شناسهٔ خبر: 52688247 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترکیه: تلاش‌های اردوغان برای دیدار پوتین و زلنسکی ادامه دارد

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد تلاش‌های اردوغان برای دیدار رؤسای جمهور روسیه و اوکراین ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - ابراهیم کالین گفت: برای حل مسأله اوکراین باید گفتگو و دیپلماسی در اولویت قرار گیرد و گام‌های متقابلی برای کاهش تنش برداشته شود، زیرا این مناقشه همه کشور‌ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گزارش آناتولی، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: پیشنهاد اردوغان در سفر اخیر خود کی‌یف، برای دیدار ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، رؤسای روسیه و اوکراین در واقع مهمترین و واقع بینانه‌ترین پیشنهاد برای عبور از این بحران است.

به گفته کالین، مقدمات سفر پوتین به ترکیه ادامه دارد و رئیس جمهور ترکیه در چند روز آینده با پوتین دوباره تماس خواهد گرفت و ضمن بررسی این سفر، پیشنهاد دیدار با زلنسکی را دوباره مطرح خواهد کرد.

پیش از این نیز، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، آمادگی کشورش را برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین اعلام کرده بود.

کشور‌های غربی طی ماه گذشته با اتهام زنی به روسیه درباره حمله به اوکراین و فضاسازی علیه مسکو، تسلیحات متعدد و نیرو‌های نظامی به شرق اروپا فرستاده اند.

روسیه بار‌ها هرگونه برنامه برای حمله به اوکراین را رد و تاکید کرده که استقرار ناتو در نزدیکی مرز‌های این کشور ثبات در شرق اروپا را تضعیف می‌کند.

این در حالی است که شرق اوکراین روز‌های اخیر شاهد تشدید بحران بوده است؛ به طوری که مقامات جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک اعلام کردند که از سوی توپخانه‌های اوکراین در معرض گلوله باران هستند.

روز جمعه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از اوکراین خواست تا در اسرع وقت با رهبران دونباس پای میز مذاکره بنشیند تا توافق‌نامه‌های مینسک را اجرا کنند.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی‌های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رئیس جمهوری روسیه در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی‌یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه همان سال اجرایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما