شناسهٔ خبر: 52703619 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ترکیب تأمل‌برانگیز اکران نوروز ۱۴۰۱

اشاره: هفت فیلم سینمایی برای اکران نوروز در حالی انتخاب شدند که برخلاف معمول جای فیلم‌های کمدی تقرب با خالی است و هیچ فیلمی از ژانر کودک هم معرفی نشده است. به گزارش ایسنا، در جلسه‌ای که دیروز (دوم اسفندماه) در شورای صنفی نمایش برگزار شده، هفت فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی برای اکران نوروزی اعلام شده‌اند و قرار است از 18 اسفندماه روی پره روند. از بین این فیلم‌ها سه اثر در جشنواره فجر امسال رونمایی شدند و یک فیلم هم مربوط به جشنواره فجر دو سال قبل است؛ اما نکته قابل‌توجه نبود یک کمدی با همان تعریف‌هایی مرسوم است، زیرا اگرچه «شادروان» به‌عنوان یک فیلم کمدی مطرح شد، اما نظرهایی هم درباره قصه تلخی که از فقر نشان می‌دهد، درباره آن مطرح شده است. بااین‌حال فیلم‌های امسال با بازیگرانی همچون جواد عزتی، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، هادی حجازی‌فر، علی مصفا و علی نصیریان اکران می‌شوند.

صاحب‌خبر -

موقعیت مهدی
«موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر فیلمی درباره زندگی شهیدان باکری است. در این فیلم خود حجازی‌فر نقش مهدی باکری را ایفا کرده است. همچنین ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی سایر بازیگران این فیلم هستند. مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد علی‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در شش پرده تصویر شده ‌است.

مرد بازنده
«مرد بازنده»  آخرین ساخته محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی است که در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد. در این فیلم جواد عزتی نقش اصلی را ایفا می‌کند و رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام، مهدی زمین‌پرداز و شبنم قربانی از دیگر بازیگرانش هستند و قصه‌ای جنایی را روایت می‌کنند. احمد خسروی، در گیرودار زندگی شخصی پرمسئله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود. پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد درمی‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علفزار
«علفزار» اولین ساخته کاظم دانشی به تهیه‌کنندگی بهرام رادان از دیگر فیلم‌های امسال است که روی موضوع حساس اجتماعی دست گذاشته و پژمان جمشیدی نقش اصلی آن را به‌عنوان یک بازپرس ایفا می‌کند. داستان فیلم علفزار داستان یک بازپرس است که در آستانه انتقالی‌اش دچار کشمکش‌هایی در چند پرونده می‌شود. بازیگران این فیلم پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، صدف اسپهبدی، مائده طهماسبی هستند.

شادروان
«شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران از فیلم‌های جشنواره فجر امسال بود که رگه‌هایی از طنز داشت و سینا مهراد، نازنین بیاتی، رؤیا تیموریان، گلاره عباسی و بهرنگ علوی از بازیگران اصلی آن هستند. این فیلم که رضا رویگری هم در سکانس‌های ابتدایی آن نقشی متفاوت دارد، روایتگر داستان فقر یک خانواده است. شادروان به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. خانواده آن‌ها که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند درآمدی جز فروش سبزی ندارند و حالا با درگذشت پدرشان ماجراهای تازه‌ای برایشان به وجود می‌آید.

قدغن
«قدغن» به کارگردانی مجید مافی با یک داستان اجتماعی و با بازی سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات ساخته شده است. داستان قدغن طبق گفته سازندگانش درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ می‌دهد و وارد حریم ممنوعه می‌شود.

روز صفر
«روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان یک فیلم پلیسی - امنیتی است که دو سال قبل در جشنواره فجر بود. داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران است. امیر جدیدی، ساعد سهیلی، سینا شفیعی، تینو صالحی، محمدرضا ملکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، ابوالفضل صفاری و محمدعلی راجپوت بازیگران این فیلم هستند.

لامینور
«لامینور» بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است که ترجیح داد فیلمش در جشنواره فجر نمایش داده نشود. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی و فریماه فرجامی از بازیگران فیلم «لامینور» هستند که داستان آن درباره موسیقی است. در خبرها جزییات زیادی از قصه اثر تازه مهرجویی منتشر نشده است، بااین‌حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که لامینور ادامه فیلم «سنتوری» است.

برچسب‌ها:

نظر شما