شناسهٔ خبر: 52638511 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سالی دیگر با تاخیر در پرداخت بدهی انگلیس به ایران گذشت

سالی دیگر بر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران گذشت؛ پولی که حدود نیم قرن پیش شاه ایران بابت خرید ۲۳۰۰ تانک چیفتن و نفربر زرهی به انگلیس پرداخته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مجتبی قاسم زاده خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن؛ سالی دیگر بر بدهی حدود ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران گذشت؛ پولی که حدود نیم قرن پیش، شاه ایران بابت خرید دو هزار و سیصد تانک چیفتن و نفربر زرهی به انگلیس پرداخت؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انگلیس با اینکه تمام و کمال، پول این جنگ افزار‌ها را دریافت کرده بود نَه تانک‌ها و نفربر‌های زرهی را به ایران تحویل داد و نَه حاضر شد پول ایران را پس دهد.

<div id="video-display-embed-code_7651006"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3364827/7651006?width=600&height=350"></script></div>

دانکن کمپل پژوهشگر سیاسی در اینباره گفت: دولت بریتانیا از همان ابتدا قصد نداشت مطالبات ایران را پرداخت کند و با سیاست فرسایشی کردن ماجرا تلاش می‌کند تا این موضوع به دست فراموشی سپرده شود.

معامله‌ای که اسناد منتشر شده آن نشان داد، برجسته‌ترین افسر اطلاعاتی سازمان جاسوسی خارجی انگلیس در امور ایران، عامل آن بوده که موجب شده با انعقاد بزرگترین معامله تسلیحاتی آن زمان، ضمن جلوگیری از ورشکستگی شرکت جنگ افزارسازی انگلیس، کمک شایانی به اقتصاد دچار رکود آن زمان این کشور کُند که خود او نیز علاوه بر پاداش نقدی به پاس خدماتش از ملکه انگلیس لقب " سِر" دریافت کرد.

امتناع انگلیس از پرداخت بدهی خود به ایران به رغم پیگیری ها، مسئولان کشورمان را برآن داشت تا از سال ۱۳۶۸ شکایت حقوقی را در دادگاه‌های بین المللی از جمله در فرانسه و دادگاه بین المللی لاهه پیگیری کنند. پرونده آنقدر شفاف بود که در همه موارد و به رغم همه تلاش‌های انگلیس رای به سود ایران صادر شود.

با گذشت سال‌ها از آرای دادگاه‌های بین المللی و تجدید نظر، همچنان انگلیس بدهی خود را به ایران نپرداخته است موضوعی که به گفته معاون وزیر امور خارجه کشورمان در سفر اخیر به لندن، بخش قابل توجهی از گفتگو‌های پنج ساعته با مقامات انگلیس به آن اختصاص یافت.

علی باقری کنی اظهارداشت: ما پیشتر درباره اصل بدهی و همچنین میزان بدهی به توافق رسیدیم، اما مسئله‌ای که اکنون پرداخت بدهی را به تاخیر انداخته موضوع نحوه پرداخت این بدهی از سوی انگلیس است که پیشنهاد‌های مختلفی دراینباره مطرح شده، اما هرکدام از این پیشنهاداتی که تاکنون مطرح شده اشکالاتی در اجرا متوجه آن هست که در نهایت قرار شد با تعامل نهاد‌های مالی و بانکی دوطرف این موضوع به طور جدی‌تر مورد پیگیری قرارگیرد.

به تازگی لیز تراس، بیستمین وزیر امور خارجه انگلیس در سال‌های پس از این قرارداد، با تکرار سخنان دیگر مقامات این کشور در سال‌های اخیر تحریم‌های بانکی را علت نپرداختن بدهی انگلیس به ایران عنوان کرده است، در حالی که جرمی هانت وزیر امور خارجه اسبق انگلیس، از وجود چندین راه برای پرداخت آن خبر داده بود.

اکنون، حتی برخی از رسانه‌های انگلیسی از جمله دیلی میرور گزارش می‌دهند که این کشور برای تقویت روابط و خوشایند آمریکا تمایلی ندارند تا بدهی ایران را بپردازد.

 

نظر شما