شناسهٔ خبر: 52681683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد

سرانجام مذاکرات وابسته به رفتار و اراده امریکا

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه حضور در پنجاه‌وهشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ  با جمعی از مقامات بین المللی، رؤسای جمهور و وزرای خارجه حاضر در آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنان که پنل«هنر توافق؛ ایران و آینده برجام» به عنوان یکی از بخش‌های مهم این کنفرانس بین‌المللی مطرح شد، مذاکرات هسته ای و نتایج آن محور اغلب گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان در وین بود. با وجود این وزیر امور خارجه کشورمان هدف از حضورش در مونیخ را تبیین سیاست خارجی دولت جدید  و مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در کنار تمرکز بر موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها اعلام کرد.
کیفیت توافق در کنار عنصر زمان
او در جریان دیدار دیروزش با «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان علاوه بر رایزنی درباره گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه درخصوص آخرین گفت‌وگوهای وین گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش کنند پس از سال‌ها بی‌عملی، نقش مؤثری در تأمین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا داشته باشند.
به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در جریان گفت‌وگو با همتای آلمانی‌اش در سخنانی که می‌توانست پاسخی به اظهارات صدراعظم آلمان تلقی شود، با رد برخی اظهارات درخصوص تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، تأکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین‌امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت. وی افزود: ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند. موضع‌گیری وزیر امور خارجه کشورمان پس از آن بود که «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در بخشی از اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین گفت: ما در حال حاضر فرصت رسیدن به یک توافق را داریم که اجازه خواهد داد تحریم‌ها لغو شوند. او درباره فوریت بخشیدن به روند مذاکرات گفت: اما اگر به سرعت موفق به انجام آن نشویم، مذاکرات با خطر شکست مواجه می‌شود. شولتس همچنین با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، گفت که زمان مهم تصمیم‌گیری برای ایران فرا رسیده است.
تأکید بر بی اثری کارزارهای رسانه‌ای غرب
وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش که کشورش میزبانی مذاکرات را برعهده دارد، با بیان اینکه طرف‌های غربی باید تصمیم نهایی خود را بگیرند که آیا می‌خواهند به تروریسم اقتصادی جاری و بی عملی‌ها و بدعهدی‌های خود پایان دهند و یا همچنان می‌خواهند به بهانه‌های غیرقابل قبول استخوان لای زخم باقی بگذارند، گفت: برپایی کارزارهای رسانه‌ای از سوی سه کشور اروپایی و امریکا برای دستیابی به اهداف مذاکراتی خود، تأثیری بر مأموریت قطعی مذاکره کنندگان برای صیانت از منافع مردم بزرگ ایران ندارد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با «لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا با تأکید بر اینکه رابطه با اروپا در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با نگاه متوازن به کشورهای قاره سبز پیگیری می‌شود، گفت: اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است، ولی اینکه چند روز و یا چند هفته طول بکشد، کاملاً به رفتار و اراده امریکا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاکره و حقوق مشروع ایران وابسته است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این دیدارها همچنین با رئیس جمهور اسلوونی، رئیس اقلیم کردستان عراق و وزرای خارجه بلژیک، هند، سوئد، هلند، قطر، بوسنی و ارمنستان دیدار و درباره توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه و مسائل پیش رو گفت‌وگو کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما