شناسهٔ خبر: 52683962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آیت الله رئیسی به قطر می‌رود

رئیس جمهور به دعوت رسمی امیر قطر، فردا به دوحه سفر می‌کند ، وزیران نفت و امور خارجه، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفتگوی مقامات دو کشور و تقویت مناسبات دو جانبه و امضای چند قرارداد و تفاهنامه از برنامه های روز اول این سفر است. همچنین قرار است روز سه شنبه سید ابراهیم رئیسی در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی (GECF) سخنرانی کند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) ) یا همان اوپک گازی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد این مجمع متشکل از ۱۱ کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد توباگو و ونزوئلا است که از جمله بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز در دنیا هستند. همچنین کشورهای مالزی، نروژ، عراق، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات به عنوان اعضای ناظر در این مجمع حضور دارند.

وجود میدان گازی مشترک بین ایران و قطر که در سمت ایران پارس جنوبی و در سمت قطر گنبد شمالی خوانده می شود دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است. علاوه بر این میدان گازی مشترک، حضور در مهم ترین سازمان جهانی انرژی یعنی مجمع کشورهای صادر کننده گاز دو کشور از جمله نقاط مشترک تهران و دوحه است.

دیدار رئیسی با ایرانیان مقیم قطر و تاجران قطری و ایرانی از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهور به دوحه است.

جمهوری اسلامی ایران همواره به صراحت اعلام کرده آماده همکاری های نزدیکتر با کشورهای منطقه است و توسعه مناسبات با همسایگان هم از اصول ثابت دولت سیزدهم اعلام شده است. این مهم بارها از سوی رئیس جمهور بیان و از سوی مقام معظم رهبری در دیدار امیر قطر با ایشان، مورد تاکید قرار گرفته است.

توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری، صنعت و هتل‌سازی در ایران وجود دارد که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به شدت قدرتمند قطر می توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این بخشها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.

یکی از ضرورت های توسعه روابط دو کشور تشویق و تلاش برای تسهیل فعالیت بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور است تا روند رو به گسترش روابط بازرگانی شتاب بیشتری به خود بگیرد. در این زمینه تقویت همکاری های بندری و دریایی و ایجاد یک خط کشتیرانی مشترک بین بنادر جنوبی ایران و بنادر "الرویس" و "حمد" قطر می تواند به رونق این تجارت بیفزاید.

بدون تردید قطر می تواند از توانمندی شرکت های ایرانی برای اجرای طرحهای عمرانی در عرصه های مختلف استفاده نماید و با توجه به در پیش بودن جام جهانی فوتبال در ۲۰۲۲ میلادی، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در اجرای طرحهای عمرانی ، قطر را برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم جهانی یاری کند.

توسعه روابط اقتصادی در کوتاه مدت حتی موجب افزایش همکاریهای امنیتی و تامین امنیت راههای آبی در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان هم می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما