به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبهبندی معلمان برای تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
بر این اساس در ماده ۲ اصلاحی آمده است:
شایستگی عمومی: مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد. این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولان مورد بررسی و تأیید قرار میگیرد.
شایستگی تخصصی: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی _ یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
شایستگی حرفهای: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با بهکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
بر اساس تبصره اصلاح شده ماده ۲؛ ارزیابی بند (۱-۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، براساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ خواهد بود.
در ماده ۳ اصلاح شده آمده است: معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
بر اساس ماده ۴ اصلاح شده؛ فرآیند رتبهبندی برای همه معلمان، در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آئیننامه اجرایی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، برمبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، شایستگی عمومی، شایستگی تخصصی، شایستگی حرفهای و تجربه انجام میشود.
در تبصره اصلاح شده ماده ۴ آمده است: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷/ ۰۹/ ۱۳۵۸ شورای انقلاب با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون میشوند.
در ماده ۵ اصلاحی آمده است: کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنجسال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آئیننامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش مییابد.
تبصره ۲- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب ۱۱/ ۷/ ۱۳۹۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یک بار حداقل سه سال میباشد.
تبصره ۳- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصرههای (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر میشود.
در ماده ۶ اصلاح آمده است: برای رتبههای موضوع این قانون، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین میشود. فوقالعاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد (۴۵ درصد)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵ درصد)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد (۶۵ درصد)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵ درصد) و استاد معلم حداقل نود درصد (۹۰ درصد) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوقالعاده شغل است.
تبصره ۱- فوقالعاده رتبهبندی معلمان جزو عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست.
تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوقالعاده رتبهبندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد و مشمول کسور بازنشستگی نیز میگردد.
تبصره ۳- فوقالعاده رتبهبندی موضوع این قانون، از تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ اعمال میگردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمیشوند.
همچنین بهمنظور رفع ایراد شورای نگهبان، دو ماده به عنوان مواد (۷) و (۸) به شرح زیر به مصوبه الحاق، شماره ماده (۷) به (۹) اصلاح و متن آن نیز به شرح زیر اصلاح میگردد:
ماده ۷- به منظور اجرای صحیح نظام رتبهبندی، هیئتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقهای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل میشود: الف- اعضای هیئت ممیزه مرکزی: شامل وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت)، معاون برنامهریزی و توسعه منابع (نایب رئیس)، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دو نفر از معاونین وزارت آموزش و پرورش به انتخاب رئیس هیئت، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، حداقل دو نفر صاحبنظر به انتخاب وزیر آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه فرهنگیان و رئیس مرکز حراست است همچنین ب- اعضای هیئت ممیزه استانی عبارتند از مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیئت)، معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع استان (نایب رئیس)، مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)، یکی از مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه به انتخاب مدیرکل، دو نفر صاحب نظر به انتخاب مدیرکل، معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره استثنایی، رئیس اداره حراست، مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و رئیس پردیس استان دانشگاه فرهنگیان.
ماده ۸- معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقا به یکی از رتبههای موضوع این قانون کسب نمودهاند، هر سه سال یک بار دوباره مورد ارزیابی قرار میگیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبههای پایینتر تنزل مییابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی میگردد.
ماده ۹- آئیننامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) تهیه میشود و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
به گزارش ایمنا، بهروز محبینجمآبادی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز پیش از شروع جلسه علنی در توئیتی نوشت: مجلس انقلابی با توجه ویژه به حوزه تعلیم و تربیت از نخستین روزهای تشکیل مجلس، دولت سابق را مکلف به تدوین لایحه رتبهبندی کرد و با تغییرات مناسب در سختترین شرایط کشور بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی را در تلفیق مصوب کرد. دولت و مجلس انقلابی در اجرا مصمم هستند.
نظر شما