شناسهٔ خبر: 52698070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مردم بامیان خواستار رهایی ذخایر ارزی افغانستان از سوی آمریکا شدند

مردم بامیان در اعتراض به تصمیمات آمریکا درباره ذخایر ارزی افغانستان تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - ده‌ها تن از باشندگان بامیان امروز دوشنبه (۲ حوت) با شعار "آمریکا حیا کن، پول‌های ما را رها کن" در مرکز این ولایت بر ضدا اقدام آمریکا تظاهرات کردند.
مردم بامیان در این راهپیمایی اعتراضی خواستار آزادسازی پول‌های منجمد شده مردم افغانستان از سوی آمریکا شدند.
باشندگان معترض بامیان اقدام اخیر جوبایدن، رئيس جمهور آمریکا مبنی بر اختصاص ۳/۵ میلیارد دالر پول‌های مردم افغانستان به قربانیان حملات ۱۱سپتامبر را شرم‌آور و مضحک خواندند.
تظاهرات کنندگان از بایدن خواستند که در این اقدام خود تجدید نظر کنند و ذخایر ارزی مردم افغانستان را به بانک مرکزی کشور تحویل دهند تا از پشتوانه پولی محافظت کند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دو هفته پیش فرمانی را در خصوص هفت میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان امضا کرد.
بر بنیاد این فرمان ۳/۵ میلیارد دالر این پول به خانواده‌های قربانیان ۱۱سپتامبر داده می‌شود و ۳/۵ میلیارد دیگر آن صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خواهد شد.
این اقدام بایدن با موج گسترده‌ای از انتقادات ملی و بین‌المللی مواجه شده است.
روسیه، چین و ایران نیز این اقدام بایدن را به عنوان تحمیل فشارهای اقتصادی بیشتر بر مردم فقیر افغانستان و ظالمانه خوانده‌اند.
دیده بان حقوق بشر گفته است که در صورت تطبیق تصمیم دولت بایدن در مورد ذخایر افغانستان، "یک سابقه مشکل‌ساز" ایجاد خواهد شد.
طالبان نیز نسبت به این اقدام بایدن اعتراض کرده و گفته است که "اگر آمریکا از موقف خود منصرف نشود و به کارهای تحریک کننده هنوز دوام بدهد طالبان هم ناگزیر می‌شود بر روابط دیپلماسی خود در مورد آن کشور بازنگری نماید."

انتهای پیام/ ر

نظر شما