شناسهٔ خبر: 52668017 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین/ از لغو پروازها تا تهدید به تحریم روسیه

تهران - ایرنا - تحولات اوکراین در روزهای اخیر شتابی مضاعف به خود گرفته و در ۲۴ ساعت گذشته، اصابت چند گلوله خمپاره از خاک اوکراین به مناطقی از روسیه و نیز اظهارنظرهای مقامات عالی اروپا، آمریکا و ناتو در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره اوکراین، مهم‌ترین اخبار مرتبط با این رویداد طی شبانه روز گذشته بود.

صاحب‌خبر -

بلینکن: بایدن حاضر است هر زمانی با پوتین گفت و گو کند

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه گفت که «جو بایدن» است در هر زمان با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کند. او گفت مهم است که از بروز جنگ جلوگیری شود. 

بلینکن علی‌رغم بیان اینکه آمریکا به همراه متحدانش یک بسته تحریمی علیه روسیه آماده کرده گفت که اعمال این تحریم‌ها قبل از آغاز حمله روسیه به معنای از دست رفتن بازدارندگی در برابر این کشور خواهد بود.

تماس پوتین و مکرون

بعد از اظهارات بلینکن، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه از تلاشهای ناتو برای ارسال سلاح به اوکراین و همچنین اقدام ناتو در ترغیب اوکراین برای توسل به راهکارهای نظامی انتقاد کرده است.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت که پوتین به مکرون گفته قصد دارد نیروهای نظامی روسیه را از بلاروس خارج کند. الیزه همچنین گفته انتظار می‌رود در ساعت‌های آینده، مکرون، بایدن و صدراعظم آلمان گفت‌وگو کنند.

تماس رهبران فرانسه و اوکراین

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند مکرون بعد از گفت‌وگوی تلفنی با پوتین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تماس تلفنی برقرار کرده که این تماس 105 دقیقه به طول انجامیده است.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرده که این گفت‌وگوی تلفنی یک روز بعد از آن انجام شده که زلنسکی به مکرون گفته بود که اوکراین به آنچه «اقدامات تحریک‌آمیز» روسیه خوانده شده واکنش نشان خواهد داد.

زلنسکی خواستار تلاش‌ها برای آتش‌بس فوری شده است. او به مکرون گفت: «ما از تقویت روند صلح حمایت می‌کنیم. ما خواستار تشکیل جلسه فوری "گروه تماس سه‌جانبه" هستیم.» اشاره زلنسکی به گروهی است که اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا را شامل می‌شود.

ادعای رئیس پنتاگون

پس از این تماس‌های تلفنی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، حجم وسیعی از نیروهای روسیه به سرعت برای تصرف کی یف به سمت این شهر حرکت خواهند کرد. او وضعیت را «بسیار بسیار خطرناک» توصیف کرد.

لوید آستین گفت: «شاهد تجمع شمار زیادی تانک و خودروهای زرهی در آنجا (مرز اوکراین) هستیم. شاهد آن هستیم که توپخانه‌ها و نیروهای راکتی آنجا مستقر شده‌اند که وضعیت را بسیار بسیار خطرناک می‌کند.»

تمدید رزمایش روسیه و بلاروس

همزمان با این تحولات شبکه خبری راشاتودی گزارش داد که بلاروس و روسیه تصمیم گرفته‌اند به دلیل افزایش در فعالیت‌های نظامی، رزمایش نظامی مشترک خودشان را تمدید کنند. رزمایش مشترک روسیه و بلاروس با عنوان «عزم اتحادیه (روسیه و بلاروس) که از تاریخ 10 فوریه آغاز شده قرار بود یکشنبه به پایان برسد.

 موافقت روسیه با نشست «گروه تماس سه جانبه»

یک مقام فرانسوی، پس از رسانه‌ای شدن تماس تلفنی پوتین و ماکرون گفت سران دو کشور توافق کرده‌اند نشست سه‌جانبه میان اوکراین، روسیه و سازمان همکاری و امنیت اروپا روز دوشنبه برگزار شود.

تنش‌زدایی روسیه

سفیر روسیه در آمریکا بار دیگر تأکید کرد مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. او گفت مسکو، دونباس را بخشی از اوکراین می‌داند و قصد تصرف خاک یک کشور خارجی را ندارد.

تحولات اوکراین در روزهای اخیر شتابی مضاعف به خود گرفته و توجه بسیاری از ناظران مساُئل بین‌المللی را معطوف شرق اروپا کرده است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و سایر مقام‌های این کشور در روزهای گذشته بارها ادعاهای مقام‌های کشورهای غربی درباره قصد مسکو برای حمله به اوکراین را رد کرده و گفته‌اند خواستار جنگ نیستند.

با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که امروز یکشنبه نشستی با اعضای تیم امنیتی خود داشت مدعی شده که پوتین تصمیم خودش را برای حمله به اوکراین گرفته است.

هشدار روسیه به اوکراین در مورد اعمال تحریک آمیز در دونباس 

 دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به اوکراین هشدار داد که هر گونه اعمال تحریک امیز در منطقه مناقشه دونباس ممکن است پیامدهای برگشت ناپذیر و بسیار خطرناک به همراه داشته باشد.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا روز یکشنبه گفت که اتحادیه اروپا نباید به مسکو شاخه زیتون (نماد صلح) پیشنهاد دهد در حالی که روسیه سرگرم استقرار نیرو در امتداد مرز اوکراین است.

زاخارووا: غربی ها به اوکراین قدرتمند نیازی ندارند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که عدم درک این واقعیت ازسوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که غرب به یک اوکراین قدرتمند نیازی ندارد، فاجعه در سطح حکومتی برای کی یف است.

زاخارووا روز یکشنبه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: عدم درک این واقعیت ازسوی رئیس جمهوری اوکراین که غرب اوکراین قدرتمند را نمی خواهد و فقط تحت شرایط اجرای اصلاحات مورد نظر خود، حاضر به ارائه کمک های مالی به این کشور است، یک فاجعه است.

هریس: احتمال جنگ در اروپا زیاد است

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه در نشست خبری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان این ادعا که احتمال جنگ در اروپا زیاد است و پوتین هم تصمیمش را برای حمله گرفته است، گفت: تحریم بهترین ابزار بازدارنده علیه روسیه است.

هریس درباره تمایل اوکراین برای عضویت ناتو هم گفت: تمایل اوکراین برای عضویت در ناتو را ارج می‌نهیم اما این مساله زمان خواهد برد، عضویت در ناتو یک شبه میسر نیست و روند خود را نیاز دارد.

کشته شدن دو غیرنظامی در حمله نیروهای اوکراین به لوهانسک

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه ظهر یکشنبه از کشته شدن دو غیر نظامی در حمله خمپاره ای نیروهای اوکراینی به جمهوری لوگانسک خبر داد.

 نیروهای اوکراین امروز همچنین چندین نقطه از جمهوری دونتسک واقع در جنوب شرقی اوکراین را با خمپاره های 120 میلی متری هدف قرار دادند.

به گزارش این رسانه روسی، مقامات جمهوری دونتسک اعلام کردند که دست کم 20 خمپاره به این منطقه اصابت کرده است.

سرنگون شدن پهپاد تجسسی اوکراین در دونباس

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه از سرنگونی یک پهپاد تجسسی اوکراین در منطقه مناقشه دونباس خبر داد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه قبل از ظهر یکشنبه صحنه هایی از یک پهپاد ساقط شده اوکراینی را نشان داد که شبه نظامیان آن را تقریبا سالم در منطقه دونباس فرود آورده اند.

یک مقام پلیس جمهوری خودخوانده لوگانسک در این رابطه اعلام کرد که پهپاد اوکراینی در منطقه لوگانسک در حال پرواز بود که به دست نیروهای این منطقه افتاد و همینک محتویات این پهپاد و فیلمی که گرفته است، در حال بررسی است.

تصمیم بایدن به تشکیل جلسه با شورای امنیت ملی آمریکا

دیشب همچنین اعلام شد بایدن تصمیم گرفته است با تیم امنیت ملی کاخ سفید در باره اوکراین تشکیل جلسه دهد. این جلسه قرار است روز یکشنبه(امروز) برگزار شود.

تهدید آمریکا به اعمال تحریم های بی سابقه علیه روسیه

نانسی پلوسی رئیس مجلس نماینده آمریکا هم شب گذشته در اظهارنظری درباره اوکراین، تهدید کرد در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا تحریم هایی بی سابقه علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

شب گذشته دنیس موناستیرسکی وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که سربازان کشورش آماده هرگونه سناریویی هستند.

لغو برخی پروازها به اوکراین

روز گذشته برخی شرکت های هواپیمایی از جمله لوفت هانزا اعلام کردند که پروازهای خود به برخی مناطق اوکراین را لغو کرده اند.

 دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز روز گذشته در مونیخ به خبرنگاران گفت که   کشورش آماده است با هر سناریوی احتمالی برخورد کند.

ادعای وزیر دفاع آمریکا: روسیه مصمم به حمله است

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که روز گذشته به لیتوانی سفر کرده بود، ادعا کدر که روسیه تصمیم گرفته است حمله به اوکراین را عملی کند.

کاخ الیزه نیز مدعی شد که خطر حمله به اوکراین همچنان به قوت خود باقی است اما هنوز هیچ کسی از این موضوع اطمینان ندارد.

آلمان هم مدعی شد بسته ای تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه آماده شده است.

خواسته زلنسکی از ناتو

زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هم در مصاحبه با سی ان ان، خواستار علنی و آشکار شدن تحریم های ادعایی غرب علیه روسیه شد.

زلینسکی همچنین از اعضای ناتو خواست تا بطور شفاف مشخص کنند که اوکراین چه زمانی می تواند به این ائتلاف نظامی ملحق شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ، صحنه دیگری از جنگ روانی علیه روسیه

اظهارنظرهای مشابه و همسوی مقامات اروپایی و آمریکایی شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ در باره مسئله اوکراین و علیه روسیه نیز از دیگر مهم ترین اخبار روز گذشته در باره اوکراین بود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا از جمله مقاماتی بودند که در سخنرانی های روز گذشته در مونیخ، به بهانه پشتیبانی از اوکراین، به مسیر جنگ روانی علیه روسیه ادامه دادند و اظهارات گذشته خود را با هدف تهدید روسیه مطرح کردند.

سفر زلنسکی به مونیخ 

صبح روز گذشته همزمان با دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با وجود خاص  بودن شرایط کشورش و با وجود توصیه برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه بهتر است او از سفر به مونیخ سفر نظر کند، عازم مونیخ شد و علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس، با خانم کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا ملاقات و با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز مصاحبه کرد.

اصابت خمپاره به خاک روسیه

اصابت چند گلوله خمپاره از خاک اوکراین به مناطقی از خاک روسیه در استان راستف، رویداد مهمی دیگر از تحولای پرشتاب اوکراین در روز گذشته بود. بعد از اصابت این خمپاره ها، در استان راستف روسیه وضعیت اضطراری اعلام شد.

ساعتی بعد از انتشار خبر اصابت گلوله خمپاره به خاک روسیه، برخی رسانه ها مدعی شدند که یک سرباز اوکراینی در گلوله باران سربازان روس تبار در منطقه دونباس کشته شده است.

سیل پناهجویان از دونباس به روسیه

صبح روز گذشته(شنبه) رسانه ها روسیه از ورود بیش از ۲۵ هزار پناهجو از دونباس به خاک روسیه خبر دادند و اعلام کردند با این رویداد، بحران اوکراین عملا وارد فاز جدیدی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما