شناسهٔ خبر: 52700145 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سید ابراهیم رئیسی در کنفرانس خبری مشترک با امیر قطر؛

گام‌های جدی برای تقویت روابط با قطر برمی‌داریم

خبرگزاری صداوسیما

رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با امیر قطر گفت: با توجه به قرابت سرزمینی و منافع مشترک ایران و قطر، تصمیم گرفتیم گام‌های جدی و جدیدی برای افزایش روابط و تنوع‌بخشی زمینه‌های همکاری‌ها برداشته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ خبرگزاری­ صدا و سیما؛ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «تمیم بن حمد آل ثانی» در دوحه، با قدردانی از دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور و حضور در اجلاس بزرگ گازی جهان اظهار داشت: امروز با دو هدف در دوحه حضور یافتم که یکی توسعه روابط دوجانبه بین ایران و قطر و دیگری حضور در نشست سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز است.

رییس‌جمهور با «خوب و مثبت» خواندن دیدارش با امیر قطر، افزود: در این دیدار توافق کردیم دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق مناسبات در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

رییس دولت سیزدهم با اشاره به توافق خود با امیر قطر برای افزایش جدی همکاری‌های دو کشور در حوزه راه، انرژی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ، اضافه کرد: ایران آمادگی خود را برای همکاری کامل در برگزاری هرچه بهتر بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده است.

آیت‌الله رئیسی با برشماری مزیت‌های بی‌نظیر ایران در زمینه‌های مختلف، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تحول و جهش در سطح منطقه‌ای است و این مزیت‌ها زمینه تبدیل شدن همکاری دو جانبه، چندجانبه و رشد منطقه‌ای را تضمین می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سطح همکاری‌های موجود بین کشور‌های منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست، خاطر نشان کرد: ایران به‌دنبال آن است تا در چارچوب سیاست همسایگی به تقویت این روابط کمک کند و به‌دنبال تعامل، همکاری و همراهی هرچه بیشتر با کشور‌های همسایه هستیم.

وی ادامه داد: ایران ثابت کرده است که همیشه کنار منافع کشور‌های مستقل می‌ایستد و در دوران سختی نیز، دوستی خود را به همه کشور‌های منطقه ثابت کرده‌ایم؛ بسیاری از کشور‌های منطقه این حقیقت را درک کردند و در این زمینه تجربیات مشترک دارند.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فاتح دو میدان مبارزه با تروریسم و کارزار فشار حداکثری دشمنان بوده است، اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌ها اثبات کند.

آیت‌الله رئیسی خاطر نشان کرد که برای رسیدن به توافق در مذاکره با غربی‌ها، تأمین منافع ملت ایران، لغو تحریم‌ها، تضمین معتبر و بسته شدن پرونده‌های سیاسی ضروری است.

امیر قطر هم در نشست خبری با رئیس‌جمهور ایران ضمن اعلام اینکه امیدوار است این سفر فصل جدیدی در روابط میان ایران و قطر باشد، تصریح کرد، چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم میان قطر و ایران امضا شد.

شیخ تیم بن حمد افزود: درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که برای قطر و ایران مهم است و در رأس آنها، امنیت و ثبات منطقه گفتگو کردیم. تأکید کردیم که گفتگو بهترین راه برای حل اختلافات و مقابله با چالش‌هاست.

وی تصریح کرد، از طریق رئیس‌جمهور ایران در جریان روند مذاکرات هسته‌ای در وین قرار گرفته است.

تمیم بن حمد تأکید کرد، دوحه امیدوار است به زودی توافقی مورد رضایت همه طرف‌ها به دست آید و حق کشور‌ها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تضمین کند.

امیر قطر در ادامه صعود تیم ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تبریک گفت و از رئیس‌جمهور ایران برای تماشای این مسابقات دعوت کرد.

همزمان با سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به قطر، روزنامه «الشرق» این کشور، در گزارشی به تاریخ و روند روابط دوجانبه تهران-دوحه پرداخت.

در ابتدای این گزارش آمده است: روابط دولت قطر با جمهوری اسلامی ایران از مناسبات تاریخی نشأت گرفته و روابط خونی، فرهنگی، دینی و سیاسی آن‌ها را تقویت کرده است. در سال‌های اخیر روابط تهران-دوحه شاهد پیشرفتی ملموس در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بخش‌های انرژی و همکاری‌های مرزی بوده است. این نتیجه توجه مقامات دو کشور است که به گسترش روابط دوجانبه و توسعه آن اهتمام دارند و تلاش می‌کنند تا همکاری‌ها را به بالاترین سطوح ارتقا دهند.

نظر شما