شناسهٔ خبر: 52697597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه خانه ملت از سومین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۱؛

مشوق‌های مالیاتی بهارستان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی در تولید/فیلتر قانونی مجلس برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به افراد دارای اهلیت

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آتی مولفه های اهلیت سنجی افراد برای واگذاری سهام شرکت های دولتی تعیین کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت سومین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 عصر امروز (دوشنبه 2 اسفندماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دوسوم از نمایندگان راس ساعت 14 و 10 دقیقه برگزار شد.

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1401 کل کشور متشکل از یک ماده واحده، 20 تبصره و جداول است که نمایندگان مجلس ابتدا به بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده کشور پرداخته و با اتمام آن وارد بخش هزینه‌ای خواهند شد که متعاقبا بر اساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس و آیین‌نامه داخلی، جلسات بررسی بودجه به صورت روزانه برگزار می‌شود.

 روح اله متفکرآزادعضو هیات رییسه قوه مقننه پیش از شروع دستورکار صحن علنی، حادثه سقوط هواپیمای نظامی در تبریز را به ارتش جمهوری اسلامی تسلیت گفت و از جانفشانی خلبانان این هواپیما قدردانی کرد.

سپس تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور از سوی عضو هیات رییسه مجلس قرائت شد.(بیشتر بخوانید)

 

مولفه‌های اهلیت سنجی افراد برای واگذاری سهام شرکت های دولتی تعیین شد

نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مجاز کردند معادل سهام بنگاه های دولتی فروش نرفته را واگذار کند، همچنین در اهلیت سنجی افراد برای واگذاری سهام بانک های دولتی، بدهی و طلب همزمان مدنظر قرار گیرد. این مهم در بررسی بند الف تبصره 2 لایحه بودجه سال آتی تصویب شد.

در ادامه اصلاحیه بند "ب " لایحه مذکور نیز بدون ارائه پیشنهاد به تصویب رسید که بر اساس آن، شرکتهای دولتی در فهرست واگذاری در سال 1401 مشمول حکم ماده (4) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) می‌باشند.(بیشتر بخوانید)

 

رییس جمهور اطمینان دهد در صورت حذف ارز ترجیحی قرار نیست سفره مردم حذف شود

در ادامه این نشست، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی مطابق آیین نامه داخلی قوه مقننه در تذکری، خواستار دعوت از رئیس جمهور برای حضور در مجلس شد تا با نگاه کارشناسی به مردم و نمایندگان، اطمینان داده شود که با حذف ارز ۴۲۰۰ قرار نیست کالاهای اساسی گران شود یا به سختی به دست آید.

رئیس مجلس شواری اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده عنوان کرد دکتر رئیسی گفتند که هر موقع نیاز باشد در مجلس حضور پیدا می‌کنند. (بیشتر بخوانید)

 

شرکت‌های تابعه وزارت راه در حوزه حمل و نقل مکلف به واریز سود سالیانه خود به صندوق توسعه حمل و نقل شدند

بر اساس این گزارش، نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 با پیشنهاد سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس برای اصلاح بخش درآمدی بند (و) تبصره (2) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که مطابق آن شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل را مکلف به واریز سود قابل تقسیم سالیانه ناشی از فعالیت‌های خود تا سقف ده هزار میلیارد ریال به حساب صندوق توسعه حمل و نقل نزد خزانه‌داری کل کشور می کند.(بیشتر بخوانید)

 

بخشی از هزینه جاری شرکت های دولتی و بانک ها به خزانه کل کشور واریز می شود

بر اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مطابق بند ط تبصره 2 لایحه بودجه 1401، دولت از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف است ماهانه معادل دو درصد (۲%) از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون که سودده و فاقد زیان انباشت طبق آخرین صورت مالی حسابرسی شده باشند به استثنای هزینه‌های استهلاک و هزینه عملیاتی بانک و بیمه را از حساب‌های آنها برداشت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع ردیف ۱۳۰۴۲۵ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند. این موضوع از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی و نهایتا تصویب شد.(بیشتر بخوانید)

 

ارجاع تأمین مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به کمیسیون تلفیق

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارجاع موضوع تأمین مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

موضوع یاد شده یکی از مسائلی بود که با پیشنهادات مختلفی برای افزایش یا کاهش میزان منابع درآمدی مورد نیاز برای تأدیه دیون دولت در این بند الحاقی از سوی بهارستان نشینان همراه  شد اما هیچ یک از آنها رأی نیاورد.

معاون سازمان برنامه و بودجه و معاون پارلمانی وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله افرادی بودند که توضیحاتی را در این خصوص برای نمایندگان ارائه کردند.

همچنین در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی، الیاس نادران، احمد امیرآبادی فراهانی و مهدی طغیانی نظراتشان را در خصوص یکی از پیشنهادات ارائه کردند اما در نهایت صحن علنی تصمیم به ارجاع موضوع تأمین مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 برای بررسی بیشتر گرفت.(بیشتر بخوانید)

 

پیام تسلیت نماینده تبریز در پی وقوع حادثه سقوط هواپیمای جت آموزشی

در ادامه نشست علنی امروز، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ضمن تسلیت به دلیل جانباختن سه نفر در حادثه سقوط هواپیمای جت آموزشی در تبریز گفت: در این حادثه دو سرنشین هواپیمای جت آموزشی اعم از خلبان سرهنگ دوم صادق فلاحی و خلبان دوم سروان علیرضا حنیفه‌زاد که در حال آموزش بودند جان خود را از دست دادند لذا این حادثه را به مردم تبریز و خانواده‌های جانباختگان تسلیت گفته و برای آنها آرزوی صبر و شکیبایی دارم.(بیشتر بخوانید)

 

مجلس پنج‌شنبه برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ نشست علنی دارد

این گزارش می افزاید، نایب رئیس مجلس از برگزاری جلسه علنی مجلس در روز پنج شنبه به منظور بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.(بیشتر بخوانید)

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 در نشست عصر امروز، نمایندگان مردم در خانه ملت به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده بورسی به منظور توسعه بخش های تولیدی و ایجاد فرصت های شغلی در سال ۱۴۰۱ مالیات درآمد سود تقسیم شده شرکت های مذکور را معاف از مالیات کردند.

همچنین نمایندگان بندالحاقی9 به تبصره 2 ماده واحده لایحه بودجه سال آتی را بررسی و با مفاد آن موافقت کردند.

در متن این بندالحاقی ذکر شده به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس های کالایی مورد مبادله قرار می گیرند مشمول نرخ صفر مالیاتی می باشند. در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد مالیات مذکور، تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی می باشد. (بیشتر بخوانید)

 

مکانیزم تسویه مطالبات پیمانکاران طرح‌های برق آبی و حرارتی تعیین شد

در پایان نشست علنی امروز بهارستان، نمایندگان با بند الحاقی (6) تبصره (2) ماده واحده این لایحه در خصوص تسویه و تهاتر بدهی‌‌های مربوط به طرح‌های برق آبی و حرارتی از محل مطالبات وزارت نیرو تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.(بیشتر بخوانید)

 

پایان سومین جلسه علنی قوه مقننه برای بررسی بودجه ۱۴۰۱/ نشست بعدی 3 اسفندماه

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی عصر امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 17 و 45 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی ساعت 7 و 45 دقیقه فردا (سه شنبه 3 اسفندماه) با بررسی ادامه دستورکار برگزار می‌شود./

خبرنگار؛ محمّدجواد یافتیان

پایان پیام

نظر شما