به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس لایحه رتبهبندی معلمان از اوایل دهه 90 مطرح شد و پس از یک دهه کش و قوس این لایحه در آخرین روزهای دولت دوازدهم به مجلس ارسال و پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. البته شورای نگهبان اشکالاتی را به لایحه رتبهبندی معلمان وارد و آن را برای رفع ابهامات به مجلس فرستاد.
امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبهبندی معلمان جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.
بخشی از اصلاحات لایحه رتبه بندی معلمان بدین شرح است:
طبق ماده 3 اصلاح شده، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
طبق تبصره اصلاح شده ماده 4، استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند نیز مشمول این قانون می شوند.
در ماده 5 اصلاحی آمده است: کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنجسال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آییننامه اجرائی این قانون خواهد بود.
همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(15) و(21) سال است و ارفاقات مذکور در تبصرههای (1) و (2) این ماده، از این مدت کسر میشود.
در ماده 6 اصلاحی آمده است: برای رتبههای موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(45%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(55%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(65%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(75%) و استاد معلم حداقل نود درصد(90%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.
نظر شما