شناسهٔ خبر: 52721241 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظرفیت لازم تأمین گاز کشور‌های همسایه و اروپایی را داریم

وزیر نفت گفت: با توجه به گسترش ۳۱۳ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی شهری و روستای در سطح ایران، آماده ایم از شرق به غرب و از شمال به جنوب و بالعکس سوآپ گاز با کشور‌های همسایه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ جواد اوجی وزیر نفت امروز در گفتگو با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیما گفت: با توجه به پتانسیل و ذخایر گازی ایران و همچنین نیرو‌های متخصص و توانمند و شرکت‌های توانمندی که در این حوزه است، ما امروز توانایی تولید بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز داریم. در بخش‌های اکتشاف استخراج و بهره‌برداری فرآورش و انتقال گاز رو کاملا با توجه به نیرو‌های متخصص و خودکفا هستیم.

<div id="video-display-embed-code_7669586"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3369089/7669586?width=600&height=340"></script></div>

وزیر نفت افزود: همچنین وزارت نفت در این دولت، برنامه توسعه میادین جدید گازی و همچنین میادین مشترکی که تا امروز تکمیل نشده را در دستور کار گذاشته است و خوشبختانه درطی این مدت هم قرارداد میادین جدیدی را با هدف افزایش تولید و حفظ و نگهداشت تولید بستیم.

اوجی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که در کشور مهیا شده است، ما به صورت قوی در این کنفرانس اعلام کردیم که برای تامین سوخت پاک برای کشور‌های همسایه و حتی کشور‌های اروپایی آمادگی داریم.

وی با اشاره به اینکه در بحث تجارت گاز در منطقه سهمی که امروز به کمتر از دو درصد را می‌خواهیم افزایش دهیم، به قرارداد اخیر سوآپ گاز میان ایران، آذربایجان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش ۳۱۳ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی شهری و روستای در سطح ایران این آمادگی هم‌اکنون وجود دارد از شرق به غرب و از شمال به جنوب و بالعکس سوآپ گاز با کشور‌های همسایه داشته باشیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز، بازسازی پالایشگاه‌های نفت و گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی با ونزوئلا گفت: امروز بعدازظهر نیز با بعضی دیگر از اعضای مجمع کشور‌های صادرکننده گاز تفاهم‌نامه‌هایی امضا می‌شود.

نظر شما