شناسهٔ خبر: 52615098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق

امیرمحمد سلیمانی

صاحب‌خبر -

قسمت سریال شانزدهم سریال خاتون به معنای واقعی کلمه همان اپیزودی است که هیچکس انتظار آن را نداشت. این اپیزود به عنوان اپیزود پایانی فصل اول سریال خاتون به شکل ناامیدکننده‌ای بی‌هدف ظاهر می‌شود و اساسا بدون ایجاد هیچ پیش‌زمینه‌ای به پایان می‌رسد. قسمت شانزدهم سریال خاتون به معنای واقعی کلمه از بی‌مسئولیتی کارگردان سریال نسبت به پروژه خود سخن می‌گوید. با ویجیاتو همراه باشید.

وقتی سریال خاتون در تابستان سال جاری به عنوان جدیدترین سریال انحصاری سرویس استریم نماوا از راه رسید، بسیاری تصور می‌کردند نماوا در مسیر تبدیل‌شدن به یک قطب قدرتمند در صنعت سریال‌سازی ایران است که می‌تواند با نهادهای ثروتمندی مانند صدا و سیما رقابت کند. اگرچه موفقیت سریال قورباغه این ادعا را مطرح کرده بود اما سریال خاتون می‌توانست آن را ثابت کند. سریال تینا پاکروان در چند اپیزود ابتدایی به معنای واقعی کلمه تحسین‌برانگیز ظاهر شد.

نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق

مسیر جذاب سریال خاتون می‌توانست موفقیت آن را تضمین کند. اما تنها پس از چند اپیزود، سریال تینا پاکروان در مسیر سقوط قرار گرفت. به عبارت دیگر، سریال پس از پایان نیم‌فصل اول و با آغاز نیم‌فصل دوم به شکل بلاتکلیفی به مسیر خود ادامه داد و به همین دلیل هواداران خود را به شدت ناامید کرد. اما در شرایطی که تماشاگران سریال تینا پاکروان انتظار داشتند که روند سقوط سریع سریال خاتون در قسمت نهایی کندتر از قبل شود، قسمت شانزدهم سریال خاتون به یک فاجعه مطلق تبدیل شد. قسمت شانزدهم سریال خاتون به معنای واقعی کلمه ناامیدکننده، ضعیف و بلاتکلیف است و به همین دلیل می‌تواند آینده این مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد.

بلاتکلیفی در داستان‌پردازی

همه مشکلاتی که در پانزده قسمت قبلی سریال خاتون در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند در قسمت شانزدهم مانند سیلی مهیب دوباره از راه می‌رسند. به عبارت دیگر، قسمت شانزدهم سریال خاتون مانند آواری روی سر مخاطب خراب می‌شود و به شکل توهین‌آمیزی به او یادآوری می‌کند که اساسا با سریالی مواجه بوده که از ابتدا هم قرار نبوده مخاطب را امیدوار نگاه دارد. قسمت پایانی فصل اول سریال خاتون از همان نخستین ثانیه‌ها اساسا هدفی را دنبال نمی‌کند و مانند شخصیت‌های اصلی داستان سرگردان است.

نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق

به نظر می‌رسد که تینا پاکروان [به عنوان نویسنده فیلم‌نامه سریال خاتون] اساسا ایده‌ای برای مدیریت فیلم‌نامه سریالش نداشته و از یک نقطه‌ای به بعد تنها برای ادامه‌دادن داستان مجبور شده تا همه شخصیت‌ها را به جان یکدیگر بیاندازد. یاری‌گرفتن بیش از حد از شخصیت‌های فرعی و اصلی برای ادامه‌دادن داستان سریال خاتون هم پدیده‌ای نیست که تنها در قسمت شانزدهم دیده شود. ورود بسیاری از شخصیت‌های فرعی به سریال هم اساسا به همین دلیل رخ داد تا سریال بتواند نفسی تازه کند و به مسیر ناامیدکننده‌اش ادامه دهد.

مشکلات جدی فیلم‌نامه

خاتون [با هنرنمایی نگار جواهریان] و رضا فخار [با هنرنمایی میرسعید مولویان] دو شخصیتی هستند که در قسمت شانزدهم سریال خاتون تحت تعقیب قرار می‌گیرند. اما نکته جالب آن است که سریال بدون توجه به این نکته به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا به راحتی در خیابان‌های شهر قدم بزنند و حتی راهی سینما شوند! این مشکلات جدی فیلم‌نامه که ظاهرا ناشی از عدم توانایی فیلم‌نامه‌نویس در مدیریت داستان است به معنای واقعی کلمه توهین‌آمیز به نظر می‌رسند. شاید به همین دلیل باشد که قسمت شانزدهم سریال خاتون به شکل عجیبی گیج‌کننده و سردرگم است.

نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون - فاجعه مطلق

از سوی دیگر، قسمت شانزدهم سریال خاتون اصلا در سطح و اندازه یک اپیزود پایانی قدرتمند ظاهر نمی‌شود. پایان این اپیزود به شکل سردرگم‌کننده‌ای بی‌هدف به نظر می‌رسد و به همین دلیل پذیرش آن به عنوان یک اپیزود پایانی جذاب، غیرقابل قبول است. به نظر می‌رسد که تینا پاکروان اساسا ایده‌ای برای موفقیت سریال تاریخی‌اش ندارد و به همین دلیل مجبور شده تا به هر خرده‌روایتی پناه ببرد تا داستان سریالش را ادامه دهد. قسمت شانزدهم سریال خاتون به معنای واقعی کلمه فاجعه است و احتمالا سرنوشت این سریال را مختومه اعلامه می‌کند. اگر نماوا ساخت ادامه سریال خاتون را تایید کند باید نگران آینده این سرویس استریم بود. چراکه ساخت ادامه این سریال با این وضعیت اساسا منطقی به نظر نمی‌رسد.

سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:

  • نگاهی به قسمت اول سریال خاتون – فاشیسم سینمایی
  • نگاهی به قسمت دوم سریال خاتون – باران خونین داس و چکش
  • نگاهی به قسمت سوم سریال خاتون – شیوع ویروس سرخ
  • نگاهی به قسمت چهارم سریال خاتون – عاقبت خوردن نان خلق
  • نگاهی به قسمت پنجم سریال خاتون – بگذارید این وطن دوباره وطن شود
  • نگاهی به قسمت ششم سریال خاتون – همسری که همراه نیست
  • نگاهی به قسمت هفتم سریال خاتون – تصویر دقیق زن گیلانی
  • نگاهی به قسمت هشتم سریال خاتون – روایت خسته‌کننده
  • نگاهی به قسمت نهم سریال خاتون – گفتار مدرن یک پوستین کهنه
  • نگاهی به قسمت دهم سریال خاتون – سرگیجه‌‌ای از شخصیت‌ها
  • نگاهی به قسمت یازدهم سریال خاتون – عاشقانه در عاشقانه
  • نگاهی به قسمت دوازدهم سریال خاتون – پوستین جذاب یک باطن مستهلک
  • نگاهی به قسمت سیزدهم سریال خاتون – عشق مسموم
  • نگاهی به قسمت چهاردهم سریال خاتون – مسیر گمراه‌کننده
  • نگاهی به قسمت پانزدهم سریال خاتون – آغاز پایان

برچسب‌ها:

نظر شما