شناسهٔ خبر: 52607134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پرستار سالمند یا خانه سالمندان، مقایسه ای همه جانبه

صاحب‌خبر - بخواهیم یا نخواهیم جامعه ی ایران پا به سن گداشته و در سالهای نه چندان دور و آینده با انبوهی از سالمندان مواجه خواهیم بود که مسائل و مشکلات خود را دارند.در این بین باید مقایسه ای منصفانه بین خانه سالمندان و خانه ی خود داشته باشیم. پرستار سالمند فردی است که در مراقبت و نگهداری اصولی از سالمندان تجربه و تخصص دارد. سالمندی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌هاست. سالمندی دوران شکوهمندی است که فرد پس از سال‌ها زندگی و کسب انواع تجارت روزگار به منبعی غنی برای الهام بخشی به افراد خانواده تبدیل می‌شود. این افراد که به سنین بازنشستگی رسیده‌اند متاسفانه به دلیل کهولت سن و فرسودگی بدن و سیستم ایمنی، معمولاً دچار بیماری‌های حاد و مزمن می‌شوند و پرستار سالمند در منزل در این مورد به آنها کمک می کند.

مشکلاتی که در سنین سالمندی به سراغ افراد می‌آید به دلیل ایجاد ضعف در سلامت و جسم فرد در نهایت باعث می‌شود که فرد سالمند نتواند نیاز‌های روزمره خود را برطرف کند. از جمله این نیاز‌ها می‌توان به خرید مواد غذایی و تهیه غذا، نظافت شخصی و استحمام، و سایر امور روزمره اشاره کرد. فردی که به عنوان مراقب سالمند این کارها را انجام می دهد باید توان و تجربه کافی داشته باشد.

سالمندان در سنینی قراردارند که رسیدگی به نیاز‌های آنان در افزایش طول عمر و بالارفتن کیفیت زندگی فرد نقش به سزایی خواهد داشت. افراد سالمند در سنین سالمندی ممکن است به بیماری‌های رایجی مانند آلزایمر یا پارکینسون مبتلا شوند که در نهایت توان و قدرت رسیدگی شخصی را از فرد می‌گیرد.

از گذشته‌های دور در این مواقع نگهداری از سالمندان توسط خود افراد خانواده انجام می‌شده است. اما با توجه به مشغله و درگیری‌های روزمره که افراد برای تأمین زندگی با آن‌ها مواجه هستند نگهداری از این افراد تقریبا برای بسیاری از خانواده‌ها بسیار مشکل و تا حدی نشدنی است.

امروزه اکثر افراد اعم از خانم‌ها و یا آقایان که در سن کار هستند خارج از خانه مشغول هستند و امکان نگهداری از سالمند را ندارند. در پاره‌ای موارد هم اوضاع سلامتی سالمندی به حدی وخیم است افراد خانواده شخصاً نمی‌توانند از سالمند نگهداری کنند. در این صورت افراد بایستی به مراجع و مراکز معتبر که خدمات نگهداری از سالمندان را ارائه می‌دهند مراجعه کنند.
 

برای نگهداری از سالمندان چه روش‌هایی وجود دارد؟
همانطور که گفته شد نگهداری از سالمند بدحال در منزل نیازمند وقت و تخصص کافی برای این کار است. از طرفی دیدیم که افراد غالباً نه وقت کافی برای این کار دارند و نه تجربه‌ای در این کار دارند.

یکی از راه‌ها و تصمیمات رایجی که از گذشته گرفته می‌شده است انتقال سالمند به خانه سالمندان است. خانه سالمندان محلی تخصصی برای نگهداری از سالمندان است. در این مراکز پرستاران با تجربه و حرفه‌ای از سالمندان نگهداری کرده و روند درمانی و سلامتی آن‌ها را کنترل می‌کنند. پزشکان متخصص هم در این مراکز حضور یافته و ویزیت‌های پزشکی در همین محل انجام می‌شود.

دیگر از مواردی که می‌توان در مورد مزایای خانه سالمندان اشاره کرد تغذیه صحیح و اصولی برای سالمندان است که طبق تجویز متخصصان برای سالمندان تهیه و سرو می‌شود.

یکی از معایب خانه‌های سالمندان هزینه بالای آن است. در این مراکز به علت امکانات و فضای گسترده‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مرکز هزینه‌های بالایی داشته و. از این رو در نهایت قیمت تمام شده برای مراجعین هزینه‌ای هنگفت خواهد بود.

سالمندن عمری در کنار خانواده زندگی کرده‌اند و در تمام این ایام عزت نفس خود را حفظ کرده‌اند. انتقال افراد به خانه سالمندان به نوعی حس بدی در فرد ایجاد کرده و باعث افت عزت نفس و در نتیجه رنج بردن از افسردگی می‌شود.

همین مشکل در دراز مدت می‌تواند اثرات منفی زیادی روی سلامتی و روند درمانی فرد بگذارد. نداشتن روحیه بر اثر دوری از خانواده و عزیزان مشکلی است که در کشور ما به علت عاطفی بودن افراد بیشتر مشاهده می‌شود.

چگونه در منزل از سالمند نگهداری کنیم؟
در بخش قبل گفتیم که اگر خانواده توان و زمان لازم برای نگهداری از سالمند را نداشته باشند باید این کار را به مراکزی بسپارند که تخصص و تجربه این کار را دارند. یکی از این نوع مراکز خانه سالمندان است که با نکات مثبت و منفی آن آشنا شدیم.

روش دیگری که می‌توانیم از آن استفاده کنیم مراجعه به مراکز تأمین پرستار در منزل است. در این روش شما می‌توانید با این مراکز تماس گرفته، مراجعه کنید و در نهایت با بررسی گزینه‌هایی که مرکز به شما پیشنهاد می‌دهد شخصی را با توجه به تحصیلات و تجارب و معیارهایی که خود در نظر دارید انتخاب کنید. این فرد به صورت موقت یا دائم به محل سالمند اعزام می‌شود.

در این روش فرد سالمند در منزل خود نگهداری می‌شود. نزدیک عزیزان خود است و عزت نفس خود را خواهد داشت. همچنین برای افراد خانواده بسیار راحت‌تر است تا به دید و بازدید از سالمند بروند.

استفاده از پرستار سالمند زمانی موثر است که فرد استخدام شده قابلیت های لازم را در نگهداری از سالمند داشته باشد. طبیعتاً پرستاری از سالمند سالم با پرستاری از سالمند بیمار بسیار متفاوت خواهد بود. از این رو این حرفه نیازمند تجربه و تخصص گسترده‌ای است.
 

وظایف پرستار سالمند در منزل چیست؟
پرستار سالمند در منزل وظیفه رسیدگی به کلیه امور زندگی روزمره را برعهده دارد از جمله:
  • تهیه مواد اولیه و غذا برای سالمند
    قضای حاجت و استحمام
    شستشوی ظروف و لباس‌ها
    نظافت و تمیزکاری منزل
    انجام خرید‌های روزانه
    رسیدگی به درمان و دارو‌های فرد سالمند
    رصد و مراقبت از روند سلامت سالمند و در صورت نیاز یادداشت موارد مهم و گزارش به پزشک معالج
چه زمانی ما نیازمند پرستار سالمند می‌شویم؟
پاسخ دادن به این سوال کمی پیچیده به نظر می‌رسد افرادی که نیازمند این خدمات هستند اغلب کسانی هستند که نیاز به داشتن یک همراه را احساس کرده‌اند از آنجایی که این خدمات به صورت شبانه روزی و 24 ساعته قابل ارائه است پس کسی که واقعاً در هر سنی نیازمند همراهی است می‌تواند از این خدمات استفاده کند .


مرکز پرستاری زندگی برتر اکسین بزرگترین مرکز تأمین پرستار سالمند در منزل
مراکز متعددی در زمینه تأمین پرستار سالمند در منزل مشغول به فعالیت هستند که می‌توانید با جستجو در اینترنت به راحتی و‌ سایت آن‌ها را پیدا کنید. مراکز متعدد با تجربه‌ها و تخصص و قیمت‌های متنوع در بازار تأمین پرستار سالمند در منزل وجود دارند. برای انتخاب یک مرکز معتبر باید به موارد زیر توجه کنید:
  • سابقه و تجربه
    اقبال عمومی
    وسعت و گستردگی کار به نسبت سایر رقبا
مرکز پرستاری زندگی برتر  که از 6  سال پیش در زمینه تأمین پرستار سالمند در منزل به کار مشغول است یکی از با تجربه‌ترین مراکز در این زمینه به شمار می‌رود که از لحاظ گستردگی پوشش‌دهی در تهران و کرج براستی بزرگترین مجموعه با بیشتر پرستار شاغل در خانه‌های مردم است.

با مراجعه به مرکز زندگی برتر می‌توانید از پایگاه داده چند ده هزار نفری پرستاران که در این مرکز نام نویسی کرده‌اند برای انتخاب پرستاری مناسب با ویژگی‌های سالمند استفاده کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما