شناسهٔ خبر: 52674061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

وزیر خارجه نروژ در دیدار با امیرعبداللهیان:

اسلو آماده گسترش بدون محدودیت روابط با تهران است

وزیر امور خارجه نروژ در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت مذاکرات وین از آمادگی کشورش برای توسعه روابط همه‌جانبه با تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از کانال اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با "آنیکن هویتفلد" همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین تبادل‌نظر کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خوشحالی از بهبودی همتای نروژی خود از کرونا، روابط ۱۱۵ ساله دیپلماتیک بین تهران و اسلو را مبنایی عالی برای گسترش بیش‌ازپیش و همه‌جانبه روابط بین دو کشور دانست و آمادگی کشورمان را برای میزبانی هیئت نروژی در سطح معاون وزیر امور خارجه این کشور برای هماهنگی و پیگیری روند توسعه روابط اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضرورت پیگیری روابط تجاری و اقتصادی ایران و نروژ به‌موازات و مستقل از مذاکرات وین را یادآور شد و تأکید کرد: می‌توانیم در چند حوزه به‌ویژه صنعت نفت و گاز، کشاورزی، انرژی‌های تجدید پذیر و شیلات همکاری‌ها را گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: خوشبختانه اسناد پایه‌ای و توافقات خوبی از گذشته بین دو کشور امضاءشده و مبنای درستی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد که نیازمند پیگیری جدی و اجرایی شدن این توافقات است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موقعیت راهبردی کشورمان، مسیرهای ترانزیت جنوب و شمال را ظرفیتی برای تسهیل دسترسی کشورهای اروپایی ازجمله نروژ به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز توصیف کرد.

هویتفلد نیز ضمن استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، لزوم استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی بین تهران و اسلو و تبادل هیئت‌ها برای پیگیری توسعه روابط را مورد تأکید قرار داد.

هویتفلد در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به اوضاع افغانستان و وضعیت بغرنج مردم این کشور به‌خصوص کودکان و زنان افغانستان، از اقدامات ایران در کمک به مردم این کشور و میزبانی آوارگان افغانستانی تقدیر کرد.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین ابراز امیدواری کرد با حصول توافق در مذاکرات وین شاهد آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی با ایران باشیم و نروژ برای گسترش همه‌جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران آمادگی کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نروژ در این دیدار در خصوص آخرین اوضاع افغانستان و یمن نیز تبادل‌نظر کردند.

انتهای پیام/۴۱۵۵/

نظر شما