شناسهٔ خبر: 52635207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سناتور تد کروز:

دولت بایدن در خصوص اجرای تحریم‌های ایران به کنگره دروغ گفت

سناتور «تد کروز» در سخنانی گفت مقام‌های دولت بایدن در خصوص تعهد خود به اجرای تحریم‌های ایران دروغ گفته اند.

صاحب‌خبر -

پایگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت: مقام‌های دولت بایدن در طی ادای سوگند در برابر کنگره متعهد شده بودند تحریم‌های ایران را با قاطعیت اجرایی خواهند کرد. یک سال از این تعهدات گذشته و حال سناتور تد کروز (سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس) می‌گوید شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که مقامات دولت (بایدن) به کنگره دروغ گفته اند.

بر پایه گزارش این پایگاه آمریکایی، «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین و «رامین طلوعی» دستیار اقتصادی وزیر خارجه آمریکا در شهادت کتبی که نسخه‌ای از آن به دست پایگاه «واشنگتن فری بیکن» رسیده، کتبا سوگند خورده بودند تا تحریم‌ها علیه آنچه به ادعا، «تجارت غیرقانونی نفت از سوی ایران» خوانده می‌شود را تقویت کرده و نیز فشار‌ها بر چین در خصوص این مسأله را افزایش دهند. این در حالی است که از سال گذشته، فروش نفت ایران به چین و سایر کشور‌ها به سرعت زیاد شده و جهش ۴۰ درصدی داشته است؛ مسأله‌ای که به ادعای این پایگاه، اتهام‌ها در خصوص اینکه دولت بایدن در حال چشم بستن به روی اجرای تحریم‌ها به منظور امضای نسخه‌ای از توافق ۲۰۱۵ است را بر می‌انگیزد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که جمهوری خواهان کنگره به شکلی یکپارچه مخالف توافقی جدید هستند، حال تعهدات «برنز» و «طلوعی» بار دیگر تحت بررسی قرار گرفته است. سناتور تد کروز و همکارانش می‌گویند این مقامات هرگز قصد تقویت تحریم‌ها را نداشتند و به منظور کسب تأیید، کنگره را گمراه کردند.

تد کروز در گفت‌وگو با نشریه واشنگتن فریبیکن مدعی شد: قرارداد جدیدی که بایدن امیدوار است تا با ایران نهایی کند، بازار تسلیحاتی گسترده‌ای را بر روی پوتین باز کرده و انرژی بیشتری را در اختیار توسعه طلبی شی جین پینگ (رئیس جمهور چین) قرار می‌دهد و تمامی این‌ها در حالی است که میلون‌ها دلار را در راستای تروریسم در خاورمیانه و ماورای آن تزریق خواهد کرد.

او در ادامه ادعا‌های خود به این نشریه آمریکایی گفت: بایدن و مقامات دولت در حال مماشات با روسیه، چین و ایران هستند و این کشور‌ها نیز با همدیگر متحد می‌شوند تا منافع آمریکا را تضعیف کنند.

گفتنی است اظهارات این سناتور امریکایی در حالی بیان می‌شود که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفتگو به خبرگزاری فرانسه مدعی شده بود پیشرفت اساسی در مذاکرات وین برای نجات توافق هسته‌ای ایران حاصل شده است و در صورتی که ایران در این خصوص جدیت نشان دهد، توافق ظرف چند روز امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: ادعای مقام آمریکایی: توافق هسته‌ای در صورت جدیت ایران امکان پذیر است

با این حال، علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان از طرف‌های مذاکره کننده خواسته است تا واقع بین بوده و بتوانند تصمیمات جدی بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان/ بین الملل/ ایران

نظر شما