شناسهٔ خبر: 52642167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عقب‌نشینی خوش‌نشین‌ها

روزنامه جوان

امروز آخرین مهلت برای آزاد‌سازی سواحل از ۶۰ متر حریم دریا است. بسیاری از وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها و دستگاه‌های خوش‌نشین در سواحل استان‌های شمالی پس از دستور رئیس‌جمهور به صورت ضربتی سازه‌های متصرف را در حریم دریا آزاد کردند.

صاحب‌خبر -

امروز آخرین مهلت برای آزاد‌سازی سواحل از ۶۰ متر حریم دریا است. بسیاری از وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها و دستگاه‌های خوش‌نشین در سواحل استان‌های شمالی پس از دستور رئیس‌جمهور به صورت ضربتی سازه‌های متصرف را در حریم دریا آزاد کردند. در برخی استان‌ها همچون استان مازندران اخبار رسمی حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد تصرفات حریم دریا آزادسازی شده‌است. آزادسازی به سواحل جنوبی هم تسری پیدا کرده‌است. بخش اعظم کار انجام شده، اما هنوز تا نهایی شدن، اقداماتی باقی است.
آزاد‌سازی ۹۰ درصدی در استان‌های شمالی
وزیر کشور با اعلام اینکه آزادسازی سواحل گیلان و مازندران بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌است، اعلام کرده این روند همچنان با جدیت کامل ادامه دارد.
احمد وحیدی در نشست مشترک با استانداران استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور با بیان اینکه در استان گلستان از همان ابتدا مسئله خاصی در حوزه تصرف سواحل نداشته‌ایم، اعلام کرد: در این نشست پیشرفت آزادسازی سواحل کشور به طول ۶۰ متر از حریم ساحل به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد کار آزادسازی سواحل به نحو مناسب و مؤثری در استان‌های شمالی کشور پیش رفته‌است.
به گفته وزیر کشور در استان‌های جنوبی کشور هم آزاد‌سازی سواحل در حال پیگیری است؛ به گونه‌ای که در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان روند آزادسازی سواحل بدون مشکل خاصی در حال انجام است.
وحیدی در خصوص ساماندهی سواحل تأکید کرد: در این حوزه محوریت کار با شهرداران مناطق است و تلاش داریم با انجام حمایت‌های فنی و لجستیکی لازم هر چه سریع‌تر سواحل آزاد شده در اختیار شهروندان عزیز کشور قرار گیرد.
هرگونه دخل و تصرف در ساحل ۶۰ متری ممنوعیت قانونی دارد
در همین خصوص سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران با اشاره به آزادسازی ۹۲ درصدی سواحل مازندران در حریم ۶۰متری تصریح کرد: در بخش اعظمی از پلاژ‌های دولتی طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری ایجاد مهمانسرا، مجتمع‌های مسکونی، رفاهی و واحد‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی باشد، ممنوع محسوب می‌شود.
حسینی‌پور خاطر نشان کرد: مازندران با بیش از ۹۲ درصد آزاد‌سازی حریم ۶۰ متر دریا از سوی دستگاه‌های دولتی پیشتاز است.
مردم تا تابستان به دریا می‌رسند
با آزاد‌سازی سواحل باید زمینه دسترسی شهروندان به سواحل حریم دریا فراهم شود تا مردم بتوانند به راحتی از مسیر‌های موجود به دریا دسترسی پیدا کنند. به گفته مسئولان تا تابستان مردم می‌توانند با فراهم شدن زیر‌ساخت‌ها به دریا برسند. همچنین ساخت هر مانع تحت هر عنوان به گونه‌ای که مانع دسترسی مردم به سواحل بشود، در حریم ۶۰ متر ممنوع اعلام شده‌است.
عقب‌نشینی نیرو‌های مسلح از سواحل استان‌های شمالی کشور
پس از دستور رئیس‌جمهور و به تبع آن دستور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های تابعه نیرو‌های مسلح از اماکن غیر عملیاتی در سواحل دریای خزر، تیم بازرسی استقرار یافته در این مناطق پس از نظارت و بررسی‌های میدانی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همه اماکن تابعه سازمان‌ها و یگان‌های نیرو‌های مسلح در سواحل شمالی کشور با هماهنگی استانداری‌های گیلان، مازندران و گلستان تا ۲۷ بهمن‌ماه بر اساس ضوابط تعیین‌شده به میزان ۶۰ متر از اماکن غیر‌عملیاتی در سواحل دریای خزر که جنبه غیر‌نظامی و تفریحی دارند، عقب‌نشینی کردند.
۷۰ درصد حریم محیطی سد البرز آزادسازی شد
رئیس کل دادگستری استان مازندران نیز از تخریب بنا‌های غیر مجاز در حریم سد البرز در شهرستان سوادکوه شمالی خبر داد.
حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و بر اساس گزارش دادستانی سوادکوه شمالی وجود این بنا‌های غیر مجاز مانع از آبگیری سد البرز بوده و خطرات و حوادث جانی و مالی را برای ساکنین به دنبال داشت. تخریب سازه‌های غیر‌مجاز باعث پیشگیری از بروز حوادث مورد اشاره در حریم سد البرز شد.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مازندران افزود: با همکاری و هماهنگی دادستان سوادکوه شمالی ۷۰ درصد حریم محیطی سد با کمک و همیاری مردم و ۳۰ درصد باقی مانده متعلق به افرادی است که مشکلات حقوقی و قضایی دارند و به زودی با کمک مردم، مسئولان و آب منطقه‌ای حریم سد کاملاً آزادسازی خواهد شد.
مساحت سواحل اشغالی در جنوب کشور بیشتر است
قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید می‌کند مساحت سواحل تصرف‌شده در جنوب بیشتر از شمال کشور است. به گفته رضا بیانی، هرمزگان و بوشهر از نظر مساحت سواحل اشغالی در جنوب کشور بیشترین آمار را دارند. مسئولان این دو استان نیز طی دو هفته گذشته دستور آزاد‌سازی فوری سواحل خلیج فارس را صادر کرده‌اند.
در روز‌های گذشته ۳۰ کیلومتر از ساحل قشم و۴۰کیلومتر از ساحل جزیره هرمز آزاد‌سازی شده‌بود. رئیس کل دادگستری هرمزگان هم گفت: ۴کیلومتر از ساحل ضلع غربی شهر درگهان که در حریم ۶۰ متر ساحل قرار داشت، رفع تصرف شد. مجتبی قهرمانی گفت: محدوده رفع تصرف شده شامل دیوار چینی، پی سنگی، سازه‌های سرپوشیده و غیرمسقف بدون سکونت، سد و بند خاکی بوده‌است.
آغاز آزادسازی سواحل مکران در چابهار
نخستین آزادسازی‌ها در سواحل مکران پس از دستور رئیس‌جمهور در چابهار رقم خورد و تاکنون ۱۲ هزار و ۴۵۰ متر مربع از سواحل مکران آزادسازی شده‌است. محمدیونس حقانی، شهردار چابهار در این‌باره اعلام کرد: پیرو دستور رئیس‌جمهور و با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چابهار و مراجع ذی‌ربط دیگر، شهرداری چابهار نیز همانند دیگر بنادر کشور آزادسازی سواحل دریای عمان را آغاز کرده‌است. در این راستا یک هزار و ۷۰۰ مترمربع از تصرفات اداره میراث فرهنگی، ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع از اداره هواشناسی، ۶‌هزار مترمربع از شرکت «پرلیت» و ۲۵۰ مترمربع از مرکز ملی اقیانوس‌شناسی آزادسازی شده‌است.
طرح‌های ضربتی نیازمند نظارت‌های سیستمی مداوم است؛ چراکه اگر امروز به شکل صحیح و اصولی اجرا نشود، به دوباره کاری و رفع تصرف مجدد ‏خواهد انجامید.

نظر شما