شناسهٔ خبر: 52621711 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارزش صادراتی هر تن محصولات پلیمر ایران یک چهارم میانگین جهانی است

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: میانگین رقم صادراتی ایران برای هر تن پلیمر نزدیک به 1500 دلار در هر تن است آن هم در شرایطی که این میزان برای متوسط جهانی بعضاً به 5 تا 6 هزار دلار در هر تن بالغ می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، سعید ذکایی بیان کرد: هم‌اکنون میانگین رقم صادراتی ایران برای هر تن پلیمر (با احتساب ماده اولیه و کالاهای تولیدشده در زنجیره ارزش آن) رقمی نزدیک به 1500 دلار در هر تن است آن هم در شرایطی که این میزان برای متوسط جهانی بعضاً به 5 تا 6 هزار دلار در هر تن بالغ می‌شود. نکته مهم آن‌که این رقم در ژاپن حتی به 10 هزار دلار در هر تن نیز می‌رسد.  

وی گفت: با توجه به رقم ارزآوری فعلی از صنایع پتروشیمیایی می‌توان گفت اگر نوآوری در این صنایع جدی در نظر گرفته و محصولات نوآورانه تولید و وارد بازارها شوند، قطعا این رقم بالاتر خواهد رفت و به ۵۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید. هرچقدر کالایی که تولید می‌شود پیچیده‌تر باشد، ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت، بنابراین توجه به تولید محصولاتی با نوآوری و فناوری بالاتر بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

ذکایی گفت: این در حالی است که ایران با مزیت نسبی در حوزه تولید محصولات پتروشیمی از یک توانمندی بالقوه و مهم برخوردار است. همچنین از نگاه بنگاه‌داری هر چقدر کالا با ارزش افزوده بیشتر و فناوری بالاتری تولید شود، از درآمدزایی برتری برخوردار خواهد بود و در کنار آن اشتغالزایی پایدار را به ارمغان می آورد.

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران‌ افزود: سرعت تغییرات در جهان به شدت بالاست آن‌هم در شرایطی که رشد فناوری‌ها و الزامات حفاظت از محیط‌زیست به عنوان یک دغدغه جهانی را باید مورد توجه قرار داد. این تحولات بزرگ البته مشوق‌های بسیار و تهدیدات گسترده برای اغلب صنایع حوزه پلیمری به همراه خواهد داشت.

وی گفت: ذات انقلاب چهارم صنعتی دنیایی از تغییر را به همراه می‌آورد که تنها به عنوان یک نمونه کوچک و مهم برای صنایع پلیمری می‌توان به خودروهای برقی اشاره کرد که از قطعات پلاستیکی و پلیمری بسیاری برخوردار است. در این شرایط شرکت‌ها هرچه خلاق‌تر و نوآورتر باشند، موفق‌تر خواهند بود.

ذکایی عنوان کرد: در داخل، شاهد تصویب مجموعه‌ای از قوانین هستیم و برخی دیگر در شرف تصویب هستند که بر صنعت پلاستیک تاثیر می‌گذارد بنابراین بنگاه‌ها جهت آماده‌سازی برای سال آینده باید برنامه‌ریزی‌ منسجمی برای توسعه محصولات، فناوری و توسعه بنگاه‌های خود داشته باشند تا بتواند با هوشمندی برای سال جدید، خود را آماده و سازمانشان را خلاق کنند.

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه صنعت پلیمر صنعت پرتحولی است، گفت: برای یک بنگاه اقتصادی هر تغییری که ارزش آفرینی داشته و ارزش افزوده بالاتری را به همراه آورد یک نوآوری محسوب شده و الزاماً به رشد فناوری محدود نمی‌شود. تغییر مدل کسب و کار یا بهبود بازاریابی و فروش ، نوآوری در فرآیندها و افزایش بهره‌وری ، همگی به عنوان یک نوآوری دسته‌بندی می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما