شناسهٔ خبر: 52703222 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

عودت ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا توسط وزیر بهداشت

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت خواستار عودت ۸۲۰ هزار دز واکسن اهدایی غیرمجاز از کشور لهستان شد. طبق اعلام عین الهی ظاهراً این واکسن‌های بدون هماهنگی‌ قبلی و از منابع غیرمجاز بوده است و حتی در مذاکرات صورت گرفته نشان می‌دهد، این واکسن‌ها به‌اشتباه ارسال‌شده است. وزیر بهداشت در نامه به رئیس‌کل گمرک خواستار بازگرداندن واکسن‌های غیرمجاز هم‌زمان با ارسال محموله جدید شد. ظاهراً این واکسن‌ها توسط آمریکایی‌ها تولیدشده است.
در متن این نامه آمده است:‌ به استحضار می‌رساند که تعداد ۸۲۰ هزار دوز از واکسن‌های اهدایی کشور لهستان علیرغم هماهنگی‌های قبلی و مستندات دریافتی از منابع غیرمجاز بوده است. بدین منظور مذاکرات مفصلی با طرف لهستانی صورت پذیرفته و سفیر آن کشور، ارسال واکسن مذکور را اشتباه آژانس تأییدکننده اروپایی دانسته و اعلام نمودند که واکسن مزبور را با تأمین از منابع مجاز، جبران خواهد نمود و حاضر است در زمان ارسال محموله جدید، نسبت به بازگرداندن واکسن‌های غیرمجاز اقدام نماید. بدین منظور مقرر شد تا واکسن ارسالی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ساعت ۲۱: ۴۰ توسط هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران به نمایندگی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌زمان با دریافت محموله جدید شامل 710000 دز واکسن آسترازنکا عودت داده شود. واکسن‌های اهدایی از کشور لهستان به تعداد یک‌میلیون دوز طی بارنامه شماره ۰۲۰۲۳۱۲۲۰۵۰ قبلاً دریافت شده بود. لذا خواهشمند است دستور فرمایید هماهنگی لازم با گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) جهت عودت ۸۲۰ هزار دوز محموله اول و ترخیص ۷۱۰ هزار دوز واکسن محموله دوم به صورت هم‌زمان، صورت پذیرد.
شب گذشته محموله جدید ۷۱۰ هزار دز واکسن آسترازنکای اهدایی لهستان ترخیص شد. مسئولان گمرک پاسخ دهند که واکسن‌های غیرمجاز آیا عودت داده‌شده یا سرنوشت دیگری پیدا خواهند کرد. گفته می‌شود قبل از این یک محموله واکسن وارداتی از کشور اتریش نیز مشابه این محموله بوده است.

علل افزایش مرگ‌ومیر کرونا 
عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با اشاره به توضیحاتی پیرامون پیک ششم کرونا و با تأکید بر اینکه مدت قرنطینه‌ امیکرون پنج روز نیست، گفت: بهتر است مبتلایان به اُمیکرون حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته قرنطینه بمانند و در این مدت از حضور در مشاغل خودداری کنند.
دکتر مهرداد حق ازلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از نظر ابتلا به کرونا هنوز در شیب صعودی هستیم، گفت: به نظر می‌رسد این روند تا یک یا دو هفته آینده ادامه داشته باشد و پس‌ازآن به قله پیک برسیم. در حال حاضر تعداد بستری افزایش‌یافته و تعداد مرگ‌ومیر از حدود ۲۰ مورد به بیش از ۲۰۰ مورد در روزهای اخیر رسیده است. ازآنجایی‌که تجربیات جهانی نشان داده است که مدت پیک با امیکرون در سایر کشورها به‌اندازه پیک دلتا طولانی نبوده است، پس از رسیدن به قله حدوداً ۲ تا ۳ هفته در قله می‌مانیم و بعد به شیب نزولی پیک وارد می‌شویم. او تأکید کرد: البته موضوع الزامی، رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن است. در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است در طول عید نوروز هم با بیماری درگیر باشیم که دیگر آن وقت لازم است در امکان مسافرت‌ها تجدیدنظر شود. وی درباره علت افزایش مجدد موارد مرگ‌ومیر کرونا، افزود: در هر صورت افزایش تعداد ابتلا منجر به افزایش تعداد بستری و پس‌ازآن مرگ‌ومیر خواهد شد. تعداد ابتلا تا حد زیادی افزایش‌یافته است و حتی اگر قرار باشد درصد کمی از این‌ها بدحال شوند، باز هم تعداد فوتی‌ها قابل‌توجه خواهد بود. دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا، تأکید کرد: بیش‌ترین مرگ‌ومیر در افرادی است که یا واکسن تزریق نکردند و یا واکسیناسیونشان کامل نشده است. همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مصرف‌کنندگان داروهایی که دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کند در معرض خطر هستند.

مدارس غیرحضوری فعال باشند
او درباره موضوع تفویض اختیار به ستادهای استانی برای تصمیم‌گیری پیرامون حضوری یا غیرحضوری شدن مدارس علی‌رغم افزایش چشمگیر شهرهای قرمز کرونایی، تصریح کرد: نظر ما این بود که فعلاً این موضوع به شکل کامل به تأخیر افتد و پیشنهاد خود را به ستاد کشوری اعلام کردیم. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جهش امیکرون در کودکان می‌تواند سبب بیماری‌زایی بیشتر شود، بهتر است از تجمع بچه‌ها در اماکن سربسته جلوگیری شود؛ زیرا در هر صورت تعداد قابل‌توجهی از مدارس ما شرایط استاندارد را ندارند زیرا شرایط زیرساخت و مساحتی در مدارس استاندارد نیست و همین سبب می‌شود امکان رعایت پروتکل‌ها وجود نداشته باشد. توصیه کمیته علمی بازنگری مجدد تصمیم‌گیری پیرامون بازگشایی حضوری مدارس است و امیدواریم فعلاً حداقل تا آخر اسفند مدارس غیرحضوری فعال باشند.

ضرورت قرنطینه 10 تا 14 روز مبتلایان به کرونا
حق ازلی با تأکید بر اینکه موضوع قرنطینه پنج‌روزه برای امیکرون به هیچ‌وجه صحیح نیست، اظهار کرد: روزهای اول شیوع این سویه CDC آمریکا چنین نظریه‌ای داد و برخی از همکاران ما این موضوع را اعلام کردند و تصمیماتی در وزارت بهداشت گرفته شد که قرنطینه پنج روز باشد، اما پس‌ازآن، این مسئله در آمریکا هم بازنگری شد و مدت قرنطینه افزایش یافت. بهتر است مبتلایان به امیکرون حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته قرنطینه بمانند و در این مدت از حضور در مشاغل خودداری کنند.

نظر شما