شناسهٔ خبر: 52679312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نخستین نشست پارلمان برای بررسی جزئیات بودجه؛

پس‌انداز نفتی مجلس برای نسل آینده؛ نسخه بهارستان برای کاهش اتکا بودجه به نفت فروشی

نمایندگان در نشست علنی امروز جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره درآمدهای نفتی در سال آینده را مورد بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ نخستین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 در حالی عصر امروز حوالی ساعت 14 آغاز شد که کلیات این لایحه 19 دی ماه و به دنبال اصلاح آئین نامه مجلس مبنی بر دوشوری شدن بررسی لایجه بودجه تصویب شده بود.

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1401 کل کشور متشکل از یک ماده واحده، 20 تبصره و جداول است که نمایندگان مجلس ابتدا به بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده کشور پرداخته و با اتمام آن وارد بخش هزینه‌ای خواهند شد. براساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس و آیین‌نامه داخلی جلسات بررسی بودجه هر روز برگزار می‌شود.

مجلسی‌ها همچنین در نشست غیرعلنی صبح امروز که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بانک مرکزی برگزار شد لایحه بودجه 1401 را بررسی کردند. همچنین بهارستان‌نشینان در جلسه علنی صبح امروز رسیدگی به دغدغه معلمان این قشر زحمت کش را نیز در اولویت قرار دادند و به رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان پرداختند.

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

تذکر کتبی

با آغاز نشست، تذکرات کتبی نمایندگان مردم در خانه‌ملت به مسئولان دولتی قرائت شد.

پس از طرح تذاکرات نمایندگان بود که پارلمان وارد دستور کار خود یعنی بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده شد و نوبت به بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره این بخش رسید.

 

تمدید احکام نظارتی بودجه ۱۴۰۰ در لایحه بودجه ۱۴۰۱

تذکرات نمایندگان در خلال پیشنهادات و مصوبات در مجلس مطرح می‌شود، سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس یکی از نمایندگانی بود که در اخطاری با استناد به اصل (110) قانون اساسی اعلام کرد؛ پیشنهاد نظارتی کمیسیون انرژی در مورد تبصره (1) لایحه بودجه1401، در بند الحاقی (1) تبصره (19) مطرح شده لذا نیاز به تکرار این موضوع نبود.

دکتر قالیباف در ادامه از همکاران خود تقاضا کرد که به این تذکر توجه ویژه کنند زیرا 22 مورد از موضوعات احکام نظارتی وجود دارد که پیشنهادات به صورت مکرر در این خصوص آمده و اگر بنا باشد برای هر یک از این پیشنهادات موافق و مخالف نظر دهند، وقت بسیاری از مجلس گرفته می‌شود. در نهایت نمایندگان با تمدید احکام نظارتی بودجه ۱۴۰۰ در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

از آنجا که تبصره (1) لایحه بودجه درباره درآمدهای نفتی بود نمایندگان پیشنهادات مختلفی درباره تغییر میزان سهم شرکت ملی نفت از درآمدهای نفتی و کاهش قیمت هر بشکه نفت یا میزان فروش نفت مطرح کردند.

 

نمایندگان از طرح پیشنهاداتی که منجر به تقلیل درآمدهای بودجه می‌شود، خودداری کنند

در جریان بررسی این پیشنهادات بود که حاجی بابایی پشت تریبون قرار گفت و با بیان مثالی بر ضرورت جلوگیری از کاهش درآمدهای نفتی تائید کرد و گفت:  فردی بار شیشه می‌برد یکی با عصا رسید و با عصا به شیشه زد و پرسید، این شیشه چیست؟ فردی که شیشه را حمل می‌کرد پاسخ داد که اگر یک ضربه دیگر بزنی، هیچی. پس از بیان این مثل از نمایندگان خواست که از طرح هر پیشنهادی که منجر به تقلیل درآمدهای بودجه می‌شود، خودداری کنند.

 

مصوبات نفتی مجلس

سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات نفت

صندوق توسعه ملی

وکلای مردم در خانه ملت در ادامه نشست علنی امروز سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت را 40 درصد تعیین کردند.

اما تصویب بند (الف) تبصره (1) لایحه بودجه 1401 با تذکر نادران همراه بود، وی معتقد است برابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت این تبصره بدان معنا است که صادرات نفت در سال آینده باید به 2.7 میلیون بشکه در روز برسد که اساساً این ظرفیت در شرکت ملی نفت ایران برای صادرات وجود ندارد و حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، باز نمی‌توانیم این حجم صادر داشته باشیم. 

رئیس مجلس با توجه به اهمیت بسیار این موضوع، از رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 خواست تا توضیحاتی ارائه کند. حاجی بابایی در توضیحات خود گفت: افزایش میزان صادرات نفت به یک میلیون و 400 هزار بشکه پیشنهاد دولت بود زیرا باید 137 هزار میلیارد تومان کاهش درآمدهای نفتی ناشی از نداشتن تاییدیه برداشت 20 درصدی از صندوق توسعه ملی جبران می شد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بررسی این موضوع خطاب به پورمحمدی، گفت:«بعد از عدم پذیرش 20 درصدی صندوق که 137 هزار میلیارد تومان بوده، دولت باید آن را اصلاح کرده و آن را به صورت مکتوب ارائه می داد.»

 

اعتراضات نمایندگان به اظهارات متناقض دولت درباره میزان فروش نفت در سال آینده 

اواسط نشست علنی بود که تعدای از نمایندگان نسبت به حرف‌های متناقض دولت درباره درآمد نفتی پیش بینی شده برای سال آینده انتقاد کردند یکی از این نمایندگان خضریان بود که با اشاره به صحبت‌های رئیس بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، یادآور می‌شود که آقای صالح آبادی در این جلسه بیان کرد که اعداد را افزایش دادند و این امر موجب به آسیب به ارزش پول ملی است. بنابراین در شرایط کنونی این سوال طرح می‌شود که چرا نماینده دولت در صحن علنی یک حرف می‌زند و نماینده دیگر در جلسه غیرعلنی حرفی دیگر؟ چرا شرکت ملی نفت معتقد است که درآمدهای پیش بینی شده از فروش نفت اعداد بالایی است. آیا با مجلس بازی می‌کنید؟

در ادامه طرح پیشنهادات نفتی نمایندگان، موسوی لارگانی نیز با اشاره به نشست غیرعلنی امروز پارلمان تذکر داد که اظهارات نماینده دولت در این جلسه با نشست علنی کنونی متفاوت است.

 

سقف منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز در سال آینده تعیین شد

براساس موافقت نمایندگان سقف منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز در سال آینده چهار میلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار میلیارد (4.844.000.000.000.000) ریال  تعیین شد.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی 18 بهمن 1400

مجوز مجلس به دولت برای جبران کسری صادرات نفتی از محل صندوق ذخیره ارزی

همچنین مجوز مجلس به دولت برای جبران کسری صادرات نفتی از محل صندوق ذخیره ارزی دیگر مصوبه نفتی وکلای مردم در خانه ملت بود.

برجام محور تذکرات نمایندگان

پایان جلسه علنی مجلس بود که پای برجام به تذکرات شفاهی نمایندگان باز شد.

راستینه: زلف بودجه را به برجام گره نزنیم

بابایی کارنامی: نماینده دولت نباید در مورد برجام اظهارنظری مغایر با منافع ملی داشته باشد

 

در نهایت نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 17 و 51 دقیقه به پایان رسید، بر اساس گفته نیکزاد نشست بعدی فردا ساعت 7:45 صبح برگزار می شود./

پایان پیام

نظر شما