت شفاف و مختصر بگویید منظورتان از جدّیتی که در روند مذاکرات برجام از سوی ایران صورت گرفته چیست؟ و دیگر این‌که آیا مردم ایران تأثیر ابتکارات دولت در مذاکرات وین را بزودی بر سر سفرهٔ خود خواهند دید؟ افزود: در دولت آقای رئیسی ما از ابتدا رویکردمان نسبت به گفت وگوهای وین برای لغو تحریم‌ها این‌گونه هدف‌گذاری شد که ما یا وارد مذاکره نخواهیم شد و یا اگر وارد مذاکره می‌شویم باید نسبتی بین مذاکرات ما در وین با رفتار عملگرایانهٔ دولت آقای دکتر رئیسی وجود داشته باشد.

امیرعبداللهیان: ایران در انزوا نیست

لذا ما در وین صرفاً با هدف مذاکره برای مذاکره حضور پیدا نکردیم، بلکه با هدف مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب حضور پیدا کردیم. من باور دارم که هیچ زمان تا این حدّ به توافق نزدیک نشده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان در پی پرسش خبرنگار یورو نیوز که از جمله "ایران منزوی" استفاده کرد، گفت: اول می‌خواهم عبارتی را که به‌کار بردید اصلاح کنم. ما معتقد نیستیم که ایران در انزوا قرار دارد. تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا سبب مشکلاتی برای ما شده، و مشخصاً بی‌عملی سه کشور انگلستان و فرانسه و آلمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده، اما به رغم همهٔ تلاش‌هایی که حتی در دورهٔ مدیریت ترامپ در آمریکا، و در سیاست فشار حداکثری او علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، چیزی به نام انزوای ایران نتوانست شکل بگیرد.

به توافق نزدیک شدیم

وی ادامه داد: اما پرسش شما این است که توافق در وین چه تأثیری بر زندگی و سفرهٔ مردم خواهد داشت. ما الان به توافق نزدیک شده‌ایم. چند موضوع وجود دارد که جزو خطوط قرمز ماست. تا اینجای کار ابتکارات زیادی داشته‌ایم. بر سر میز مذاکره در وین انعطاف‌های زیادی نشان دادیم. واگر امروز می‌گوییم که بیش از هر زمان دیگری به مذاکره نزدیک شده‌ایم، این را از طریق واسطه‌ها به آمریکایی‌ها و به سه کشور اروپایی گفته‌ایم. هم همکار من در وین هم خود من در تماس‌های تلفنی و دیدار با وزرای خارجهٔ این سه کشور به صراحت گفته‌ایم که اکنون نوبت ابتکار و انعطاف طرف غربی است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم اگر امروز طرف غربی بخواهد به آنچه بر سر میز مذاکره در وین جریان دارد واقع‌بینانه برخورد کند، در کمتر از چند ساعت می‌توانیم به مرحلهٔ توافق نهایی برسیم. لذا از نظر ما تعیین زمان در دست طرف غربی است و به واقع‌بینی و ابتکار عمل طرف غربی بستگی دارد. ما با جدّیت در وین بر سر میز مذاکره می‌مانیم.

علی‌رغم این‌که طرف‌های غربی چند بار در اثنای مذاکرات و در مراحل سخت اعلام کردند که ما شاید مجبور به ترک میز مذاکره بشویم، من در گفت وگویی که در حاشیهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ با آقای جوزپ بورل داشتم به ایشان گفتم که همکاران من با جدّیت و انگیزه و با هدف رسیدن به یک توافق خوب و فوری در وین می‌مانند تا به این نقطه برسیم اما اگر طرف مقابل انعطاف و ابتکار لازم را از خود نشان ندهد، بدون تردید مسؤول شکست احتمالی مذاکرات خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که؛ شما در مقطعی به‌دنبال ضمانتهای سیاسی بودید تا اتفاقی که در زمان دونالد ترامپ افتاد دوباره تکرار نشود. آیا فکر نمی‌کنید آمدن شرکت‌های آمریکایی به ایران، به‌نوعی، ضمانت قوی‌تری در این زمینه ایجاد می‌کند؟ تاکید کرد: فکر می‌کنم یکی از مشکلاتی که ما در برجام داشتیم، در رابطه با نقشی است که شرکت‌های آمریکایی و یا گردش دلار در سیستم بانکی ایجاد می‌کرد.

طرف آمریکایی در همان مذاکرات برجام هم در این چارچوب محدودیت‌هایی ایجاد کرده و به همین دلیل وقتی به‌طور مکرر به ما اعلام می‌کنند که آقای رئیس‌جمهوری بایدن برای رسیدن به یک توافق خوب حسن نیّت دارد، اما وقتی این را با رفتار آقای بایدن و طرف آمریکایی مقایسه می‌کنیم و تطبیق می‌دهیم، با پارادوکس مواجه می‌شویم. وضعیتی است که از یک طرف در آن پیام می‌دهند که ما حسن نیت داریم و از طرف دیگر همزمان، در همان روزی که این پیام رو دریافت کردیم، تحریم‌های جدیدی علیه برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی ما اعمال می‌شود. و لذا ملاک برای ما رفتار آمریکایی‌هاست و ما بر اساس رفتار طرف آمریکایی قضاوت خواهیم کرد.

وی درباره این که آیا داشتن روابط منسجم با اتحادیهٔ اروپا، به‌ ویژه در حوزهٔ مالی و بازرگانی همچنان برای تهران اولویت به‌شمار می‌آید، افزود: سیاست خارجی دولت جدید ایران که به دولتی مردمی و تحول‌گرا شناخته می‌شود، مبتنی است بر دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا، و تعامل و همکاری هوشمند. ما در این دکترین نگاهمان در سیاست خارجی به همهٔ مناطق جهان است.

نگاهی که قارهٔ اروپا را هم شامل می‌شود و در ذیل این مجموعه، توسعهٔ مناسبات با یکایک کشورهای اروپایی مد نظر ماست. البته ما بصراحت به طرفهای فرانسوی و انگلیسی و آلمانی گفته‌ایم که ضمن اهمیتی که برای رابطه با این بخش از اروپا قائلیم،‌ این سه کشور را همهٔ اروپا نمی‌دانیم و برای توسعه و تحکیم مناسبات با تک‌تک واحدهای سیاسی در اروپا برنامهٔ مستقل داریم و این کار را با جدّیت در دولت جدید دنبال می‌کنیم.